Brodosplit na Banožićeve optužbe: 'Brodovi nisu plaćeni, a MORH nas ignorira. Fikcijom skreću pažnju s pravog problema'

Tvrde da su tek prije tri godine zapravo dobili nalog od MORH-a za preostala četiri broda

11.11.2020., Split - Tomislav Debeljak, vlasnik DIV Grupe."nPhoto: Milan Sabic/PIXSELL
FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

Ministar obrane Mario Banožić jučer je rekao da DORH istražuje posao izgradnje obalno-ophodnih brodova (OOB) za potrebe Hrvatske ratne mornarice (HRM), prozvavši vlasnika Brodosplita Tomislava Debeljaka da u javnosti iznosi neistine.

Ti se brodovi grade u Brodosplitu devet godina i do sada je izgrađen samo jedan od planiranih pet, pri čemu su četiri trebala biti dovršena do ove godine, tvrdi. “Potpisani su aneksi ugovora, zadnji za vrijeme mojeg mandata, za povećanje cijene od 10 posto, koliko je bilo zakonski moguće, i tada smo imali obećanje Debeljaka da će brodove završiti. Međutim, nisu završeni”, rekao je jučer Banožić.

Ugovor potpisan 2014. godine

Danas su se oglasili iz tvrtke Brodosplit, poslavši priopćenje u kojem tvrde da već dulje vrijeme nemaju nikakvu komunikaciju s Ministarstvom obrane.

“Možemo shvatiti da je netko krivo informiran, ali ne možemo shvatiti da se već duže od godinu dana ne uspijevamo sastati s bilo kime relevantnim u MORH-u da pokušamo uopće razgovarati, kako bi utvrdili problem i kako ga riješiti, i to jedino sukladno zakonima i ugovoru. Poslali smo im u tih godinu dana na desetke dopisa na koje ne dobivamo odgovor. Imamo zabranu izlaska o detaljima ugovora zbog ugovora o tajnosti”, poručuju, a prenosi N1.

Dalje pišu: “Ugovor o gradnji obalno ophodnih brodova između MORH-a i Brodosplita potpisan je u prosincu 2014., za gradnju jednog prototipa i četiri broda u seriji, i to prema kalkulacijama troškova odnosno cijenama iz 2014. MORH je prema cijenama iz 2014. do sada platio tek 70 % ukupne vrijednosti ugovora, dok prema stvarnim troškovima taj iznos pokriva samo 47 posto. Do dan danas nije u potpunosti plaćen niti prototip koji je primopredan 2018. godine”, tvrde iz Brodosplita.

‘Pitanje vlasništva izmišljeno’

Tvrde da su tek prije tri godine zapravo dobili nalog od MORH-a. “Gledajući preostala četiri broda u seriji nakon izrađenog prototipa, do 1. 2. 2022. plaćeno je samo 35,2 % njihove troškovne vrijednosti. Bitno je razumjeti da što se rokova tiče Graditelj nije smio početi graditi brodove u seriji prije izričitog naloga Naručitelja (MORH-a), a što se dogodilo tek 17.02.2020.

Pitanje vlasništva izmišljena je tema s ciljem skretanja pažnje s ključnog problema, a to je nepostojanje komunikacije između MORH-a i graditelja oko pokušaja pronalaska dogovora sukladno zakonima i odredbama ugovora, te činjenicama iz dosadašnjeg perioda gradnje brodova.

Također javan je podatak da je natječajem ugovorena gradnja brodova obalne straže, a u zakonu o obalnoj straži brod obalne straže hrvatski je javni brod, označen službenim znakom Obalne straže. Tako da mora biti upisan tijekom gradnje u registar brodova u gradnji, a kad ga MORH plati i postane vlasnik, može s njime raditi što želi i ispisivati ga iz registra ili što drugo”, nadalje tvrde.

Tvrde da mogu sve dovršiti

Uvjeravaju da mogu dovršiti brodove. “Stoga pokrenuti sudski postupci oko vlasništva nad brodovima, samo omogućavaju daljnju odgodu donošenja odluka u smjeru okončanja projekta i prebacivanje odgovornosti na nekog budućeg ministra. O ostalim detaljima možemo reći da smo davno i javno rekli i poslali dopisom da brodove možemo dovršiti brzo i kvalitetno na ponos Hrvatske, Splita i nas samih, no za gradnju broda potreban je i graditelj i kupac.

U vezi prodaje brodova trećim osobama, tu ideju je iznio osobno sam Ministar u medijskom obraćanju 20.4.2023. g. Mi smo stava da to nije dobra ideja, zbog sigurnosti RH, ali ako Ministar inzistira na tome, i to je jedna od opcija rješavanja problema”, priopćili su iz Brodosplita.