Glavni pregovarač Europskog parlamenta želi iz prometa od 2040. maknuti sve kamione koji emitiraju CO2

Smanjenje CO2 za kamione u 2030. trebalo bi iznositi 65%, a u 2035. čak 95%

Former presidential candidate of EELV Green party Yannick Jadot answers journalists' questions during a rally as part of a nationwide day of workers strike to push for wage hikes and the end of planned pension reform in Paris on September 29, 2022. (Photo by STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
FOTO: AFP

Europska unija trebala bi zahtijevati da novi kamioni imaju nultu emisiju CO2 počevši od 2040. godine, smatra glavni pregovarač Europskog parlamenta o mjerama za smanjenje utjecaja prometnog sektora na klimatske promjene.

Europska unija priprema strože ekološke standarde za nove kamione na europskom tržištu, a krajnji bi cilj bila nulta emisija CO2 do 2050. godine na području Unije. U veljači je Europska komisija, koja priprema zakone EU-a, predložila proizvođačima da do 2040. godine smanje prosječnu emisiju CO2 svih novih kamiona u prodaji za 90%.

Dekarbonizacija vozila

Europski parlament razmotrit će pooštravanje tog pravila na 100%, stoji u nacrtu izvješća zastupnika i glavnog pregovarača EP-a Yannicka Jadota iz kluba Zelenih. Smanjenje CO2 za kamione u 2030. trebalo bi iznositi 65%, a u 2035. čak 95%, drži Jadot.

“Ovo je stvarno nešto što trebamo kako bismo bili sigurni da su europski proizvođači na dobrom putu u odnosu na međunarodnu konkurenciju”, dodao je.

Neki proizvođači već su se obvezali dekarbonizirati svoja teška vozila. Daimler Truck obećao je da će njihovi novi kamioni biti CO2 neutralni od 2039. u Europi, SAD-u i Japanu. Zastupnici u Europskom parlamentu glasovat će o Jadotovom nacrtu izvješća kasnije ove godine prije pregovora s vladama članica EU-a o konačnom zakonodavstvu.

Neki se protive ideji

Nizozemska i Danska su, primjerice, podržale smanjenje emisije CO2 od 100% do 2040., dok drugi, među kojima i Češka Republika, smatraju da EU ne bi trebala postaviti taj dugoročni cilj.

Jadot je rekao da bi puštanje kamiona koji emitiraju CO2 iza 2040. godine u prometu ugrozilo temeljni klimatski cilj Europske unije. Kamioni u EU-u su 2021. u prosjeku bili stari 14 godina i imali dizelske motore, stoji u podacima koje je objavilo Europsko udruženje proizvođača automobila.