Predsjednik Uprave Ine brani odluku o 5-mjesečnom gašenju riječke rafinerije. Bivši šef: 'To je nenormalno'

Energetski stručnjak pritom tvrdi da je gašenje Rafinerije u jeku energetske krize 'ravno kriminalu'

FOTO: Pixsell/N1

U Rafineriji nafte Rijeka započeo je remont zbog čega je Ina odlučila ugasiti taj pogon na pet mjeseci. Danas su radove i proces modernizacije komentirali trenutni predsjednik Uprave Ine Peter Ratatics, bivši direktor Rafinerije Emir Cerić i stručnjak za energetiku Davor Štern.

Štern je kazao da je zaustavljanje rafinerije u jeku energetske krize nedopustivo. Kazao je kako bi Hrvatska teško pobijedila u ratu da nije bilo rada sisačke i riječke rafinerije.

“Zaustavljanje rada rafinerije u jeku energetske krize u Europi, koja će zasigurno zahvatiti i Hrvatsku, a nakon dva uzastopna stajanja od nekoliko mjeseci kada su mogli napravili sve što su trebali, a nisu, graniči s kriminalom. U ovom momentu to je nepotrebno, nerazumno i nedopustivo”, rekao je Štern, javlja HRT.

Bivši direktor poziva na remont svakih četiri do pet godina

Dugogodišnji direktor rafinerije u Rijeci Cerić je, govoreći o gašenju, kazao da to nije normalno. “Remont rafinerije bi se trebao održavati svake četvrte, pete godine, to je europski i američki benchmarking i to ako radi u stopostotnom kapacitetu, što ovdje nije slučaj. Sa stanovišta MOL-a se vrši optimizacija prerade u Budimpešti, ne u INA-i i sa stanovišta MOL-a je to opravdano”, kazao je.

Dodao je da MOL nije pod sankcijama i da Mađarska uvozi jeftinu naftu preko naftovoda Družba, da ju prerađuje i da će jeftine derivate izvoziti na hrvatsko tržište. Hrvatska zato neće ostati bez derivata. No dodao je i kako će na tim derivatima netko zaraditi te kako to neće biti Ina nego MOL, prenosi N1.

Cerić: ‘Rafinerija bi trebala raditi, nema dileme”

Ocijenio je kako rafinerija apsolutno može raditi za vrijeme modernizacije. “Rafinerija bi trebala raditi, nema dileme. Modernizacija je izgovor MOL-a. Stanje u Ini s Rafinerijom Rijeka nema veze. Kažu da se gradi novo postrojenje i da se to spaja… To se spaja dva-tri tjedna prije nego se završi. Kad bude gotovo, rafinerija će stati na nekoliko dana, napravit će se prespoj i modernizacija je gotova”, kaže Cerić.

“MOL će imati derivate i izvoziti ih u Hrvatsku. Zapravo ćemo i dalje plaćati rusku naftu, prerađenu s mađarskim potpisom i mađarskim profitom”, dodao je. Vladi je poručio da promijeni organizacijsku strukturu Ine. “Nažalost ja ne vidim tu neke stručnjake koji bi Vladi detaljno objasnili što da rade”, rekao je.

Predsjednik Uprave: ‘To je ozbiljan ulagački projekt’

Predsjednik Uprave Ine, Peter Ratatics kaže da je “u normalnom periodu za održavanje potrebno oko mjesec i pol”. Dodao je: “Ali ne govorimo samo o običnom održavanju nego upravljamo i najvećim ulaganjem u povijesti riječke rafinerije, to je ulaganje od četiri milijarde kune, ovo je ozbiljan ulagački projekt.”

Rekao je da su se za ovo pripremali drugo i da je ovo najkraći rok da se to napravi. Kazao je da će, dok traje remont, većina proizvoda koje će rafinerija kupovati dolaziti sa Sredozemnog mora. “Već smo kontaktirali 14 plovila koji će isporučivati proizvode na obalu Hrvatske. Dakle, nećemo tada uvoziti iz Mađarske, a ako i budemo, na to će otpadati maleni dio”, kazao je Ratatics za N1.

Odbacio navode o eventualnom gašenju rafinerije

Komentirao je i navode Riječana i riječkih političara koji se plaše da će riječka rafinerija postati sljedeća sisačka rafinerija, odnosno da će doći do zatvaranja. “Ja sam poslovni čovjek, predstavljam dioničarsku tvrtku i bilo bi mi vrlo teško objasniti da će pri ulaganju od četiri milijarde kuna onda zatvoriti rafineriju. Ne vidim poslovni rezon iza toga. Ova će rafinerija biti još desetljećima nakon toga u funkciji”, istaknuo je.

Govoreći o problemima s dobavom na tržištu, kazao je: “Već smo sklopili ugovor s 14 plovila. To je većinom dizel porijeklom iz EU-a. Moramo naći izvore za dizel. Pokrenut ćemo s daljnjim tenderima i počet ćemo s nabavom s mora.”