Spektakl s ophodnim brodovima ide dalje. Banožić očajan: 'Debeljak nas ignorira, ne znamo može li ih dovršiti'

Brodosplit još nije isporučio četiri broda naručenih prije 9 godina

15.06.2021., Split - Ministar obrane Mario Banozic posjetio vojarnu "Admiral flote Sveto Letica Barba" gdje je obisao obnovljene sportske terene re obalni ophodni brod Obalne straze RH "Omis" OOB-31. Na fotografiji ministar obrane Mario Banozic.rPhoto: Miroslav Lelas/PIXSELL
FOTO: Miroslav Lelas/PIXSELL

Spektakl s ophodnim brodovima Hrvatske ratne mornarice se nastavlja. Brodosplit još nije isporučio četiri broda naručenih prije 9 godina, a Tomislav Debeljak odlučio je ignorirati naručitelja – MORH, pa se ministar Banožić požalio zastupnicima.

„U ovom trenutku Ministarstvo obrane radi zajedno sa županijskim državnim odvjetništvom i ostalim institucijama s ciljem iznalaženja rješenja u interesu Republike Hrvatske. Od Brodosplita tražimo već više od pola godine pisanu izjavu imaju li tehničke i druge mogućnosti završiti“, rekao je ministar obrane Mario Banožić na zatvorenoj sjednici Odbora za obranu Hrvatskog sabora.

Brodosplit ignorira MORH

Banožić kaže da ta izjava nije ništa drugačije od izjave koju je Brodosplit predao 2014. na osnovu koje su bili odabrani kao izvođač ovog posla.

„Međutim, iz Brodosplita izbjegavaju cijelo vrijeme jasno i nedvosmisleno u pisanoj formi potvrditi nam imaju li sposobnost završetka posla. A to je osnova za bilo kakav daljnji pomak u realizaciji projekta“, potužio ministar Banožić.

Nedovršeni i nedostupni

Vlasnik splitskog škvera nedavno je upisao vlasništvo nad četiri ophodna broda koje je država naručila još 2014. Ne samo da nisu dovršeni nego su Ministarstvu i nedostupni. Prije skoro deset godina MORH je za 430 milijuna kuna, odnosno 57 milijuna eura, naručio pet brodova. Od tih pet brodova za obalnu stražu Debeljak je isporučio jedan.

No kada je država tražila poništenje upisa ophodnih brodova – “Skradina”, “Karlobaga”, “Opatije” i “Umaga” – na ime Brodogradilišta specijalnih objekata, splitski Upravni sud odbacio je tužbu Republike Hrvatske.

Sve plaćeno, brodova nema

Banožić navodi da Ministarstvo obrane od samog početka poduzima sve potrebne radnje kako bi došlo do završetka gradnje i opremanja Hrvatske ratne mornarice obalnim ophodnim brodovima i tvrdi da su ispunili sve financijske obveze definirane Ugovorom o gradnji i aneksima. Projekt opremanja Hrvatske ratne mornarice obalnim ophodnim brodovima istaknut je kao projekt od strateške važnosti za Republiku Hrvatsku.

Banožić je na sjednici Odbora za obranu rekao kako je od potpisivanja osnovnog Ugovora 2014. godine do danas potpisano pet izmjena i dopuna Ugovora koje su se odnosile na dinamiku gradnje: „Posljednjom Izmjenom i dopunom Ugovora o gradnji cijena je povećana za 10 posto zbog povećanja troškova energije, rada, materijala i opreme. Navedeno povećanje od 10 posto najveći je dozvoljeni iznos povećanja cijene Ugovora temeljem tada važećeg Zakona o javnoj nabavi”, kaže pojasnio je ministar obrane.

Debeljak traži još

Cijena pet brodova trebala je biti oko 390 milijuna kuna (s PDV-om), tome je 2022. dodano još 40 milijuna, ukupno oko 430 milijuna kuna, no Debeljak je govorio da je sve poskupjelo i tražio je još najmanje 120 milijuna da završi preostala četiri broda.

U sramotnom cirkusu za članicu NATO-a koja ne može doći do svoja četiri broda, u priopćenju Ministarstva navodi se kako je u cilju uspješnog završetka projekta, Ministarstvo obrane zatražilo je jamstvo od brodograditelja da može završiti gradnju obalnih ophodnih brodova.