Što dosad znamo o potonuću broda kojim je upravljao Hrvat? Tvrtka je već jednom kažnjena zbog smrti 8 pomoraca

Dok se i dalje traga za 11 članova posade i hrvatskim kapetanom doznaje se kako je tvrtka već kažnjavana zbog jednog potonuća broda

FOTO: Bourbon Offshore

Već četvrti dan traje potraga za članovima posade tegljača Bourbone Rhode koji je 26. rujna potonuo na Atlantiku, nakon što je naišao na uragan Lorenzo. Među članovima posade je i hrvatski kapetan Dino Mikšić koji se također smatra nestalim. U međuvremenu su se pojavile brojne informacije o brodu i tvrtki za koju plovi, a i jedan od hrvatskih pomoraca progovorio je o iskustvu rada u toj tvrtki. Izvukli smo nekoliko najbitnijih stvari.

1. Što se točno dogodio?

Posada broda Bourbon Rhode u vlasništvu francuske tvrtke Bourbon Offshore, s 14 članova među kojima je i hrvatski kapetan Dino Mikšić, 26. rujna našla se na udaru uragana Lorenzo. Uslijed snažnog vjetra i visokih valova došlo je do prodiranja mora u brod te otkazivanja motora. Kapetan je odmah odaslao poziv u pomoć navodeći kako se brod nalazi oko 1200 nautičkih milja od Martiniquea, no brod nije dočekao pomoć i potonuo je.

2. Tko sve traga za pomorcima?

Tvrtka Bourbon Offshore odmah je po zaprimljenom pozivu organizirala krizni stožer za spašavanje, a pridružili su joj se i Regionalni operativni centar za nadzor i spašavanje (CROSS) West Indies-Guyana te francuska ratna mornarica. Proteklih dana za preživjelima s broda tragali su i teretni brodovi, tankeri te zrakoplovi. Jedan od pilota još je u petak potragu opisao kao vrlo stresnu. U subotu su iz mora izvučena tri člana posade, dok je u nedjelju jedan od zrakoplova primijetio kako pluta još jedno tijelo, no nisu ga uspjeli izvući iz mora.

3. Tko su preživjeli pomorci?

Zasad se tako i dalje traga za 11 članova posade. Trojica spašenih pomoraca, koji su sa splava u moru izvučeni u subotu, otkrili su da plutaju od 26. rujna. Iz tvrtke Bourbon Offshore priopćili su da im je pružena medicinska pomoć, kao i da su u kontaktu s obiteljima svih članova posade. Sva trojica su Ukrajinci i objavljena su im imena – Dmytro Marchenko, Yevhenii Nikolov i Igor Morozov. Na brodu je inače bilo najviše ukrajinskih državljana.

4. Tko je hrvatski kapetan broda?

Kapetan Dino Mikšić nalazio se na čelu broda Bourbone Rhode. Potvrđeno je to iz Ministarstva vanjskih poslova, a i iz Udruge pomorskih kapetana i časnika Šibenik. Mikšić je inače iz šibenskog kraja. Još uvijek se smatra nestalim. Ministar vanjskih poslova kazao je kako su Mikšićeve kolege uz njegovu obitelj, a da su hrvatski predstavnici u stalnoj izravnoj vezi s francuskom kompanijom i francuskim kriznim stožerom.

5. O kakvom se uopće brodu radi?

Bourbon Rhode je ASD off-shore tegljač koji plovi pod nizozemskom zastavom, dugačak 60 metara s gazom od 6,5 metara. Izgrađen je 2006. godine i dizajniran za pomoć na terminalima te pri operacijama vezanim za izlijevanje nafte. O njemu je za Morski.hr u ponedjeljak progovorio i jedan upravitelj stroja iz Rijeke. Kaže kako je tijekom 2009. godine radio upravo na Bourbone Rhodeu te da je u njegovo vrijeme to bio tri godine star i dobar brod.

Istaknuo je kako je riječ o brodu koji ima prekompliciran pogonski sustav te da je riječ o brodu koji nema kormilo. “Mislim da se Bourbon Rhode prije potonuća prevrnuo, jednako kao Bourbon Dolphin svojevremeno 2007. godine”, opisao je pomorac koji je želio ostati anoniman. Pritom je naveo kako je 2007. godine u potonuću Bourbon Dolphina poginulo osmero ljudi, od petnaestero, koliko ih je bilo na brodu. Zbog tog slučaja tvrtku Bourbone Offshore sud je kaznio s 530 000 eura kazne.

6. Što se uopće dogodilo brodu?

Isti pomorac ispričao je kako je tvrtku napustio 2011. godine. “Bourbon je oko 2005. počeo s kvalitete prelaziti na kvantitetu. Puno je kineske gradnje u seriji Bourbon Libertyja – promašaj. Veliki troškovi održavanja i pad primanja, doveli su do migracija posade. Prolaze jer su ispravni u trenutku kontrole, po sistemu ‘drži vodu, dok majstori odu’. Žurba, štednja i korupcija. Ne srede brod kako bi trebali pa brod ode na more nespreman. Pola zahtjeva od strane kâpa (kapetana stroja) i kapetana odbiju”, opisao je.

Riječki pomorac pretpostavlja da je Bourbone Rhodeu prvo otkazala propulzija, da se brod prevrnuo i da je ušla voda. No, ističe da treba pričekati pravo stanje jer trojica zasad preživjelih zasigurno mogu pojasniti što se točno dogodilo.