London: Avion Virgina se morao vratiti u zračnu luku, pri polijetanju je netko pilota ozlijedio laserom

Na snimci se čuje što je bio razlog vraćanja Virgin Airlinesa

A Virgin Atlantic aircraft lands at London's Heathrow airport, on February 13, 2009. As many as 600 jobs are at risk at Sir Richard Branson's airline Virgin Atlantic, it was revealed Thursday February 12, 2009. The airline said it was "currently consulting with staff about the possibility of up to 600 redundancies across the business". While British Airways on Friday February 6, 2009 reported a net loss in the first nine months of its 2008-2009 financial year due to the weak pound and the global economic crisis and signalled it would slash costs. BA said it suffered a net loss of 127 million pounds (186 million dollars, 146 million euros) in the nine months to December 31, 2008, compared with profit of 642 million pounds in the same period of the previous fiscal year. AFP PHOTO/Max Nash / AFP / MAX NASH
FOTO: AFP/AFP

Zrakoplov kompanije Virgin Atlantic što je jučer kasno navečer iz Londona poletio za New York morao se vratiti u zračnu luku Heathrow nakon što pilot više nije mogao nastaviti upravljanje letjelicom. Dogodilo se to zbog problema koje mu je zadao laser što je prilikom polijetanja uperen u avion.

Avion je, kako se moglo vidjeti na snimkama Flight Radara uspio preletiti Irsku, ali je tada posada ipak ocijenila kako ne može nastaviti prekooceanski let.

Zdravstveni problemi

Najprije je objavljeno da pilot ima zdravstvenih problema, te zbog toga traži povratak na Heatrow. Tijekom komunikacije s kontrolom leta u Londonu doznao se konačno i razlog – laser koji je onesposobio pilota. Laserske zrake, objašnjeno je kontrolorima, uperene su prema letjelici nakon pet-šest milja od zračne luke.

 

Virgin Atlantic dobio je odobrenje da ispusti gorivo kako bi mogao sigurno sletjeti na Heathrow. Objavljena je i snimka razgovora kontrole leta s pilotom.

 

U razgovoru za Telegram pilot Tomislav Dolovski, prvi časnik i menadžer za sigurnost operacija u Croatia Airlinesu, koji se i sam našao u situaciji da ga s tla ometaju laserom, opisao je realnu opasnost, koju laseri mogu predstavljati za posadu i putnike.

I Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo upozorila je na ovaj problem.

Rastući trend

“U velikom broju država prisutan je rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno. Time se ozbiljno ugrožava sigurnosti leta zrakoplova te se stoga u navedenim državama poduzimaju, osim preventivnih i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni. I u Republici Hrvatskoj bilo je ovakvih slučajeva.

Prema postojećim međunarodnim iskustvima i prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazio u bližoj okolici aerodroma. U takvim uvjetima i udaljenostima od zrakoplova laserska zraka ne predstavlja primarno opasnost u smislu izazivanja fizičkih ozljeda osoba, pri čemu se prvenstveno misli na letačko osoblje zrakoplova.

Kazna za ometanje laserom

Međutim, usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja pilota te nekontroliranim reakcijama pilota.

Upravo stoga ovakve radnje, odnosno samo usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu, namjerno ili nenamjerno, bez posljedica koje se mogu okarakterizirati kao fizičke ozljede, nasilje i dr. predstavljaju ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom koje je u velikom broju zemalja kvalificirano kao protupravno ponašanje, odnosno kazneno djelo”, navode iz Agencije. Trenutno je ometanje pilota laserom prekršaj koji se kažnjava s do 15 tisuća kuna novčane kazne.