Svašta se u Americi izdogađalo oko Ubera; ovih 5 stvari moglo bi vam pomoći shvatiti cijelu ovu situaciju

Nakon vikenda, više od 200 tisuća ljudi obrisalo je Uberovu aplikaciju

NEW YORK, NY - FEBRUARY 01: Uber drivers protest the company's recent fare cuts and go on strike in front of the car service's New York offices on February 1, 2016 in New York City. The drivers say Uber continues to cut into their earnings without cutting into its own take from each ride. In claiming fare reduction would mean more work for drivers, the San Francisco based company cut its prices by 15 percent last week.   Spencer Platt/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

Nakon vikenda, više od 200 tisuća ljudi u Sjedinjenim Američkim Državama sa svojih je mobitela izbrisalo Uber aplikaciju. Amerikanci su se na ovaj potez odlučili revoltirani time što je ova prijevoznička služba ignorirala poziv na štrajk zbog kontroverzne odluke američkog predsjednika Donalda Trumpa koji je građananima sedam država, s pretežito muslimanskim stanovništvom, zabranio ulazak u SAD.

I dok su diljem New Yorka bjesnili prosvjedi u koji su se uključili i taksisti, Uber se nastalom situacijom odlučio okoristiti. Izdvojili smo nekoliko stvari koje će vam pomoći shvatiti nastalu situaciju.

1. Što se zapravo dogodilo?

Trumpova uredba o migraciji pokrenula je prosvjede diljem zemlje, a u jednom trenu su im se priključili i njujoški taksisti. Savez taksista u New Yorku pozvao je svoje članove da na sat vremena ne skupljaju putnike s aerodroma JFK, i na taj način se solidariziraju s ljudima koji su prosvjedovali protiv Trumpove uredbe. No, iz Ubera su odlučili napraviti suprotno.

2. Što je Uber napravio?

Iz Ubera se nisu priključili štrajku, već su se odlučili na prilično neobičan potez. U vrijeme prosvjeda, pojeftinili su cijenu usluge i tako financijski profitirali. Inače, Uberova politika je takva da u vrijeme kada je povećana potražnja korisnika uvodi dinamičko određivanje cijena, na primjer u slučaju gužvi, vremenskih neprilika ili bilo kakvih neuobičajenih okolnosti u prometu, oni povećaju cijenu. Ono potiče partnere-vozače da odlaze u dijelove grada s najvećom potražnjom – i tako korisnicima pruže uslugu kretanja gradom u tek nekoliko minuta.

Kako je kod JFK-a potražnja manje-više uvijek velika, povećane cijene za prijevoz s aerodroma na snazi su gotovo stalno. No, tijekom kratkog štrajka taksista, Uber je isključio udarne cijene kako ne bi ispalo da su imali namjeru zaradili na ljudima koji su zbog bojkota čekali taksi.

3. Kako su građani reagirali?

Građane je razljutila Uberova taktika, nazvali su ih ‘štajkolomcima’ i počeli brisati Uberovu aplikaciju sa svojih mobitela. Vrlo brzo, hashtag DeleteUber proširio se društvenim mrežama, a korisnici su se međusobno poticali da izbrišu Uberovu aplikaciju. Dosta Amerikanaca najavilo je i prelazak s Ubera na njihovog glavnog konkurenta u SAD-u, Lyft.

Iz Lyfta su nakon Trumpove zabrane obećali da će u naredne četiri godine organizaciji ACLU (Američka unija za građanske slobode) koja se bavi zaštitom osobnih sloboda zagarantiranim ustavom, donirati milijun dolara kako bi “branili američke vrijednosti”.

4. Što su poručili iz Ubera?

Iz Ubera su nakon nastale situacije poručili da nisu htjeli biti ‘štrajkolomci’ i da su samo ljude željeli obavijestiti da se s JFK-a mogu voziti po normalnim cijenama. Direktor Ubera Travis Kalanick Trumpovu je odluku na Facebooku kasnije nazvao ‘nepravednom’. Uber je izdao priopćenje u kojem poziva na vraćanje normalnog stanja, odnosno ukidanja zabrane dolaska migrantima u SAD.

Kalanick je odlučio osigurati tri milijuna dolara za troškove odvjetnika za vozače koji su pogođeni Trumpovom uredbom. Kako je objašnjeno, Uber želi osigurati kontinuiranu pravnu podršku svojim vozačima.

5. Zašto je Uberov CEO izašao iz Trumpova Vijeća?

Iz Ubera je u četvrtak potvrđeno da je njihov izvršni direktor Kalanick izašao iz Trumpova Gospodarskog savjetodavnog vijeća. Do ovoga je poteza došlo nakon intenzivnih kritika i online bojkota firme zbog Kalanickovih veza s novom američkom administracijom.

“Danas sam kratko razgovarao s predsjednikom o uredbi o zabrani migracije i problemima za našu zajednicu. Također sam mu rekao kako ne mogu biti dio njegova gospodarskog vijeća. Ulazak u to vijeće nije značio da podržavam predsjednika ili njegov program, ali nažalost protumačilo se tako”, rekao je Kalanick, čiju je odluku podržao i Sindikat vozača. Rekli su kako je ovaj potez važan prikaz solidarnosti s imigrantskim vozačima.