U praksi je gotovo nemoguće smijeniti lokalne čelnike; možda nam je sada jasno da je to problem

Vodeći stručnjak za upravu obrazložio je zakon nakon slučaja nasilnog župana

Profesor dr. sc. Ivan Koprić, predstojnik Katedre za upravnu znanost na Pravnom fakultetu detaljno je na Facebooku opisao zašto predsjednik Vlade Andrej Plenković ne može napraviti ništa da bi kaznio nasilnog HDZ-ovog župana Alojza Tomaševića.

Piše kako je jučerašnji slučaj obiteljskog nasilja pokazao da su župani i načelnici potpuno nesmjenjivi. “Jedina je mogućnost napraviti dovoljan pritisak javnosti koji će ih prisiliti na ostavku. Drugi slučajevi prestanka njihove dužnosti nisu realistični”, piše profesor Koprić koji je u status priložio i članak Zakona o lokalnim izborima iz kojeg se to lako može zaključiti.

Dosad raspisana samo dva referenduma

Profesor Koprić podsjeća na mogućnost tzv. referenduma za opoziv, kojim bi se problem mogao riješiti, ali s obzirom na niz kompliciranih pretopostavki koje bi se morale ostvariti da bi se referendum održao, to ne smatra izglednim.

“U prvom mandatu nakon uvođenja neposrednog izbora (2009.-2013.) taj postupak mogli su pokrenuti građani i vijeće/skupština. No, jednom od izmjena ta je mogućnost vijeću/skupštini uskraćena, jer je 2012. ostavljena inicijativa za pokretanje referenduma za opoziv samo, jedino i isključivo građanima. Potrebno je skupiti potpise najmanje 20 posto ukupnog broja birača u jedinici lokalne samouprave te da nakon provjere potpisa i drugih pretpostavki takav referendum raspiše vijeće/skupština”, pojašnjava Koprić.

Referendum se ne može raspisati 12 mjeseci od izbora

Profesor Korpić napominje kako zbog uvjeta, da je potrebno skupiti 20 posto birača, nije čudno što su dosad raspisana samo dva takva referenduma, a oba su završila neuspješno jer im se nije odazvao potreban minimalni broj birača. Dodatan problem je i što se referendum za opoziv načelnika/župana ne može se raspisati u 12 mjeseci nakon lokalnih izbora, dakle do kraja svibnja 2018.

U nastavku Koprić navodi još jedan problem koji je izgledan kod pokušaja smjene nekog načelnika, odnosno župana. “Vijeće/skupština može stati ispred načelnika/župana i svojim ga tijelima obraniti. To jest, ako oni ne donesu odluku o raspisivanju referenduma, a svi su uvjeti postignuti, Vlada raspušta vijeće/skupštinu i raspisuje izbore za novo predstavničko tijelo u toj jedinici. Načelniku odnosno županu – ništa, on nastavlja obavljati svoju dužnost kao da ništa nije bilo”, pojašnjava Koprić.

Stabilnost vlasti na svim razinama postala je nova mantra naših vlastodržaca. Jučerašnji slučaj obiteljskog nasilja…

Gepostet von Ivan Koprić am Mittwoch, 4. Oktober 2017