Otkrivamo novi krak afere: Fond za okoliš daje novac opskurnom fake news portalu Kamenjar koji piše da je ‘Plenković spasio Hrvatsku’

Fond koji se našao u središtu jučerašnjeg skandala s ministrom i njegovim savjetnikom, medijima upravo dijeli 474.939 eura za samo jednu kampanju

U središtu jučerašnje afere, koja je završila smjenom ministra gospodarstva Davora Filipovića i njegovog savjetnika Jurice Lovrinčevića, našla se uznemirujuća činjenica: novac državnog Fonda za zaštitu okoliša koristio se za reketarenje medija. Na snimci koju je objavio Nacional čuje se kako savjetnik Lovrinčević izjavljuje da je preko marketinške agencije Akter Public pritiskao vlasnika zagrebačke Mreže TV, poručujući mu kako ga “neće biti ako ne ispoštuje dogovor”.

Telegram sada doznaje kako, također preko agencije Akter Public, Fond za zaštitu okoliša medijima za samo jednu kampanju upravo dijeli prilično nevjerojatnih 474.939 eura. Pritom je dio tog novca završio na opskurnom portalu Kamenjar.com, mediju kojeg ugledne organizacije redovito proglašavaju izvorom govora mržnje i lažnih vijesti. No, taj medij osim ekstremističke propagande i teorija zavjere redovito objavljuje laude HDZ-u, osobito hvaleći premijera Andreja Plenkovića zbog čijeg je “državništva i vizije”, tvrdi Kamenjar, “Hrvatska danas uspješna i sigurna zemlja u kojoj se živi najbolje u našoj povijesti”.

Iako smo tjednima uporno slali upite i u Fond za zaštitu okoliša i u agenciju Akter Public, nismo uspjeli dobiti ključne odgovore. Zašto se Fond za zaštitu okoliša reklamira na portalu koji ima središte u Bosni i Hercegovini? I to oglasima koji promoviraju poticaje za izgradnju fotonaponskih elektrana na obiteljskim kućama u Republici Hrvatskoj, a ne u BiH. Nejasno je, nadalje, ostalo i zašto se bilo koje državno tijelo reklamira na fake news portalu koji nije upisan u registre medija niti u Hrvatskoj, niti u BiH, a vlasnička struktura im je krajnje netransparentna.

Ni Fond za zaštitu okoliša ni agencija Akter Public pritom ne otkrivaju koliko je koji medij dobio za oglašavanje ove kampanje, iako je riječ o javnom novcu.

Natječaj je bio procijenjen na 600.000 eura

Natječaj za kampanju naziva “Zakup oglasnog prostora u tisku te web portalima” vrijedan čak 600.000 eura bez PDV-a Fond za zaštitu okoliša raspisao je u lipnju ove godine. Na natječaj su se javili Hanza media, Večernji list, Millenium promocija te Akter Public. Potonja je odabrana 7. kolovoza jer je dala daleko najnižu ponudu u iznosu od 474.939 eura s PDV-om.

Pritom iz natječajne dokumentacije nije moguće točno zaključiti koliko će oglasnog prostora, gdje i za koje kampanje trebati zakupiti. Priloženi troškovnik zapravo nije konkretni orijentir jer u njemu doslovno piše iduće: “navedene količine su okvirne i procijenjene, točne količine bit će definirane ovisno o potrebama naručitelja i medijskim planovima”.

Dakle, uopće je od početka nejasno u kojim količinama i na koje se sve točno kampanje Fonda natječaj odnosi. Da je riječ o promoviranju poticaja za izgradnju fotonaponskih elektrana na obiteljskim kućama, doznali smo tek nakon našeg upita Fondu.

Šire mržnju i dezinformacije

Ono što se pak može doznati o portalu Kamenjar.com jest da ga izdaje entitet imena Eranijske Kronike, a čiji je pravni oblik nepoznat te ga nije moguće naći u registrima. Naime, nije upisan u Upisnike pružanja elektroničkih publikacija ni u Hrvatskoj ni u BiH. Pod imenom Eranijske kronike nije registrirano nikakvo društvo, udruga ili tvrtka u BiH.

U istraživačkom izvještaju “Analiza mrežnih stranica u kontekstu govora mržnje” iz 2019. godine naglašeno je kako Kamenjar.com spada u 28 analiziranih problematičnih mrežnih stranica koje šire mržnju i dezinformacije.

Portal, kako smo rekli, pritom redovito hvali HDZ, odnosno premijera Plenkovića. U intervjuu za Teleskop.hr redovni kolumnist portala Kamenjar.com Kazimir Mikašek Kazo na pitanje “zašto tako srčano i nekritički branite HDZ?” odgovorio je kako glede njegove “apologije HDZ-a koja je za mnoge gotovo pa neukusna, čak plaćenička, nikada nitko ni jednim komentarom nije argumentirano osporio moje tvrdnje da je Andrej Plenković najbolji i najsposobniji državnik nakon Franje Tuđmana“.

Prebacivanje odgovornosti

Iz Fonda su nam odbili izravno odgovoriti koliko je javnog novca otišlo tom portalu. Samo su naveli da predloženi budžet za oglašavanje na njemu iznosi 1500 eura. No, to realno ne znači ništa. Tim terminom označava se samo načelni plan koji se usput može mijenjati, tako da, teoretski , portalu Kamenjar.com mogu isplatiti i sto puta veći novac. Kako smo ranije naveli, sam Fond u troškovniku nabave navodi da su “navedene količine okvirne i procijenjene”.

Odgovornost za odabir opskurnog portala iz Fonda prebacuju na Akter Public uz tvrdnju kako se oglašavanje za kampanju provodi prema njihovom prijedlogu. Nakon jednog od upita iz Fonda nam je pak odgovoreno kako će kampanja ići na razne medije, između ostalih i na Telegram. Jesu li time eventualno pokušavali spriječiti da istražujemo način na koji dodjeljuju novac, ne znamo.

Ono što znamo je da kampanju nismo vidjeli u drugim navedenim medijima za koje tvrde da su u planu oglašavanja izuzev na portalima Večernji.hr, Poslovni.hr i već spomenutom Kamenjaru.

Agencija bliska Filipoviću?

Iz Akter Publica pak sve prebacuju na Fond i uporno nam tvrde kako predloženi medijski plan i zakup prostora za oglašavanje provode “sukladno kriterijima i parametrima iz natječajne dokumentacije”.

Tu marketinšku agenciju spomenuli smo u svibnju ove godine u članku u kojem smo upozorili kako je Ministarstvo gospodarstva, tada još pod palicom Filipovića, dalo Hanza mediji posao oglašavanja vrijedan 257.000 eura za “promociju njihovih politika”. Akter Public je tada bio drugi ponuditelj, a Ministarstvo je ocijenilo da su tada dali “dampinšku ponudu” pa su ispali iz natječaja. No, sreća im se osmjehnula već dva mjeseca kasnije kada su dobili posao s Fondom.