Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Slučaj Kuščević važan je i za novinarstvo. Pokazao je da su mediji, kad udruženo zagrizu, nepobjedivi

Ministar ni premijer nisu imali šanse oduprijeti se pritisku medija koji je trajao 19 dana

ZADNJA IZMJENA: srp 14, 2019

Moj ritam u EU je takav da nemam vremena baviti se imovinom ministra Kuščevića”, kazao je premijer Plenković u Bruxellesu 21. lipnja. Tri dana ranije, Telegram je otkrio kako ministar imovine 11 godina nije upisao svoju vilu u katastar, a zatim i da je u negrađevinskoj zoni podigao štalu, pa promijenio prostorni plan tako da štale mogu postati kuće.

“Pašnjak ministra uprave!”, pisalo je golemim slovima na naslovnici 24 sata sljedećeg jutra, uz fotografije Lovre Kuščevića i njegove raskošne kuće u Nerežišćima. Jutarnji list dan kasnije na naslovnoj stranici imao je slične ilustracije, uz naslov “Kuščevićev monopoly”. Od 19. lipnja, problematičnom imovinom bavile su se gotovo sve informativne emisije na televizijama.

Ni premijer ni ministar naprosto nisu imali šanse

“Kad se svi naslovi i tekstovi pročitaju i kad pročitate njegove argumente i imovinsku karticu, onda shvatite da se cijeli krimen Lovre Kuščevića svodi na to da je dvije nekretnine koje ima propustio upisati u katastar”, rekao je premijer Plenković 25. lipnja. No nije imao šanse.

U tih 19 dana, od otkrića Telegramovog Andreja Dimitrijevića o katastru i štali do ministrove ostavke, mediji su se spontano udružili, zagrizli i nisu puštali; novinari raznih redakcija uporno su kopali i nadograđivali jedni druge. 24 sata imao je nekoliko ekskluzivnih nastavaka, zahvaljujući istraživačkom timu koji se posvetio priči, a dobili su i ingenioznu ispovijest ljutitog ministrovog tate koju su kasnije citirali svi. Ne manje važno, 24 je uporno gurao aferu, koristeći svoju snagu najčitanijeg portala i najprodavanijih novina. Između 19. lipnja i 7. srpnja objavili su 10 naslovnica s Kuščevićevom fotografijom.

Ilustracija 24 sata

Kako su se mediji nadopunjavali

Jutarnji list objavio ih je osam, a njihova Vanja Nezirović imala je više važnih otkrića. Između ostalog, pisala je kako je ministar prodao svoj poslovni prostor tvrtki zbog koje je promijenio još jedan prostorni plan. Index, čiji je Vladimir Matijanić još u svibnju pisao o kući u uvali Grška koja se formalno vodi na Kuščevićevog šogora i tako problematizirao nelogičnosti ministrove imovine, otkrio je da je njegova supruga kupovala jeftinu zemlju koja je izmjenama prostornog plana kasnije značajno dobila na cijeni. Prvi su pisali i o presudama kompromitirane sutkinje Domić, zahvaljući kojima je Kuščević došao do četiri zemljišta u jednom danu.

Njihov Ilko Ćimić pisao je kako je Kuščevićeva tvrtka otišla u stečaj s milijun kuna duga prema dobavljačima i 300.000 prema državi; to otkriće pokazalo se iznimno važnim za krak afere s problematičnom propašću tvrtke. Kako su se mediji nadopunjavali zgodno prikazuje ovaj detalj: Telegramova Ana Raić Knežević došla je do presude iz koje je postalo jasno da je tvrtka Kuščević d.o.o. prodala poslovne prostore Lovri Kuščeviću kao privatnoj osobi; to nije bilo posve vidljivo iz zemljišnih knjiga jer se bivši ministar tamo nikada nije upisao kao vlasnik. 24 sata zatim je doznao po kojoj ih je cijeni otkupio, a Vanja Nezirović Jutarnjem je otkrila za koji ih je iznos kasnije prodao.

Novinari Jutarnjeg lista ima li su još otkrića. Primjerice, objavili su i da mu je imovina u četiri godine porasla s dva na sedam milijuna kuna, otkrivši da je tvrtka Kuščević d.o.o. otplatila gotovo pola kredita za poslovni prostor prije nego što ga je ispod cijene prodala Lovri Kuščeviću kao fizičkoj osobi.

Možda najbolje TV minute posljednjih godina

U rušenju ministra Kuščevića ključni su bili i reporteri koji prate rad Vlade; 19 dana konstantno su radili pritisak na njega, ostale ministre i premijera Plenkovića. Zaustavljali su ih, zadržavali i tražili odgovore. Tako je uostalom nastalo možda najboljih nekoliko TV minuta zadnjih godina: briljantni Elvir Mešanović s N1 uspio je, još uvijek nam nije jasno kako, navesti Lovru Kuščevića da stane pred kameru i objasni mladim Hrvatima kako da do 44. godine zarade pet milijuna kuna.

Uključio se, naravno, i Zoran Šprajc, stisnuli su i komentatori na portalima i u novinama. Jurica Pavičić napisao je maestralan tekst u Jutarnjem prošle subote, opisujući između ostalog još jedno otkriće Ane Raić Knežević, o bračnom paru kojeg je tvrtka Kuščević d.o.o. tri godine prije stečaja prevarila za kuhinju: “U svoj toj džungli pogodovanja, sukoba interesa i nekretninskih kombinacija postoji jedan detalj koji je možda najgroteskniji, a možda i ponajbolje govori o kakvom je tipusu riječ. Kraj svih milijunskih zarada Kuščević je – među ostalim – jedan splitski bračni par prevario za neisporučeno pokućstvo. Nije im isporučio pokućstvo za koje su platili 20 tisuća kuna, a kad su ga tužili sudu, otjerao je tvrtku u likvidaciju i ostavio ih nasamarene. Zbilja, kakav to tip morate biti da kraj svih milijuna koje ste zgrnuli ljudima ostanete dužni za kupaonicu ili kuhinju?”.

Netočnost u katastru razvila se u offshore hobotnicu

Na kraju, nakon tjedana istraživanja, Telegram i 24 sata isti su dan objavili najrazorniji segment ove sage; razotkrili smo offshore hobotnicu koja je, zahvaljujući izmjenama prostornog plana, došla do stotina tisuća kvadrata vrijednih građevinskih zemljišta samo na Braču. I to je najveća afera ministra Kuščevića koja se tek razvija. Uz Telegramov tim, nakon ostavke ministra pasionirano ju je nastavio istraživati i Ivan Pandžić iz 24 sata.

“Ja osobno, ni kao premijer ni kao predsjednik HDZ-a, ne želim bilo kakve insinuacije koje imaju bilo kakvu aluziju na radnje koje bi bile neprimjerene”, kazao je konačno 9. srpnja Andrej Plenković, najavljujući širu rekonstrukciju Vlade nakon ostavke ministra Kuščevića.


* Ispravak teksta

Baveći se isključivo nacionalnim medijima, u prvoj verziji ovog teksta nepravedno smo izostavili Slobodnu Dalmaciju, koja je također dala nemali doprinos medijskom pritisku na premijera. Prvi su, na primjer, dokazali da Lovro Kuščević ne govori istinu dok tvrdi da je svu imovinu stekao prije nego je postao načelnik. Na snimke Google Eartha objavljene u Slobodnoj, prvi je put izrekao onu urnebesnu rečenicu kako mu se: “podmeće lažnim fotomontažama”. To nisu jedina otkrića Slobodne, a njihova novinarka Andrea Topić, koja piše i za Jutarnji, između ostalog je prošle nedjelje objavila ispovijest Srđana Dvornika na koju je Lovro Kuščević reagirao svojevrsnim potjernicama na svom službenom Facebook profilu.

Više s weba