Redakcijski komentar: Zašto HDZ želi zabraniti točne i dobre vijesti?

Statistike o rastu ekonomije, po HDZ-u, ne smiju se objaviti pred izbore

21.09.2015., Zagreb - Sabor RH je 20 sjednicu nastavio raspravom o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zastiti potrosaca. Goran Maric. Photo: Patrik Macek/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Statistički izvještaji o glavnim ekonomskim podacima u većini se zemalja svakoga mjeseca iščekuju sa stanovitom napetošću. Podaci o stopi nezaposlenosti, ili o mjesečnoj potrošnji, često značajno utječu na cijene dionica na Wall Streetu i drugim svjetskim burzama.

Takve vijesti, neosporno, mogu utjecati i na rejting određenih političkih grupacija. Onima koji su trenutačno na vlasti, pozitivne vijesti mogu pojačati izborne šanse, dok bi loše vijesti mogle imati suprotan učinak.

Pa ipak, nije nam poznato da je Mitt Romney prije tri godine, u zadnjim tjednima predsjedničke kampanje u Sjedinjenim Državama, zatražio da se informacije o najvažnijim kretanjima u gospodarstvu prestanu objavljivati, dok izbori ne završe. Takvo što bilo bi prilično skandalozno i duboko protudemokratski, jer bi građanima uskratilo pravo na bitne informacije, na temelju kojih mogu odlučiti za koga će glasovati.

Neobičan karakter HDZ-ove kampanje

Goran Marić, bivši nogometni sudac i jedan od ekonomskih stručnjaka Hrvatske demokratske zajednice, založio se, međutim, upravo za takvo rješenje. Gospodin Marić, reagirajući na vijest o rekordnom rastu industrijske proizvodnje, kazao je da su Državni zavod za statistiku i Hrvatska narodna banka instrumentalizirani u korist sadašnje Vlade te da se takvi statistički podaci ne bi trebali objavljivati do izbora.

Goran Marić traži, dakle, da se biračima uskrati pravo na bitne informacije o ekonomskim trendovima u zemlji. Prema Marićevu stavu, od kojeg se HDZ ničim nije ogradio, građani ne bi trebali znati da proizvodnja i izvoz rastu (nema nikakve sumnje da bi se Marić i HDZ zalagali za gromoglasno objavljivanje statističkih podataka, kada bi oni ukazivali da proizvodnja i izvoz padaju).

Sama činjenica da HDZ lobira za neobjavljivanje vijesti – i to onih dobrih vijesti koje bi, iz čisto patriotskih ali i praktičnih razloga trebale veseliti i njih (pobijede li na izborima, bit će im lakše upravljati zemljom kojoj je, eto, napokon krenulo), još je jedan dokaz o zaista neobičnom karakteru HDZ-ove izborne kampanje. Ona se svodi na kombinaciju domoljubnih parola, prijetnji, uvreda i prešućivanja, s pokojom bizarnom neistinom, poput Karamarkove tvrdnje da, eto, HDZ neće u koaliciju s crnokošuljašima.

Karamarko je već u koaliciji s crnokošuljašima

Ta je tvrdnja bizarno neistinita zato što jedna članica Domoljubne koalicije – HČSP stanovitog Josipa Miljka – otvoreno zagovara ustaške vrijednosti i rehabilitaciju Nezavisne Države Hrvatske. Na njenom se portalu, među ostalim službenim znakovljem stranke, nalazi veliko Za dom spremni, dakako na crnoj podlozi.

Tomislav Karamarko koji, dakle, tvrdi da ne želi surađivati s crnokošuljašima, u stvarnosti već jest u formalnoj koaliciji s crnokošuljašima. No, to je samo jedna od brojnih kontradikcija iznimno loše vođene HDZ-ove kampanje.

Rast proizvodnje, rast izvoza i poboljšanje poslovne klime u Hrvatskoj, statističke su vrijednosti koje je besmisleno osporavati. Onaj tko ih osporava, ili tko pokušava zabraniti objavljivanje tih, ili bilo kojih drugih važnih podataka prije izbora, samo dodatno gubi na vjerodostojnosti te pokazuje prilično nerazumijevanje demokratskog procesa.


Komentar je objavljen u tiskanom izdanju Telegrama 31. listopada 2015.