Otkrivamo: Revizija uhvatila HDZ-ovog gradonačelnika u velikim dubiozama, ne zna se gdje su potrošeni milijuni

Siniša Jenkač kao član Antikorupcijskog vijeća zalaže se za transparentnost koje u njegovoj upravi lani nije bilo

Državna revizija je u Gradu Novom Marofu kojeg od 2015. vodi HDZ-ov Siniša Jenkač utvrdila cijeli niz nepravilnosti. Ne zna se kako je grad lani trošio milijune u javnoj nabavi, javni pozivi su bili potpuno netransparentni, ne zna se gdje su milijuni iz EU fondova…. Revizija je upozorila i na problematičnu naplatu dugova prema gradskom proračunu, neusklađeni popis gradske imovine, šuplju evidenciju korištenja službenih automobila. O ovom izvješću obaviješteno je i Državno odvjetništvo RH, te ostaje za vidjeti hoće li neki od propusta rezultirati pokretanjem kaznenog postupka.

Inače, gradonačelnik Novog Marofa od ovog je saziva i zastupnik u Hrvatskom saboru, a od 2006. je bio na raznim pozicijama unutar gradske vlasti, kao i u lokalnim organizacijama HDZ-a. Od lani je i član Antikorupcijskog vijeća.

Koliko je potrošeno za javnu nabavu?

Državna revizija u svom nalazu nakon što je pregledala dokumentaciju Grada Novog Marofa među ostalim ističe i problematičnu javnu nabavu. Ona je prema Planu za 2020. iznosila 35.422.822 kuna bez PDV-a. Od toga se 27,4 milijuna kuna odnosilo na 16 otvorenih postupaka javne nabave, dok je čak 96 postupaka, odnosno nešto više od osam milijuna kuna, predstavljalo tzv. jednostavnu javnu nabavu. Riječ je o nabavi robe i usluga vrijednosti do 200 tisuća kuna, te radova do 500 tisuća kuna. Tako je to bilo planirano.

Državna revizija je utvrdila da je da Grad Novi Marof nije realizirao baš sve. Jenkač će objasniti da pojedini postupci nisu provedeni do kraja jer nisu realizirani javni pozivi, a za neke nije završena projektna dokumentacija. Ipak, tijekom 2020. realizirana su četiri otvorena postupka javne nabave vrijedna oko 12,5 milijuna kuna bez PDV-a. Jednostavna nabava realizirana je pak u vrijednosti 8.458.317,00 kuna bez PDV-a. Od toga se 3.932.337 kuna odnosi na nabavu usluga, na radove 3.345.087 kuna, te robe 1.180.893 kune.

Nema evidencije trošenja novca

U tome je Državna revizija pronašla niz problema. Tako su uočili da nema evidencije svih provedenih postupaka jednostavne nabave. U nalazu navode da nema svih izdanih narudžbenica, niti zaključenih ugovora, niti je njihova evidencija uopće ustrojena. Doduše, ustrojavanje te evidencije nije propisano odredbama Zakona o javnoj nabavi, no Državna revizija ističe kako je ona potrebna zbog praćenja realizacije plana nabave, te obveze iskazivanja podataka o vrijednosti jednostavne nabave. Drugim riječima, Državna revizija utvrdila je da se uopće ne zna na što je i kako Jenkač trošio novac.

Dodatno se u to uklapa i otkriće prema kojem Jenkačeva uprava uopće nije objavila kojim je tvrtkama uputila poziv u sklopu jednostavne javne nabave. Propisano je, naime, da grad mora pribaviti par ponuda bez obzira na to što ne mora provesti javni natječaj. Može pozive za određeni posao uputiti tvrtkama koje sam odabere, ali to mora objaviti na svojim internetskim stranicama ili pak mora dokazati da su ponuditelji doista zaprimili pozive.

Preporuke Državne revizije

Grad Novi Marof tijekom 2020., kako stoji u nalazu revizije, nije uopće na svom webu objavljivao pozive za dostavu ponuda. Tako se nisu mogli kontrolirati ni rokovi za dostavu ponuda koji ne smiju biti kraći od pet dana, niti se moglo znati je li odabrana ponuda s najnižom cijenom ili ekonomski najpovoljnija cijena. Zato Državni ured za reviziju preporuča Jenkaču da ubuduće pozive za dostavu ponuda objavljuje na mrežnim stranicama Grada Novog Marofa.

Revizori su pronašli još nepravilnosti. Tijekom 2020. Jenkačeva uprava izdala je 496 narudžbenica koje u pojedinim slučajevima uopće nisu imale sve podatke bitne za nabavu. Tako na nekim narudžbenicama nema rokova isporuke, na nekima nije naveden način plaćanja, neke su bez specifikacija mjerne jedinice, nema ni podataka o jediničnoj cijeni ili pak ukupnoj količini. Na nekima nije navedeno na osnovu kojeg dokumenta su izdane. Sve te podatke mora se upisivati jer su obvezni prema Pravilniku o provedbi postupaka jednostavne nabave vrijednosti manje od 20 tisuća kuna. Inače, taj Pravilnik donio je sam Grad Novi Marof. Za vrjednije javne nabave ta obveza nije propisana.

Gdje je potrošeno 5,6 milijuna?

Analizirajući dalje narudžbenice za javnu nabavu revizori otkrivaju da su ih izdavali razni odjeli u gradskoj upravi, dok objedinjene evidencije nije bilo. Zbog takvog kaosa tijekom revizije se, navodi se u nalazu, uopće nije moglo uspoređivati podatke iz Statističkog izvješća o javnoj nabavi i Registra ugovora. Naime, prema Statističkom izvješću jednostavne javne nabave bilo je nešto manje od 8,5 milijuna kuna bez PDV-a, dok se u Registru nalaze podaci za ukupno 2.852.014 kuna bez PDV-a. Dakle, za 5,6 milijuna kuna uopće nema podataka.

A ni Registar nije bio ažuriran, navodi Državna revizija. Tako su primijetili da je otvoreni postupak javne nabave za opskrbu električne energije Grada Novog Marofa provela Regionalna energetska agencija Sjever. Ugovor o opskrbi vrijedan nešto manje od 689 tisuća kuna je zaključen s opskrbljivačem, no u Registru ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma za 2020. tog ugovora nema.

Upitni su i troškovi reprezentacije

Zatim je za dogradnju dječjeg vrtića u Novom Marofu u srpnju 2019. zaključen ugovor u vrijednosti 7.317.518 kuna bez PDV-a, te je sklopljeno još šest dodataka ugovoru. Revizija uočava kako ažurirane vrijednosti ugovora na osnovu sklopljenih aneksa u iznosu od 7,7 milijuna kuna u Registru također nema.

Ni nabava uredskog materijala, reprezentacije i ugostiteljskih usluga nije evidentirana u Registru ugovora, iako je naručitelj, u ovom slučaju Grad Novi Marof, prema Zakonu o javnoj nabavi obavezan ažurno voditi Registar ugovora i okvirnih sporazuma.

Jenkač: ‘Sve ćemo ispraviti’

Sve te nepravilnosti utvrđene su u proračunu čovjeka koji je, kako smo naveli na početku, član Antikorupcijskog vijeća, saborskog tijela koje prati provedbu Nacionalnog programa suzbijanja korupcije. Transparentnost i odgovornost u radu jedan je od temelja borbe protiv korupcije. Jenkač je na jednoj od sjednica vijeća ustvrdio kako moramo “još raditi na tome da osnažimo institucije i prihvatimo drugačija pravila ponašanja” i to netom nakon što je izjavio da je u “Hrvatskoj još uvijek normalno i prihvatljivo da se traže poznanstva kada trebamo liječnika, kad tražimo posao, kao i da nam je prihvatljivo kupiti robu sumnjivog podrijetla ako nam je ona jeftinija”.

Doduše u svojim se javnim istupima zalagao i za veću kontrolu javnih poduzeća jer, kako je uočio, iz njih curi novac na sve strane kao kroz švicarski sir. Kada su ga novinari u jeku afere Janaf pitali je li i on posjećivao Klub u Slovenskoj 9 uzvratio da je on ‘premala riba’ za to. “Mi smo mali lokalni političari i na terenu rješavamo probleme građana”, dodao je tada. Hvalio se i činjenicom da kao čelnik lokalne samouprave kojoj je cilj da čim manje plati svoje usluge nije izložen korupciji, odnosno nitko mu ne nudi mito. Prema njegovim riječima većina lokalnih političara zato i jesu časni ljudi koji rješavaju probleme građana.

I sada, nakon što je njegovu gradsku upravo Državna revizija uhvatila u velikim dubiozama, Jenkač obećaje da će sve manjkavosti u vođenju gradskih financija ispraviti.