Što ako kriza u Crvenom moru potraje? Talijanski ministar: 'Luke na Mediteranu bilježe značajan pad, prijeti im propast'

Vrijeme plovidbe kroz Suez produljilo se za 10 do 12 dana

A ship of the Italian 'Guarda di Finanza' is moored in the port of the small island of Lampedusa, south of Sicily, on september 25, 2023. (Photo by Tiziana FABI / AFP)
FOTO: AFP

Poremećaji u prometu kroz Crveno more mogli bi destabilizirati talijansko gospodarstvo i marginalizirati luke na jugu Europe, upozorio je talijanski ministar obrane.

Jemenski pokret Ansar Allah napada brodove povezane s Izraelom u Crvenom moru, tražeći obustavu izraelskih vojnih operacija u palestinskom Pojasu Gaze i dostavu pomoći Palestincima. Pokret je dominantna snaga u vijeću koje upravlja najgušće naseljenim dijelovima Jemena.

SAD i Britanija uzvratili su napadima na ciljeve pokreta u Jemenu, uz obrazloženje da žele osigurati plovidbu na važnoj prometnoj ruti za međunarodnu trgovinu. Logističke tvrtke preusmjerile su brodove oko Rta dobre nade, uz veće troškove, a nova ruta ide na ruku lukama na sjeveru Europe koje bilježe snažan rast prometa.

Značajan pad u španjolskim i talijanskim lukama

Luke u Španjolskoj i Italiji bilježe pak značajan pad. “Gledano iz geopolitičke perspektive, ako to potraje, luke na Sredozemnom moru mogle bi biti marginalizirane”, rekao je ministar obrane Guido Crosetto članovima parlamentarnih odbora za obranu. “U opasnosti je sigurnost plovidbe, ali i ekonomska stabilnost (Italije)”, ustvrdio je Crosetto.

Komercijalni promet kroz Sueski kanal čini po njegovim riječima oko 40 posto ukupne talijanske pomorske trgovine, a do zadnjeg tjedna prošle godine potonuo je za 38 posto. Vrijeme plovidbe produljilo se za 10 do 12 dana, a troškovi su gotovo upeterostručeni, naveo je.

Italija razmatra mogućnost da u okviru europske vojne operacije Aspides na Crveno more pošalje zrakoplove sa zadaćama nadzora i prikupljanja podataka, uz vojni brod kojeg će opskrbljivati sljedećih 12 mjeseci, rekao je ministar obrane.