Telegram doznaje: Ministar Banožić nije u stanju napraviti hangare za Black Hawk helikoptere, natječaj završio totalnim fijaskom

Dokumentacija o nabavi razotkriva kako je propao ionako zakašnjeli natječaj za izgradnju prvog hangara u Lučkom

FOTO: PIXSELL/Ilustracija

Bila je to, činilo se, tek jedna u nizu izmjena verbalne artiljerijske vatre između predsjednika države i ministra obrane. Na obljetnici osnutka Hrvatskog ratnog zrakoplovstva krajem prošle godine, Zoran Milanović opleo je po ministru Mariju Banožiću zbog neizgrađenih hangara za helikoptere Black Hawk u Lučkom, čiji se dolazak očekivao idućih mjeseci.

Milanović je to nazvao totalnim nemarom, dok se Banožić izvrdavao da je natječaj za hangare u tijeku i da će ih, privremeno, smjestiti na Pleso. Prva dva helikoptera transportirana su u Hrvatsku početkom veljače. Ni mjesec dana kasnije – prvog tjedna rata u Ukrajini – uslijedio je fijasko: već zakašnjeli natječaj za izgradnju prvog hangara u Lučkom je poništen, uz niz upitnika nad cijelim procesom koje otkrivaju detalji dokumentacije o nabavi.

Četiri Crna jastreba

Donedavno, postupak opremanja hrvatskog zrakoplovstva s četiri helikoptera Black Hawk UH-60M (dva donirana, dva kupljena) tekao je bez većih poteškoća. Novac za Crne jastrebove – 83 milijuna dolara – uplaćen je još za vrijeme ministra Damira Krstičevića; piloti, inženjeri i tehničari otišli su na obuku u SAD, a Banožić se prošlog ljeta potpisao na unutarnju oplatu helikoptera.

Čekao se samo trenutak njihova dopremanja. No, već tada je bilo izvjesno da će odgovarajuća infrastruktura za nove helikoptere kasniti, iako je državni tajnik Zdravko Jakop pred saborskim Odborom za obranu prošle godine isticao da je hrvatska obaveza “riješiti infrastrukturu” do isporuke. To se nije dogodilo, a nedavnim poništenjem natječaja, kašnjenje se još podebljalo.

Sve ponude više od procjene Ministarstva

Osim opće blamaže MORH-a što u nekoliko godina otkako se zna da helikopteri stižu nije ni započeta gradnja novih hangara u Lučkom, šteta bi mogla biti opipljiva po druge resurse koji sad moraju van iz hangara na Plesu kako bi se napravilo mjesta za Crne jastrebove. A u tim hangarima, kako je zajedljivo rekao Milanović, “nije bakina zimnica”.

U Lučkom je predviđena izgradnja dva hangara za helikoptere: jednog manjeg, parkirnog, a potom i većeg, servisnog hangara. Pregovarački postupak javne nabave za manji hangar objavljen je u srpnju prošle godine, a MORH je posao procijenio na 8 milijuna kuna. Pristiglo je dvanaest ponuda, no bitno je napomenuti kako su sve redom poprilično nadmašile procjenu ministarstva: najpovoljnija je iznosila 14,6 milijuna, a najskuplja 21,6 milijuna kuna s PDV-om.

MORH-u treba objašnjenje objašnjenja

Kako stoji u službenom zapisniku, nakon uvida u ponude u MORH-u su odlučili tražiti “objašnjenje neuobičajeno niske cijene ponuda za pojedine stavke troškovnika” od tvrtke Izgradnja futura d.o.o. koja je dala najjeftiniju ponudu, a potom su predstavnike te tvrtke s ostalim ponuditeljima iz zajednice naknadno pozvali i na sastanak “u svezi dostavljenog objašnjenja ponude”.

Ali ni tu nije bio kraj. Nakon posebnog sastanka na kojem se, izgleda, objasnilo objašnjenje ponude, MORH je potom zatražio još “dodatne dokumentacije i traženo objašnjenje”, pa konačno zaključio da je inicijalna ponuda ipak u redu. Točno na Badnjak 2021. Povjerenstvo na čelu s brigadirom Ivicom Devčićem predlaže ministru Banožiću da se odluči za zajednicu ponuditelja na čelu s tvrtkom Izgradnja futura iz Donjeg Stupnika.

Ministar izmislio žalbene procese?

I bi tako. U prvim danima ove godine, Banožić donosi odluku o odabiru spomenutog izvođača za manji hangar, s objašnjenjem da je riječ o ekonomski najpovoljnijoj ponudi, “uz zadovoljavanje svih uvjeta navedenih u dokumentaciji o nabavi”. U međuvremenu, 3. veljače stigla su prva dva Crna jastreba, a ministar je tada izjavio kako je ugovor “u fazi potpisivanja” i da se čeka zakonski protek “žalbenih procesa”.

No, dokumentacija otkriva kako nije bilo nikakvih “žalbenih procesa” o kojima je govorio ministar. Prema službenom zapisniku, tvrtka Izgradnja futura prije potpisivanja ugovora tražila je da se u njega uvrsti mogućnost plaćanja predujma za dio radova zbog “poremećaja na tržištu”. MORH je takvu mogućnost odbio, a tvrtka nije željela odstupiti od tog uvjeta i tako je posao s njima propao.

Odluka poništena, šef nabave preraspoređen

Nakon što je, unatoč dugotrajnim pregovorima i sastancima, otpao najpovoljniji ponuđač, u MORH-u su ponovno rangirali ponude, pa je na vrh isplivala zagrebačka tvrtka Graditelj svratišta s iznosom od 15,9 milijuna kuna. Za nju, pak, u MORH-u nisu mogli osigurati dodatna sredstva. Napomenimo, riječ je o 1,3 milijuna kuna razlike od ponude tvrtke Izgradnja futura koja je MORH-u bila prihvatljiva.

“Ukoliko se pokaže potreba za traženim radovima iz predmeta nabave, a po osiguranju financijskih sredstava, MORH će pokrenuti novi postupak javne nabave” – tako, pomalo bizarno, zaključilo je Povjerenstvo iz drugog pokušaja i predložilo Banožiću da sve skupa poništi. Nije, naime, jasno kako se točno “potreba” za parkirnim hangarom tek treba “pokazati”, pored već pristiglih helikoptera na Plesu.

Indikativno, početkom godine s mjesta šefa MORH-ovog Samostalnog sektora za postupke javne nabave – pod čijom se kapom dogodio fijasko s novim hangarima – “preraspoređen” je brigadir Ivica Devčić. Kako je ministarstvo potvrdilo portalu Obris, “raspoređen je u skladu s potrebama službe i činom”, ali nisu odgovorili iz kojeg točno razloga.