Economist tvrdi da ISIS-ova propaganda na internetu gubi moć. Evo zašto

Društvene mreže ih izoliraju, druge miliantne skupine parodiraju

Globalizacija prijetnje terorističkim nasiljem koju je Islamska država službeno započela prošlomjesečnim napadom u Parizu, silovito se nastavila nedavnim masovnim ubojstvom u Kaliforniji, samoubilačkim bombaškim napadima u Tunisu i Bagdadu i ubojstvom guvernera u Jemenu.

Dijabolično kreativna propagandna mašinerija koja prati to nasilje ima dva cilja: ojačati osjećaj prijetnje i neizbježnosti te privući što više mladih regruta u kalifat. The Economist, međutim, u članku u novom broju pod naslovom “ISIS: Unfriended” tvrdi da se u tom dosad vrlo efikasnom sustavu počinju nazirati slabosti.

Nedavni izvještaj konzultantske tvrtke Soufan Grupe, procjenjuje da se kumulativni broj stranih regruta u ISIS-u od lipnja 2014. udvostručio na 27.000 do 31.000 ljudi, ali trend se mijenja. Neki do tih regruta u međuvremenu su poginuli ili pobjegli iz kalifata, a broj novih regruta se smanjuje zbog jačih kontrola na turskoj granici.

Filmovi prikrivaju mračnu stvarnost na terenu

Činjenica da oni dolaze iz najmanje 86 zemalja pokazuje da je privlačnost poruke ISIS-a još uvijek snažna bez obzira na kanale kojima se širi. Glavni su video, dvomjesečnik Dabiq, radio emisije na pet jezika i igrice. Pariški i američki napadi pokazali su da teroristička organizacija uspijeva regrutirati i pripadnike koji ostaju u svojim zemljama. Ipak, ISIS-ov život na terenu, piše The Economist, nakon napada u Parizu je puno mračniji. ISIS-ova propaganda prikazuej uređeni kalifat u kojemu su tržnice pune, djeca idu u medrese, država isplaćuje socijalno osiguranje a ribolov u Tigrisu i Eufratu je uređen zakonom. Stvarnost je drugačija, piše The Economist.

Frakcije ISIS-a međusobno se sukobljavaju, zračni napadi zapadne koalicije su svakodnevni, neprijatelj opkoljava ISIS na svim teritorijima i polako steže obruč.

U studenom su izgubili strateški grad Sinjar u Iraku i sada se više ne mogu slobodno kretati između svojih glavnih sjedišta iračkog Mosula i Raqqe u Siriji. Kurdi su osvojili ISIS-ova naftna polja zapadno od Sinjara i to bi im moglo oslabiti ekonomiju, a uskoro bi mogao pasti i irački grad Ramadi koji je ISIS osvojio u svibnju.

Zabrana interneta u kalifatu otežava propagandu

Iako ISIS ulaže ogroman trud u globalnu internetsku propagandu, na njihovim područjima privatno korištenje interneta je zabranjeno. Od rujna ni dužnosnici kalifata ne smiju imati osobne profile na drutšvenim mrežama. ISIS je dramatično ograničio prava na mobitele, tamo gdje su dopušteni policija ih redovito pregledava u potrazi za subverzivnim sadržajem. Rezultat toga je da ISIS-ova propaganda nema nikakvog učinka na jačanje kalifata iznutra, a zbog sve veće izolacije na internetu gubi i snagu u inozemstvu.

Istraživač Aaron Zelin s londonskog King’s Collegea sustavno prati broj novih fotografija koje ISIS objavljuje i odnedavna bilježi značajan pad, a isti trend prijavljuje više analitičara koji prate njihovu propadandu na internetu. Primjećuju i pad kvalitete produkcije. Čini se da je sve teže slati materijale izvan ISIS-ovih područja, posebno otkad su zapadne obavještajne službe pojačale kontrolu njihove komunikacije i natjerale medije i operatere da češće blokiraju stranice povezane s ISIS-ovom propagandom.

Izolacija na društvenim mrežama i konkurencija

Twitter je zatvorio nekoliko tisuća sumnjivih profila u godinu dana, nakon što je utvrdio da je na njegovoj mreži barem 20.000 korisnika povezanih s ISIS-om. YouTube puno brže uklanja ISIS-ove filmove nego ranije. Servis za enkriptirane poruke Telegram koji je postao ISIS-ov glavni kanal komunikacije, počeo ih je blokirati od sredine studenog. Dokaz da izolacija na internetu uspijeva, mnogi su vidjeli u ISIS-ovoj izjavi nakon napada u Parizu, u kojoj je najavio da propagandnu arhivu seli na dark web gdje će im puno teže ulaziti u trag i bit će nedostupna običnim tražilicama.

Nedavni ISIS-ov viralni video iz Sirije prikazuje naoružane dječake koji igraju skrivača loveći zavezane zarobljenike po uništenoj utvrdi i na kraju ih ubijaju. Riječ je o posve novom formatu u ISIS-ovom morbidnom medijskom arsenalu. Iz Jemena je stigao film s još jednim dosad neviđenim načinom ubijanja, na kojemu su teroristi zarobljenike u narančastim odijelima nakrcali u brodice, porinuli u more i zatim gađali granatama. ISIS-ovi tehničari u međuvremenu s objavili novu re-brendiranu verziju aplikacije za pametne telefone preko koje se takvi video uraci mogu lako skidati, a glazbena divizija objavila je džihadistički hit “Ja sam mudžahedin” na mandarinskom.

Ali dobili su neočekivanu konkurenciju koja im stvara dodatne probleme. Al-Qa’Ida je, naime, odnedavna dramatično povećala količinu i kvalitetu svojih objava na internetu, a nešto manje radikalna sirijska grupa al-Jabha al-Shamiya počela je objavljivati parodije zloglasnih ISIS-ovih produkcija.