Kovanice nisu prvi debakl, bizarno je bilo i sa sloganom za predsjedanje EU-om. Što mislite, tko je vodio natječaj?

Podsjećamo na urnebesni pokušaj biranja slogana za još jedan od ključnih ciljeva Plenkovićeve vlade

Trebala je to biti velika svečanost, a pretvorilo se u nesvakidašnju bruku. Stjepan Pranjković danas je povukao svoj prijedlog dizajna buduće kovanice od jednog eura, prekinuvši tako trodnevne rasprave izazvane sumnjom da je za taj nagrađeni prijedlog s motivom kune iskoristio tuđu fotografiju.

No, ovaj je slučaj otvorio još jednu, usko vezanu diskusiju: kako je uopće vođen i proveden natječaj za odabir nacionalne strane hrvatskih kovanica kada je, barem jednim dijelom, uspio završiti ovako neslavno? Dizajnerska struka na ovo pitanje nema nimalo laskav odgovor.

Nemaju sreće s natječajima

Nemili ishod tim više čudi kada se ima na umu da nije posrijedi marginalna tema. Dapače. Ulazak u eurozonu jedan je od ključnih političkih ciljeva premijera Andreja Plenkovića i njegove Vlade. Ali ova Vlada, čini se, baš s natječajima tog tipa nije uvijek najbolje sreće. Čak i ako ne završe u ovakvim kontroverzama.

Prošle su sad već skoro četiri godine otkako je država, putem natječaja, tražila slogan i vizualni identitet predsjednja Hrvatske Europskom unijom. Bio je to još jedan ključni politički cilj Plenkovićeve Vlade, prvo predsjedanje EU-om u povijesti Hrvatske.

Natječaj je raspisan na vrijeme, u žiriju su bili i dizajneri i predstavnici Vlade i dodijeljene su nagrade. Ali samo za vizualni identitet. Članovi žirija složili su se da nagradu za slogan neće dodijeliti, jer prijedlozi nisu bili dovoljno kvalitetni.

Odbacili skoro 300 prijedloga

U žiriju je i tada, uime Vlade, bio i predstojnik ureda premijera Zvonimir Frka-Petešić koji je, kako smo pisali, bio i član dviju komisija za odabir dizajna eurokovanice. Njegova je uloga, kako ćemo vidjeti, bila bitna i za izbor službenog slogana hrvatskog predsjedanja EU-om.

Oko toga slogana isplela se neobična priča: uoči početka predsjedanja, Vlada je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici organizirala svečano predstavljanje prioriteta, logotipa i slogana predsjedanja. No, tko je osmislio moto – „Snažna Europa u svijetu punom izazova“ – nisu otkrili. Na naš upit, gotovo mjesec i pol dana iz Vlade nije stizao nikakav odgovor.

Država je prethodno već bila provela dva natječaja za odabir slogana. Prvi javni, na koji je stiglo 17 prijedloga, ali nijedan, kako smo naveli, nije zadovoljio kriterije žirija. I potom drugi, interni, u krugu zaposlenika državne uprave. Državni službenici bili su zainteresirani – poslali su 281 prijedlog. Ali ni ti prijedlozi nisu prihvaćeni. Tko je onda napisao slogan, raspitivali smo se i dalje.

Kako smo onda dobili slogan?

O sloganu je, doznali smo pritom, odlučivalo međuresorno povjerenstvo od pet ljudi iz državne uprave. Na čelu povjerenstva bio je predstojnik ureda premijera Frka-Petešić. No, tu su stvari postale zanimljive: povjerenstvo je zaključilo da nijedan od 281 prijedloga „ne zadovoljava kriterije“ i nije izabralo slogan. Tko ga je onda predložio?

“Povjerenstvo je samo predložilo slogan koji je predstavljen javnosti i koji po mišljenju Povjerenstva najbolje odražava osnovne poruke i prioritete hrvatskog predsjedanja”, pojašnjeno nam je tada iz službe za komunikacije hrvatskog predsjedanja EU-om.

Nakon što je gotovo 300 prijedloga odbačeno, posla se, dakle, uhvatilo povjerenstvo na čelu s predstojnikom ureda premijera. Tako smo, eto, dobili prvi službeni slogan prvog hrvatskog predsjedanja Europskom unijom.