Nastala je golema panika; sve više kompanija prizemljuje nove modele Boeinga, tvrtki propada tržišna vrijednost

Nakon što se srušio Ethiopianov Boeing 737 MAX nastao je potpuni kaos

December 15, 2018 - Zhoushan, Zhejiang, China: A Boeing 737 MAX 8 airplane is delivered to Air China at a ceremony held at Boeing Zhoushan 737 Completion and Delivery Center. Boeing Zhoushan 737 Completion and Delivery Center in east China's Zhejiang Province delivered its first plane of the 737 family to Air China on Saturday. The delivery marked the U.S. aerospace giant and its Chinese partner Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd (COMAC) put into operation of their joint plant, the first such Boeing facility outside the United States. The 737 MAX 8 airplane was assembled at Boeing's Renton plant in the United States. It flied to China's coastal city of Zhoushan and received the completion works. On March 11, 2019, China announced its grounding of all Boeing 737 MAX 8 airplanes after its second fatal crash in five months. All 157 people aboard a Boeing 737-800 MAX on an Ethiopian Airlines flight died on March 10, 2019 as the aircraft crashed around Bishoftu town a few minutes after taking off from Addis Ababa Bole International Airport to Nairobi, Kenya. On Oct. 28, 2019, a Boeing 737 MAX 8 on a Lion Air flight crashed into the sea off the Indonesian capital, Jakarta, killing all 189 people onboard., Image: 418778484, License: Rights-managed, Restrictions: No publication in Australia, Belgium, China, France, Poland and Russia, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Polaris
FOTO: Profimedia, Polaris

Uprava za civilno zrakoplovstvo Ujedinjenog Kraljevstva danas je objavila da je suspendirala korištenje cijele serije aviona Boeing 737 MAX. Iz Uprave su naveli da prate situaciju, ali zbog pomanjkanja podataka odlučili su zaustaviti komercijalne putničke letove tih zrakoplova, odnosno njihovo slijetanje, polijetanje ili prolazak kroz zračni prostor UK.

I Singapur i Australija danas su zabranile sva slijetanja i uzlijetanja svih zrakoplova Boeing 737 MAX, a Indonezija i Kina prizemljile su sve svoje flote najnovijeg američkog modela zrakoplova nakon druge po redu smrtonosne nesreće u manje od pet mjeseci. Strah od nesreća izbrisao je milijarde dolara tržišne vrijednosti najvećeg svjetskog proizvođača zrakoplova, pošto je dionica Boeing Co izgubila gotovo pet posto vrijednosti u ponedjeljak. Gotovo 40 posto aktivne flote od 371 Boeinga 737 MAX je prizemljeno na svjetskoj razini, prema navodima Flightglobala, a to uključuje i 97 zrakoplova na najvećem tržištu, u Kini.

Samo dan nakon nesreće zrakoplova Ethiopian Airlines u kojoj je poginulo 157 ljudi, Sjedinjene Države naglašavaju da je sigurno koristiti Boeinge. Međutim, u izjavi singapurske organizacije za civilno zrakoplovstvo (CAAS) vidna je zabrinutost nakon nedjeljne nesreće. “Tijekom privremene suspenzije, CAAS će prikupiti više informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane sa korištenjem Boeinga 737 MAX, a koji dolaze ili odlaze iz Singapura”, stoji u priopćenju.

Putnici u panici

CAAS je tako prvi veliki prometni regulator koji je naredio sličan potez, no nelagoda je vidljiva i kod putnika koji su žurno prije svakog leta na društvenim mrežama provjeravali hoće li njihov let koristiti Boeing 737 MAX, isti model koji se u listopadu srušio nedaleko od Indonezije gdje je pritom poginulo 189 osoba. Za sada još nema poveznice između nesreće u Etiopiji i Indoneziji.

Par sati nakon CAAS-a, i australska organizacija civilnog zrakoplovstva učinila je isto te provela privremenu obustavu letova kako bi provjerila rizike radi što bolje sigurnosti. Istražitelji u Etiopiji pronašli su dvije crne kutije koje će pokazati što se dogodilo sa zrakoplovom prije nego li se strmoglavio na obližnje farme samo par minuta od polijetanja iz Addis Ababe. Ako su snimke neoštećene, uzrok nesreće može biti brzo identificiran, iako istražiteljima obično treba godina dana kako bi u potpunosti završili istragu.

Amerikanci uvjeravaju da je Boeing siguran

Američka savezna zrakoplovna administracija (FAA) izdala je “obavijest o kontinuiranoj plovidbenosti” Boeinga 737 MAX kasno u ponedjeljak kako bi umirili korisnike te su objasnili niz dizajnerskih promjena ovlaštenih od Boeinga. Varijanta MAX 8 Boeinga 737 najprodavanija je u svijetu modernih komercijalnih zrakoplova, ima veće mlazne motore, koristi manje kerozina, a letjeti su počeli 2017. godine. Boeingu je naručeno još 4,661 modela te bi 737 MAX 8 mogao postati “radni konj” mnogim kompanijama u svijetu u narednim desetljećima.

Kina je u ponedjeljak obustavila sve letove MAX 8, te je glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u utorak rekao da će biti teško predvidjeti rok kada će obustava letova biti prekinuta, naglašavajući kako je sigurnost putnika imperativna. Ovaj strah mogao bi ugroziti potencijalne kineske interese oko kupnje Boeingovih zrakoplova kao dio dogovora sa SAD-om oko prekida trgovinskog rata.

Od ostalih zemalja zabrane su još u Brazilu, Južnoj Koreji, i Vijetnamu. Kanadski ministar prometa rekao je kako neće još odlučiti dok istraga nesreće u Etiopiji ne završi. Turkish Airlines objavili su kako pomno prate razvoj događaja. S druge strane pojedini američki i arapski zrakoplovni prijevoznici objavili su kako nastavljaju sa letovima na Boeingu 737 MAX 8, poput Southwest Airlinesa i FlyDubaia.