Kako je šaptom pao Plenkovićev spektakularni plan da spriječi nove megapljačke u Ini

Važan cilj svoje Vlade u drugom mandatu, promjenu upravljačke strukture u Ini, premijer zapravo već više od godinu dana i ne spominje

Objašnjavajući zašto je Damir Habijan dobar kandidat za ministra gospodarstva i održivog razvoja premijer Andrej Plenković isticao je da se Habijan bavio korporativnim pravom, pa da ima iskustva s poslovnim svijetom. Kasnije su taj argument preuzele i Habijanove stranačke kolege iz HDZ-a, ali i koalicijski partneri.

Nije poznato je li premijer razmišljao o tome da bi mu Habijanovo iskustvo u korporativnom pravu dobro došlo kad je u pitanju nastojanje da popravi poziciju Vlade u upravljačkim strukturama Ine, jer o tome ni sam premijer nije govorio. Bez obzira na to što će mu mandat kratko trajati Habijan baš u Ini ima dobru priliku dokazati svoje iskustvo u korporativnom pravu.

Premijera na akciju tjera gubitak arbitraže ili plinske afere

Važan cilj svoje Vlade u drugom mandatu, promjenu upravljačke strukture u Ini, premijer zapravo već više od godinu dana i ne spominje. Bio je to ljetno-jesenski hit 2022. godine, nakon što se otkrilo da je u plinskoj aferi Ina oštećena za oko milijardu kuna.

Malo poznata tvrtka OMS kupovala je plin od Ine po zagarantiranoj cijeni i prodavala ga po višestruko većim cijenama u vrijeme najgore energetske krize u Europi u posljednjih nekoliko desetljeća. Da iz Ine curi plin i novac, nisu otkrili ni iz Uprave Ine, ni u unutarnjoj reviziji te kompanije, pa ni vanjski revizori. Banka je alarmirala Ured za sprječavanje pranja novca kad je na računu skromnog umirovljenika, oca jednog od Ininih direktora Damira Škugora otkrila više od 480 milijuna kuna.

Naljutio se tada premijer zato što Uprava Ine nije imala pojma što se događa u kompaniji i kakve odluke donose direktori na “četvrtoj razini”, kako je Plenković nazvao Škugora, i nakon smjene cijele Uprave Ine premijer je prije više od 15 mjeseci objavio da se s MOL-om mora razgovarati o modelu upravljanja Inom. Model po kojem izvršni direktori imaju operativno puno više snage nego članovi Uprave, a oni koji zastupaju hrvatsku stranu žive i u neznanju, niti je odgovarao hrvatskom Zakonu o trgovačkim društvima niti Vladi koja je vlasnik više od 44 posto dionica Ine.

Propao otkup Ine, Vlada najavila promjenu upravljačkog modela

Vlada ja tako pronašla novi cilj u Ini, nakon što je propao pokušaj otkupa Ininih dionica od MOL-a, koji je Plenković obznanio na dramatičnoj konferenciji za novinare na Badnjak 2016. godine, samo dva mjeseca nakon što je postao premijer. Kako je plinska afera bila okidač za najavu promjene upravljačkih modela u Ini, tako je gubitak arbitraže u Ženevi potaknuo najavu otkupa Ine.

Vlada je procjenu vrijednosti Ine i opcije za stjecanje novca za kupnju tih dionica angažirala i savjetnike, platila ih desetke milijuna kuna, ali od posla nije bilo ništa. Kad je pronašao novi cilj, promjenu upravljačke strukture u Ini, premijer je lani i javnosti objasnio da on nema luksuz da javnim novcem podiže cijenu Ine, ako već MOL odbija ponudu.

Tako je veliki cilj iz prvog mandata, zamijenjen novim, ali i nacionalne interese moglo se braniti i pozivanjem na hrvatske zakone koji su suprotni ugovorima u kojima su definirani modeli upravljanja Inom i zbog kojih se sudilo bivšem premijeru Ivi Sanaderu i prvom čovjeku MOL-a Zsoltu Hernadiju.

Zasad ništa ni od novog modela upravljanja

No, zasad čini se ništa nema ni od tih novih modela upravljanja. Nakon početnih pokaznih sastanaka bivšeg ministra gospodarstva i održivog razvoja Davora Filipovića s predstavnicima MOL-a sve se primirilo kad je izabrano novo vodstvo Ine. Koje Inom upravlja na stari, hrvatskoj Vladi neprihvatljiv način. Pri tome Vlada svoje članove u Upravi svaki put iznova bira na šest mjeseci.

Na takav zaključak upućuje i to što nam ni iz MOL-a ni iz Vlade nisu odgovorili na upit koliko se dosad krugova pregovora održalo oko izmjene upravljačke strukture u Ini, kad su posljednji put održani pregovori. Nismo dobili odgovor ni na ono najvažnije pitanje – je li MOL uopće voljan mijenjati model upravljanja Inom.

Ova bi tema svakako mogla ponovo postati aktualna u predizborno vrijeme, ako premijer ne smisli neki novi cilj pa ga ponudi umjesto promjene promjene upravljačkih modela, onako kako je iste te promjene ponudio umjesto otkupa Ine.