Sve je sigurnije da je ruski putnički avion uništila ISIS-ova bomba, a ovo je sedam stvari koje o tome trebate znati

Analiza zapisa crnih kutija pokazuje da se tijekom leta u avionu dogodila eksplozija

A handout picture taken on November 2, 2015 and released on November 3, 2015 by Russia's Emergency Ministry shows Russian emergency services personnel working at the crash site of a A321 Russian airliner in Wadi al-Zolomat, a mountainous area of Egypt's Sinai Peninsula. Russian airline Kogalymavia's flight 9268 crashed en route from Sharm el-Sheikh to Saint Petersburg on October 31, killing all 224 people on board, the vast majority of them Russian tourists. AFP PHOTO / RUSSIA'S EMERGENCY MINISTRY
*RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / RUSSIA'S EMERGENCY MINISTRY" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS *
FOTO: AFP

Tragični pad ruskog putničkog zrakoplova Airbus A321 u vlasništvu tvrtke Kogalymavia na egipatski poluotok Sinaj, u kojem je poginulo svih 224 putnika i članova posade, imao je, i još uvijek ima, veliki odjek u medijima. Od prvih vijesti o padu, preko spoznaje da nema preživjelih, pa do istrage uzroka pada i niza teorija s time u vezi, gotovo svakodnevno pojavljuju se nove informacije o ovom strašnom događaju. Stoga donosimo nekoliko najvažnijih stvari o ovoj tragediji, koja je možda usko povezana s ruskim angažmanom u Siriji.

1. Kada je avion pao i tko je bio u njemu?

Zrakoplov se srušio u subotu, 31. listopada, a gotovo svi putnici bili su ruski turisti koji su se vraćali s ljetovanja u egipatskom resortu Šarm el-Šeik i putovali za Sankt Peterburg. Avion se srušio na pustom planinskom području središnjeg Sinaja. U avionu je ukupno bilo 224 ljudi, od toga 217 putnika i 7 članova posade. Iako se prvotno vjerovalo da ima preživjelih pa su na mjesto događaja poslana i vozila hitne pomoći, svi su oni nažalost smrtno stradali. Najmlađa je žrtva bila 10-mjesečna djevojčica Darina Gromova, čija se fotografija prije ulaska u zrakoplov u zračnoj luci Sankt Peterburga, uoči putovanja u Egipat, odmah proširila društvenim mrežama i postala simbol ove nesreće.

2. Što se dogodilo nakon polijetanja?

Zrakoplov je poletio u 5.51 sati po kairskom vremenu, a nestao je s radara 23 minute kasnije, dok je bio na visini od 9400 metara, priopćilo je egipatsko ministarstvo civilnog zrakoplovstva. Kako navodi web-stranica FlightRadar24, avion se brzo spuštao – oko 2000 metara u minuti prije nego što je izgubio vezu sa kontrolom zračnog prometa. Prema informacijama istražitelja, u trenucima prije nestanka s radara ruski zrakoplov je naglo izgubio brzinu i visinu. U samo nekoliko minuta izgubio je oko više od kilometra visine.

Prema javno dostupnim podacima, let 7K9268 usporio je s više od 700 km/h na manje od 200 kilometara na sat u samo nekoliko minuta. Ruska novinska agencija RIA je izvijestila, pozivajući se na izvore u Šarm el-Šeiku, da je “pilot kontaktirao kontrolu leta i prijavio tehničke probleme te zatražio promjenu rute i slijetanje u zračnu luku u Kairu nakon čega je prekinuta komunikacija”. To je kasnije opovrgnuto. Ruski putnički avion koji se srušio u Egiptu nije se raspao ‘zbog vanjskog udara’ i pilot nije uputio poziv prije nego što je zrakoplov nestao s radara, izjavio je izvor iz krugova koji su ispitivali sadržaj crne kutije.

3. Što je uzrok nesreće?

Postojale su četiri glavne teorije: tehnička greška, ljudski faktor, projektil s tla i bomba u avionu. Tvrtka Kogalymavia tvrdi da je avion bio potpuno ispravan, a i Hasan Kemal, egipatski ministar civilnog zrakoplovstva, ustvrdio je: “Nije bilo prijavljenih problema sa zrakoplovom, a provjere prije leta nisu otkrile ništa”. Također, pilot, Valerij Nemov, imao je više od 12.000 sati letnog iskustva, uključujući gotovo 4.000 sati leta na Airbusevima A321.

Što se tiče mogućnosti da bi avion bio pogođen projektilom s tla, stručnjaci smatraju da islamisti posjeduju samo prijenosne sustave raketa zemlja-zrak, koji nemaju ni približno dovoljno dometa da bi srušili zrakoplov na krstarećoj visini od desetak kilometara iznad tla. Ostaje dakle kao najizvjesnija mogućnost da je u avionu bila bomba.

4. Što potkrepljuje teoriju da je u avionu bila bomba?

Iako još nije službeno potvrđeno da je bomba u zrakoplovu prouzročila pad, a postavljala su se i pitanja kako bi bombaš prošao kroz pojačano osiguranje oko zračne luke Šarm el-Šeika, jedan je sigurnosni stručnjak odmah upozorio da opis ostataka zrakoplova ukazuje na mogućnost eksplozivne naprave. Profesor Michael Clarke kaže: “Preliminarni izvještaji kažu da se zrakoplov raspao na dva dijela, što bi moglo značiti da je došlo do eksplozije u zrakoplovu. Veća je vjerojatnost da je došlo do eksplozije u zrakoplovu nego da je pogođen projektilom s tla”.

Ostaci ruskog zrakoplova
Ostaci ruskog zrakoplova AFP

Takvog su mišljenja i američki te britanski obavještajci, koji su zasebno istaknuli da postoji velika vjerojatnost da je u avionu bila bomba. To je kazao i predsjednik SAD-a Barack Obama. Također, najnovije analize dviju crnih kutija pokazale su da se na audiozapisima može razaznati zvuk eksplozije unutar aviona, koji nije sličan onom koji bi se čuo kad bi se nešto dogodilo s motorima zrakoplova.

5. Tko je srušio ruski zrakoplov?

Sinajski ogranak Islamske države gotovo odmah je preuzeo odgovornost za pad zrakoplova. Tvrdili su da je to odmazda za ruske zračne napade u Siriji. U priopćenju skupine na Twitteru navodi se da su “borci Islamske države uspjeli srušiti ruski zrakoplov iznad Sinaja s 220 ruskih križara. Svi su ubijeni, Bogu hvala”. No, odbili su dati više podataka o tome kako su ga srušili. Sinajski vilajet kasnije je objavio i audioporuku naslovljenu “Srušili smo ga, pa možete umrijeti od bijesa” te najavio da će uskoro dati i dokaz da su to učinili.

Na snimci se čuje glas za koji se pretpostavlja da pripada Abu Osami al-Masriju, tzv. glasnogovorniku Wilayat Sinaia, terorističke grupe koja djeluje na području Egipta (Sinajska pokrajina, ili preciznije Sinajski vilajet). CNN u svojoj analizi tumači njihovo oklijevanje da objave detalje kao potez kojim štite bombaša koji se možda infiltrirao među osoblje zračne luke u Šarm el-Šeiku pa bi ga detalji napada mogli razokriti. Britanski i američki obavještajci već su priveli na razgovor nosača torbi, osumnjičenog da je postavio bombu, no egipatski dužnosnici odbacuju takve teorije.

6. Jesu li letovi prema Egiptu sada zabranjeni?

Velika Britanija prva je privremeno suspendirala letove prema i iz Šarm el-Šeika, a za njom je odmah to isto učinila Irska. Takav su potez pravdale sigurnosnim razlozima, budući da su britanski obavještajci ukazivali na mogućnost da je ruski avion srušen bombom. Danas je isto napravila i Rusija, no Vladimir Putin zaustavio je sve putničke letove prema i iz Egipta, ne samo prema Sinaju.

Odluka o obustavljanju letova donijet će i velike logističke probleme, jer je Egipat jedna od najpopularnijih destinacija Rusa za odmor i u toj ih se zemlji i u ovom trenutku nalazi mnoštvo, pa će trebati organizirati njihov povratak na neki drugi način. Neizravna je to potvrda da i ruski špijuni smatraju da je avion srušen u bombaškom napadu, iako su u početku odbijali mogućnost da je riječ o terorizmu.

Turisti čekaju u zračnoj luci Šarm el-Šeika. Rusija, Irska i Velika Britanija obustavile su sve letove
Turisti čekaju u zračnoj luci Šarm el-Šeika. Rusija, Irska i Velika Britanija obustavile su sve letove AFP

7. Što sve to znači za globalnu sigurnost?

Ako se točnima pokažu tvrdnje tzv. Islamske države da su oni odgovorni za rušenje aviona, to će biti vjerojatno najznačajniji teroristički napad nakon rušenja tornjeva Blizanaca u New Yorku 11. rujna 2001. godine, a i najsmrtonosniji (uz napad na školu u Beslanu, Rusija, kada je 2004. godine poginulo skoro 400 ljudi).

Eventualna potvrda da je IS krivac za rušenje ruskog aviona dovela bi do velikog pada turizma na području Egipta i regije te porasta nezaposlenosti, što bi posljedično moglo izazvati daljnji porast broja ljudi koji će se pridružiti IS-u i učiniti ga, na koncu, značajnim faktorom u svjetskoj mreži terorizma. Rušenje civilnog zrakoplova bilo bi dokaz da su džihadisti IS-a sposobni napasti civile gotovo u cijelom svijetu.