Najbizarnije ikad. Butković zatajio propast velikog EU projekta na Lošinju, pustio otočane da se naguravaju s policijom

Ugovor za gradnju luke raskinut puno prije nego što su to vlasti priznale

05.05.2022., Opatija - Prosvjed gradjana Ilovika i Losinja zbog izgradnje luke Mrtvaska na otoku Losinju. Prosvjednici prosvjeduju pred hotelom Royal u kojem zasjeda Zupanijska skupstina. Prosvjed prati zamjenik zupana sa stranackim kolegama SDP-a. 
  Photo: Goran Kovacic/PIXSELL
FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

Projekt luke Mrtvaška na otoku Lošinju propao je prije nešto više od dva mjeseca, 12. kolovoza kada je objavljeno da se odustaje od dogradnje luke koja je trebala biti financirana sa 69 milijuna kuna europskog novca. Ukupna vrijednost projekta bila je 81 milijun kuna, a kao razlog odustanka navedene su opstrukcije mještana Ilovika kojima je ova luka vitalna veza s otokom Lošinjem. Nisu željeli tako megalomanski projekt jer su tijekom gradnje morali višestruko dužom morskom rutom putovati u Mali Lošinj.

Nezavisna vijećnica u Skupštini Primorsko-goranske županije Iva Rinčić otkrila je danas da je ugovor o dogradnji Mrtvaške s izvođačem TEXO Molior raskinut još 11. lipnja, no to se očito skrivalo i od javnosti i o samih Ilovčana.

Nepotreban sukob s policijom

Dva dana nakon raskida ugovora u luci su eskalirali novi prosvjedi Ilovčana. Tada su na njih poslani i zaštitari i policija. Došlo je i do naguravanja u kojem su dvije osobe ozlijeđene. Na kraju ih je i 11 privedeno.

Snimke koje su taj dan stizale iz Mrtvaške bile su mučne, a do svega uopće nije moralo doći jer je ugovor već bio raskinut. Ilovčani su i nakon toga nastavili s prosvjedima vjerujući kako se i dalje moraju boriti za svoj cilj.

Je li ministar javno lagao?

Osim toga, još 12 dana kasnije, resorni ministar Oleg Butković, koji je i supotpisao ovu investiciju u studenom 2019., javno je optuživao prosvjednike zbog protivljenja obnovi. Prozvao ih je da ne žele ulaganje dok na nekim drugim mjestima duž Jadranske obale vape za ulaganjima u luke. U tom trenutku ugovora za dogradnju Mrtvaške više nije bilo.

“Luke treba graditi i obnavljati. To su projekti ne samo u funkciji zaštite lučkog akvatorija i sigurnosti plovidbe, to je lice i naličje svakog grada i naselja”, naveo je 23. lipnja ove godine ministar, dodajući da se “u slučaju Mrtvaške postavlja najlogičnije pitanje – graditi i nastavljati projekt koji je u funkciji Ilovika i Lošinja, ako postoji otpor da se to čini”.

Dakle, 12 dana nakon što je ugovor s TEXO Moliorom raskinut i nakon što je 14. lipnja 2022. Županijska lučka uprava Mali Lošinj kao naručitelj radova primila obavijest o raskidu, Butković je i dalje davao izjave kao da projekt još uvijek postoji.

Razlog: novac ili prosvjedi?

Službena obavijest o odustajanju od dogradnje luke Mrtvaška objavljena je tek 12. kolovoza, dakle, dva mjeseca nakon službenog raskida ugovora. I Filip Balija, ravnatelj Županijske lučke uprave Mali Lošinj svalio je glavninu krivnje na Ilovčane i njihove prosvjede, priznavši doduše i da je TEXO Molior tražio povećanje cijene radova zbog povećanja cijena materijala.

“Uslijed poznatih okolnosti opstrukcija, nezakonitih prosvjeda i nezakonite blokade gradilišta od strane dijela mještana otoka Ilovika, investitoru i izvođaču radova bilo je onemogućen ulazak u posjed gradilišta zbog čega su radovi zastali dulje od godine dana. Iako su od strane Županijske lučke uprave Mali Lošinj, uz suradnju i pomoć osnivača, kao i resornog ministarstva, poduzimani iznimni napori prema tijelima javne vlasti kako bi se spriječila blokada gradilišta te izmjestila nezakinuto parkirana vozila s lučkog područja, njihova reakcija je nažalost nastupila prilično kasno, zbog čega je izvođač radova raskinuo ugovor o građenju”, uvjeravao je Balija 12. kolovoza. Objašnjavao je i da se izvođačem pregovaralo, te ga se pokušavalo privoliti da opozove raskid ugovora.

“Povećanje cijene radova bio je preduvjet opoziva raskida i nastavka radova, ali taj zahtjev nadilazi financijske mogućnosti investitora i izvan je zakonskih okvira propisa o javnoj nabavi, stoga investitor taj zahtjev nije mogao prihvatiti”, naveo je Balija razlog raskida ugovora. Drugim riječima Texo Molior želio je zbog kašnjenja projekta povećati cijenu, što, međutim, ni ŽLU ni Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nisu mogli prihvatiti.

Čuvanje nepostojećeg gradilišta

Osim što su, dakle, ministar Butković i njegov suradnik iz Županijske lučke uprave Balija obmanjivali javnosti i Ilovčane, Balija je, kako je otkrila Iva Rinčić, otišao i korak dalje.

Naime, 7. srpnja, gotovo mjesec dana od raskida ugovora, potpisao je s tvrtkom Klemm sigurnost ugovor za čuvanje ‘gradilišta’ Mrtvaška. Ugovor je zaključen do kraja srpnja, a vrijednost ugovora iznosila je 446.400 kuna s PDV-om.

Bez obzira što gradilišta više nije bilo Županijska lučka uprava Mali Lošinj platila je njegovo čuvanje. Isti zaštitari čuvali su nepostojeće gradilište i cijeli kolovoz i rujan, no koliko je to plaćeno Rinčić još ne zna, no uvjerena je da se radi o nenamjenskom i protuzakonitom trošenju novca iz državnog i županijskog proračuna.