Javili se iz Croatia Airlinesa, od Zračne luke Zagreb sad traže bolje uvjete nego što ih je dobio Ryanair

Poručuju kako ne smatraju da je potrebno da financiraju konkurenciju

05.12.2017., Zagreb - Putnicki terminal Zracne luke Franjo Tudjman. 
Zrakoplov kompanije Croatia Airlines. 
Photo: Marko Prpic/PIXSELL
FOTO: Marko Prpic/PIXSELL

Croatia Airlines priopćio je u ponedjeljak kako od Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ) traži usklađivanje uvjeta korištenja zagrebačke zračne luke s onima ponuđenima Ryanairu, koji je najavio otvaranje baze u Zagrebu.

“Nakon što su 30. ožujka MZLZ i Ryanair najavili otvaranje baze irskog avioprijevoznika u Zagrebu, Croatia Airlines kao najveći dugogodišnji korisnik usluga MZLZ-a s više od 50 posto udjela u njezinom godišnjem putničkom prometu, od svojih partnera traži usklađivanje ugovorenih uvjeta usluga zračne luke s boljim komercijalnim uvjetima od onih koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, irski Ryanair. Očekuje se da će se na sastancima koji predstoje dogovoriti bolji uvjeti za Croatia Airlines”, kaže se u priopćenju.

Nema ništa spornog u konkurenciji, ali nedopustivo je da nacionalni avioprijevoznik financira ulazak na tržište novih prijevoznika, dodaje se. Konkretno, kako se navodi, po uvjetima ponuđenim Ryanairu Croatia Airlines bi u 2019. godini platila usluge MZLZ-a 135,4 milijuna kuna manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi značilo da bi umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazao neto dobit veću od 55 milijuna kuna.

Traže da im MZLZ izađe ususret

Uvjeti koji su ponuđeni Ryanairu su, kako se navodi, sukladni informacijama s internetskih stranica MZLZ-a, na kojima se nalazi nedavno objavljen Model poticaja rasta prometa (Growth Incentive Model), koji je bio preduvjet za dolazak Ryanaira. Taj model, ističe se, “kamuflira najavljeno prometovanje Ryanaira i u destinacije u koje leti Croatia Airlines (i drugi prijevoznici)”. Croatia Airlines smatra da je tu riječ o narušavanju ravnopravne tržišne utakmice i potencijalno štetnog djelovanja, “zbog očitih interesa uključenih strana”.

“Za učinkovito tržišno natjecanje medu poduzetnicima na određenim tržištima, potrebno je svima osigurati jednake mogućnosti pristupa i opstanka na tržištu, što se ostvaruje kroz domaću, ali i međunarodnu zakonodavnu regulativu, osobito na razini Europske unije. Mjerodavno tržište u konkretnom su slučaju gradovi i regije, rute i destinacije u koje se leti, a koji su dio Ryanairove najave: Bruxelles, Frankfurt, London, Pariz i Rim, Milano, München i Oslo. Sva navedena tržišta Croatia Airlines samostalno je razvijao i u njih ulagao godinama, a u neka i desetljećima”, kaže se u priopćenju.

“Cijenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog prometa, ali isključivo na temeljima nepristranosti, istim reguliranim uvjetima za sve kompanije i bez pogodovanja”, dodaje se, uz napomenu kako Croatia Airlines očekuje da MZLZ na isti način izađe ususret Croatia Airlinesu te da se uvjeti usklade s onima koje će ostvariti Ryanair, uzimajući u obzir broj linija i prevezenih putnika.

Kažu da oni imaju više zrakoplova u Zagrebu od Ryanaira

Domaći avioprijevoznik smatra da neodobravanje tih, odnosno još većih popusta Croatia Airlinesu s obzirom na količinu prometa i broj destinacija, ugrožava ravnopravno tržišno natjecanje i svjesno mu nanosi izravnu štetu. “S obzirom na to da je Croatia Airlines u 2020. godini ostvario tržišni udio u ukupnom prometu MZLZ-a od 62 posto prevezenih putnika, želimo istaknuti da Croatia Airlines ne smatra potrebnim financirati svoju konkurenciju te očekuje da će što prije postići dogovor s MZLZ oko boljih komercijalnih uvjeta, kako bi hrvatskoj javnosti i svojim putnicima osigurala ono što s pravom i očekuju”, ističe se u priopćenju.

Podsjeća se da je Croatia Airlines u razdoblju 2016.-2019. otvorio deset novih destinacija iz Zagreba za što je od MZLZ-a dobio ukupno 1,46 milijuna kuna poticaja, a Ryanair godišnje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobiva 30 puta veće poticaje.

“Također, Ryanair je otvaranje svoje baze u Zagrebu najavio s tek dva zrakoplova, dok ih nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines posjeduje 6 do 7 puta više, odnosno 12 do 14 baziranih zrakoplova kojima uspješno leti već desetljećima, držeći se pritom najviših sigurnosnih i profesionalnih standarda”, zaključuje se u priopćenju.