Gospodinu Baldasaru, iz nekog razloga, smetaju novi taksisti. Ne, stvarno, već dugo se bori s njima

Dosad se usprotivio dolasku Ubera, Eko Taksija i Cammea

17.11.2016., Split - Splitski taksisti svojim su vozilima blokirali izlaz za vozace Taxi Cammea koji su danas trebali zapoceti s radom. Ivo Baldasar.
Photo: Miranda Cikotic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Cammeova taksi vozila jutros su trebala po prvi put započeti s radom u Splitu, ali u tome ih je spriječilo pedesetak splitskih taksista koji su im kod gradskog groblja Lovrinac blokirali izlaz. Predsjednik Ceha prijevoznika Lovro Čatipović, koji je i ranije pružao podršku gradonačelniku Ivi Baldasaru i njegovim odlukama, rekao je kako su se taksisti spontano okupili kako bi ukazali na “rad na crno” taksi prijevoza u Splitu.

Sat vremena od blokade, taksistima se pridružio Baldasar koji je rekao da Cammeo ne može taksirati po Splitu jer za to nema niti jednu dozvolu Grada. Kaže kako dozvolu nisu zatražili u proceduri, kao što su to napravili ostali obrtnici, taksisti ili tvrtke koje se žele baviti taksiranjem.

Inače, grad Split ima jednu od najskupljih taksi usluga u državi, start košta 20 kuna, a cijena svakog sljedećeg kilometra je 10 kuna. No u gradu i dalje nema prostora za takstiste, izuzev Radio Taxija Split. Gradonačelnik Baldasar je smanjio broj dozvola taksistima, a dosad se usprotivio i dolasku Ubera, Eko Taksija, ali i Cammea. Donosimo kronologiju cijelog slučaja.

1. Prije dvije godine nije htio nove taksiste

Nakon što je u veljači 2014. objavljena “Obavijest za polaganje posebnog ispita za auto taksi vozače na području Grada Splita” koji bi omogućio novim taksistima da počnu voziti u Splitu, ona je poništena. Budući taksisti su trebali položiti ispit o poznavanju “kulturnih, povijesnih, gospodarskih, turističkih, prometnih, društveno-zabavnih i drugih podataka o gradu Splitu te poznavanje dužnosti i prava auto taksi prijevoznika”, pisao je tada Split.com.

No, gradonačelnik Baldasar kasnije je na konferenciji za novinare rekao da je ova obavijest poništena. Kako je pojasnio, razlog je bio taj što je u Splitu ionako previše taksista koji nemaju dovoljno posla, posebno izvan glavne turističke sezone, jer “Splićani nemaju naviku korištenja taksija”.

2. Radio Taxi Split ga je, naravno, podržavao

Nakon što se 2014. vlasnik tvrtke “Aragus”, taksist Rafael Raguž, požalio Slobodnoj Dalmaciji da mu je Služba za gospodarstvo Grada Splita prvo izdala rješenje za pet dozvola na rok od pet godina, da bi to rješenje ukinula nakon 15 dana, taksisti iz Udruge Radio taxi Split okupili su se kako bi javno podržali Baldasara.

“Smatramo da je istup našeg kolege u novinama štetan i poguban za naš kvalitetan odnos s gradonačelnikom i Gradskim vijećem, za koje smo se uvjerili da imaju sluha i volje da nam pomognu u što pravednijoj raspodjeli posla. Ovim putem podržavamo gradonačelnika u nastojanju da uvede red i jednakost na taksi-stajališta”, rekao je za Slobodnu u ime svojih kolega, i u svoje ime, Lovre Čatipović, predsjednik Udruge Radio taxi.

3. Odbio je i Eko Taxi

Gradska administracija iste godine odbila je i ponudu zagrebačke tvrtke Eko Taxi koja je od Baldasara tražila dodjelu 50 dozvola za svoje taksiste. Osim ekološki prihvatljivijeg prijevoza, Eko Taxi jamčio je značajno jeftiniju vožnju s baždarenim i “zaključanim” taksimetrima koji sprječavaju vozača da naplati više od istaknute cijene i zaposlenje oko 150 ljudi, no stigla im je odbijenica, pisao je tada Split.com.

“Obzirom na ukupna gospodarska kretanja u dogledno vrijeme nije planirano povećanje utvrđenog broja autotaksi vozila u Gradu Splitu”, objasnili su svoju odluku, poručivši i da će povećanje razmatrati “kada se steknu bolji gospodarski uvjeti (dovršenje započetih i izgradnja novih hotelskih kapaciteta, veći broj noćenja u istima itd.)”.

4. Cammeu je još lani poručio da ne mogu doćio

A osim Eko Taksija, splitskom gradonačelniku nisu se sviđale ni najave Cammea početkom 2015. godine da će svoj posao proširiti na Split. Tada je rekao kako Cammeo taxi kao tvrtka ne može doći u Split, ali ako se vlasnik dogovorio s taksistima, onda gradska uprava nema ništa protiv.

“Ako sam dobro shvatio, radi se o dogovoru taksista s nekim. To je njihovo pravo, mi dozvole nećemo izdavati, ali ako će se taksisti dogovoriti s nekim, mi nemamo ništa protiv”, rekao je tada za Dalmatinski portal.

5. Smanjio je broj taksi dozvola…

Grad Split je početkom ove godine donio i novu Odluku o autotaksi prijevozu, kojom je propisano da se jednom prijevozniku može izdati samo jedna dozvola za jedno vozilo, suprotno prijašnjoj odluci kojom je bilo omogućeno korištenje deset dozvola.

Predstavnici lokalne uprave u dodatnom su pojašnjenju razloga svoje odluke naveli kako je izmjena postupka i kriterija davanja dozvola rezultat inicijative udruženja “Radio Taxi Split”. Ta udruga se zalaže da se obavljanje prijevoza osigura što većem broju obrtnika i traže zaštitu u odnosu na tvrtke koje se bave istom djelatnošću.

6. …i tako ugrozio tržišno natjecanje

Na odluku Grada Splita da smanji broj dozovola reagirala je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN). Ukazali su da odredbe Odluke ne bi smjele posebno štiti pojedinu kategoriju autotaksi prijevoznika prema kriteriju njihovog pravnog statusa. Poručili su i da bi Odluka trebala omogućiti jednak pristup i sudjelovanje svim poduzetnicima na tržištu, s ciljem da se međusobno natječu cijenom i kvalitetom usluge.

Također, AZTN je ukazao kako smanjivanje broja dozvola s deset na jednu izvjesno utječe na smanjeni stupanj tržišnog natjecanja u odnosu na poduzetnike koji su ranije važećom Odlukom imali veći broj dozvola te su na taj način bili u mogućnosti obavljati uslugu u većem opsegu.

7. Smetao mu je i Uber

Baldasar se u lipnju 2016. protivio i dolasku Uberu, popularnog svjetskog servisa koji se koristi u 500 gradova diljem svijeta. Tada je naglašavao da je, po njemu, “Uber protuzakonit te da bi o svemu Ministarstvo financija i Porezna uprava trebali dati svoj pravorijek”.

“Ja ću kao gradonačelnik pokušati zaštititi naše taksiste jer ovo mi se zaista čini protuzakonito”, rekao je Baldasar i dodao kako planira tužiti sve koji se koriste Uberom. No nije pojasnio kako te svoje prijetnje misli ostvariti, budući da je među onima koji su skinuli Uberovu aplikaciju bio i velik broj turista.

8. Već se prosvjedovalo protiv konkurencije

Splitski taksisti su početkom kolovoza već prosvjedovali zbog dolaska Cammea, parkiravši svoja vozila pred Turističkom palačom. Tada su rekli da će se boriti protiv ilegalnih taksista sve dok se ne uvede red na ulice.

Tvrdili su da im kruh uzimaju aplikacija Uber i nelegalni vozači koji voze bez plaćanja ikakvog poreza. Poručili su i da su se obraćali gradu i nadležnim službama te da se nadaju da će netko poraditi na zaustavljanju ilegalnih prijevoznika.