Četiri najpopularnije teorije uzroka pada ruskog zrakoplova iznad Sinaja

Zrakoplov je prevozio 224 putnika i člana posade, među njima 17 djece

TOPSHOTS
A handout picture released by Egypt's Prime Minister's office on October 31, 2015, shows PM Sherif Ismail (R) at the site of the wreckage of a crashed A321 Russian airliner in Hassana a mountainous area of Egypt's Sinai Peninsula. The Airbus A321, flight 9268, with 214 Russian and three Ukrainian passengers and seven crew, had taken off from the Red Sea resort of Sharm el-Sheikh in south Sinai bound for Saint Petersburg, it lost contact with air traffic control 23 minutes later , crashing in Egypt's Sinai Peninsula killing everyone on board. AFP PHOTO / HO / SELIMAN AL-OTEIFI / EGYPTIAN PRIME MINISTER'S OFFICE
=== RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / HO / EGYPTIAN PRIME MINISTER'S OFFICE" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS ===
FOTO: AFP

Egipatski i drugi međunarodni stručnjaci počeli su istragu u uzroke pada ruskog zrakoplova iznad Sinajskog poluotoka. Zrakoplov je prevozio 224 putnika i člana posade, među njima i 17 djece. Nitko nije preživio.

Satelitske snimke ne podupiru teoriju da je raketa pogodila ruski putnički zrakoplov što se za vikend srušio u Egiptu, rekli su američki dužnosnici u ponedjeljak. Snimke načinjene američkim infracrvenim satelitom pokazuju bljesak iznad Sinaja u vrijeme kada je zrakoplov letio iznad poluotoka rano u subotu, izvijestili su NBC i CBS.

U kojem smjeru će istraga teći, pita se britanski BBC.

Postoje četiri glavne teorije.

1. Tehnička greška

Ostaci zrakoplova A321
Ostaci zrakoplova A321 AFP/AFP PHOTO

Egipatski premijer Šerif Ismail rekao je da je tehnička greška najvjerojatniji uzrok pada, ali da će istražitelji potvrditi ili negirati njegove zaključke. Hasan Kemal, egipatski ministar civilnog zrakoplovstva, tvrdi da nije bilo znakova nezgode tijekom leta. Time je negirao prethodna izviješća da je pilot tražio hitno slijetanje u najbližu zračnu luku nakon što je zrakoplov doživio tehničke probleme.

Udovica kopilota Sergeja Truhačeva rekla je ruskoj NTV da se njen muž žalio na stanje zrakoplova prije polijetanja iz Šarm el-Šeika. Međutim, zrakoplovna kompanija Kogalimavia tvrdi da je zrakoplov bio potpuno ispravan, a Kemal dodaje: “Nije bilo prijavljenih problema sa zrakoplova, a provjere prije leta nisu otkrile ništa”.

Zrakoplov u pitanju, Airbus A-321 doživio je teško oštećenje prilikom slijetanja u Kairo 2001. godine. Tri mjeseca je trajao popravak oštećenja repa zrakoplova. Loši popravci sličnog oštećenja doveli su do najteže nesreće nekog zrakoplova. Naime, 1985. godine pao je let 123 Japan Airlinesa, usmrtivši 520 osoba.

2. Ljudski faktor?

Zrakoplovna kompanija tvrdi da je pilot, Valerij Nemov, imao više od 12.000 sati letnog iskustva, uključujući gotovo 4.000 sati leta na Airubusevima A321.

Snimači razgovora u upravljačkoj kabini i snimač podataka u letu, popularno nazvane crne kutije, otkrit će istražiteljima detalje posljednjih minuta tragičnog leta. Otkrit će je li posada uradila išta što je prouzročilo ili pridonijelo padu zrakoplova.

Dužnosnici kažu da su crne kutije u dobrom stanju.

3. Projektil srušio zrakoplov?

IMG_20151031_154930

Sinajski ogranak Islamske države gotovo odmah je preuzeo odgovornost za pad zrakoplova. Tvrdili su da je to odmazda za ruske zračne napade u Siriji. Međutim, sigurnosni stručnjaci skeptični su prema takvim tvrdnjama.

Stručnjaci smatraju da islamisti posjeduju samo prijenosne sustave raketa zemlja zrak koji nemaju ni približno dovoljno dometa da bi srušili zrakoplov na krstarećoj visini od desetak kilometara iznad tla.

James Clapper iz obavještajne nacionalne službe (DNI) drži malo vjerojatnim da skupina IS raspolaže sredstvima za rušenje komercijalnog zrakoplova, piše agencija AFP. Islamska država ne raspolaže raketama zemlja-zrak koje bi mogle presresti zrakoplove na toj visini, takve rakete posjeduju države, objasnio je američki dužnosnik.

Frank Gardner, sigurnosni savjetnik BBC-a, kaže da i Rusija i Egipat nadaju se da nije riječ o terorističkom napadu. Rusija već ratuje u Siriji, a egipatskoj krhkoj ekonomiji trebaju prihodi od turizma.

4. Bomba u zrakoplovu?

Zasad nema konkretnih dokaza da je bomba u zrakoplovu prouzročila pad, a postavljaju se i pitanja kako bi bombaš prošao kroz pojačano osiguranje oko zračne luke Šarm el-Šeika. Jedan sigurnosni stručnjak smatra da opis ostataka zrakoplova ukazuje na mogućnost eksplozivne naprave.

Profesor Michael Clarke kaže: “Preliminarni izvještaji kažu da se zrakoplov raspao na dva dijela, što bi moglo značiti da je došlo do eksplozije u zrakoplovu. Veća je vjerojatnost da je došlo do eksplozije u zrakoplovu nego da je pogođen projektilom sa tla”.