Jesu li letovi avionom postali preopasni?

Kako se ovakva tragedija mogla dogoditi u 21. stoljeću? Evo par odgovora

Istražitelji na mjestu pada aviona
FOTO: CLAUDE PARIS/AFP

Jedno od užarenih pitanja koje se nameće u uznemirenoj javnosti nakon jučerašnjeg stravičnog pada Airbusa A320 u francuskim Alpama jest postaje li zračni prijevoz sve opasniji? Naravno, nesreća zrakoplova njemačkog avioprijevoznika Germanwingsa velika je tragedija koja je obitelji i prijatelje žrtava zavila u crno, ali isto tako, ona je ekstremno rijetka. Danas je gotovo nezamislivo da bi se veliki putnički zrakoplov europskog avioprijevoznika mogao srušiti za vrijeme rutinskog leta iznad jednog od najsigurnijih područja u svijetu.

Pitanje na koje istražitelji iz Toulousea, sjedišta Airbusa, i matične tvrtke Germanwingsa, Lufthanse, moraju pod hitno pronaći odgovor jest kako se ovakva tragedija mogla dogoditi u 21. stoljeću. Za to vrijeme, putnici imaju vlastita pitanja, a britanski Independent uz pomoć stručnjaka odgovorio je na neka od njih.

Jesu li niskobudžetni avioprijevoznici, poput Germanwingsa, nesigurniji od kompanija koje nude punu uslugu?

Ne. Europski avioprijevoznici – renomirani poput Lufthanse, Air Francea i British Airwaysa, ili low-cost kompanije poput easyJeta i Ryanaira, nikad ne štede na sigurnosti. Rigorozni sigurnosni standardi postavljeni su ispred svih avioprijevonzika jednako. Germanwings mora zadovoljiti iste sigurnosne standarde kao i njegova matična kompanija Lufthansa.

Inače, Lufthansa je najveći europski avioprijevoznik. Njihov posljednji incident dogodio se 1993. godine na pisti u zračnoj luci u Varšavi, kad su poginuli član posade i jedan putnik. Od svih velikih europskih kompanija, jedino su British Airways, easyJet i Ryanair zabilježili manje incidenata od Nijemaca. S tim da potonja dva avioprijevoznika nikad nisu izgubila zrakoplov u fatalnom padu, dok se zadnji incident British Airwaysa dogodio davne 1986. godine u manchesterskoj zračnoj luci.

germanwings-landin_3244381b
Mjesto pada Airbusa Youtube

Kobni Airbus A320 bio je jedan od najstarijih operativnih zrakoplova. Ima li to ikakve veze s padom?

Ne. Letjelica stara 24 godina nikad ne bi smjela biti uspoređivana, s primjerice, automobilom iste starosti. Svaki zrakoplov kontinuirano prolazi kroz iznimno rigorozne provjere. Sve, od samog materijala zrakoplova pa do avijacijske opreme drži se u najboljem mogućem stanju. Star i odlično održavan zrakoplov jednako je dobar i siguran kao i potpuno novi.

Ovo je drugi pad Airbusa A320 u svega tri mjeseca. Je li zrakoplov na neki način uklet?

Apsolutno ne. Od kad je stupio u službu 1988. godine, A320 je obavio više od 80 milijuna letova i prevezao oko milijardu (!) putnika. Za to vrijeme ovaj je tip zrakoplova doživio samo 11 fatalnih nesreća. Što znači da se jedna velika tragedija dogodi svake 2,5 godine.

Je li Airbus opasniji od Boeinga?

Ne. Srećom, padovi putničkih zrakoplova toliko su rijetki da je teško doći do značajne statističke analize. No, stručnjak za sigurnost zračnog prometa dr. Todd Curtis istaknuo je za AirSafe.com da dva velika zrakoplovna proizvođača, Airbus i Boeing, imaju sličnu stopu nesreća kad se usporede A320 i Boeing 737.

Postaje li zračni prijevoz sve opasniji?

Ne. Ustvari, od svih oblika putničkog prijevoza zračni je daleko najsigurniji. Samo ove godine aviokompanije diljem svijeta obavit će 3,5 milijarde putničkih letova! Ako se stopa smrtnosti iz prošlih godina nastavi i u 2015., u nesrećama će život izgubiti oko 1000 ljudi, no većina njih dolazi iz manje razvijenih zemalja gdje su sigurnosni protokoli manje rigorozni.

Za usporedbu, procjenjuje se da će ove godine život na cestama izgubiti oko 1,2 milijuna ljudi! Broj stradalih u jučerašnjem padu Airbusa jednak je prosječnoj smrtnosti na njemačkim prometnicama u razdoblju od tri tjedna.