Ministarstvo uputilo u javnu raspravu zakon koji bi konačno trebao uvesti neka pravila za električne romobile

Za ljude koji ih voze vrijedit će slična pravila kao za bicikliste, osim što neće smjeti na cestu

FOTO: Facebook stranica Croatia Dashcam

Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je u javnu raspravu prijedlog izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima se, među ostalim, regulira promet električnih romobila, piše Tportal. U dosadašnjoj praksi osobe koje voze električni romobil, električni monocikl ili segway tretirali su se kao pješaci, no povećanjem brzina kojima oni danas prometuju bilo je nužno i zakonski regulirati njihovo prometovanje.

Tako novu skupinu vozila zakon sada definira kao osobna prijevozna sredstva bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h. Tu dakle uz električne romobile, spadaju i oni motorni, te također monocikli s motornim ili električnim pogonom i slična vozila.

Prometnice i pravila

Kad je riječ o pravilima prometovanja, vozači osobnih prijevoznih sredstva su, poput onih u Švedskoj i Norveškoj, najviše izjednačeni s biciklistima. Moraju se kretati biciklističkom stazom, biciklističkom trakom ili ako njih nema prostorom predviđenim za kretanje pješaka ali bliže desnom rubu kolnika. No, za razliku od biciklista, ne smiju se kretati kolnikom. Ako je vidljivost smanjena moraju nositi reflektirajuće oznake, a vozači mlađi od 16 godina koji njima upravljaju moraju nositi zaštitnu kacigu.

Ako ne postoji biciklistička staza, vozači tih vozila kretat će se površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa. No, neće se smjeti kretati brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, te će morati voditi računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Povećanje novčanih kazni

Tportal piše kako se novim prijedlogom zakona povećavaju i novčane kazne za neprilagođenu brzinu kretanja vozača motornih vozila, a koja se obično izriče prilikom prometnih nesreća kada se utvrdi da vozač nije prilagodio brzinu uvjetima na cesti. Tu kaznu zakonodavac je odlučio udvostručiti pa će ona ubuduće umjesto 500 iznositi 1000 kuna. U slučaju da se plati u roku od tri dana od počinjenja prekršaja kazna će iznositi polovicu iznosa, 500 kuna.

U zakon se uvodi i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača. Istovremeno se uvodi sankcija za vozače vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo) koji zlouporabljuju ugrađene sustave tako što tijekom vožnje ne sjede za upravljačem vozila te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima. Za takve prekršaje koji mogu dovesti do nesreća s najtežim posljedicama predviđena je novčana kazna u iznosu od 3000 do 7000 kuna.