Telegram ekskluziv (2. dio): Banožiću spektakularno propao natječaj i za drugi hangar za helikoptere

MORH-ov fijasko ide dalje

Telegram je jučer objavio da je ministar obrane Mario Banožić poništio natječaj za izgradnju zamjenskog parkirnog hangara u Lučkom, gdje su trebala biti smještena četiri helikoptera Black Hawk. Natječaj je bio pokrenut, s debelim zakašnjenjem, sredinom prošle godine – a onda je zbog peripetija s već odabranom tvrtkom, posao propao početkom ožujka.

Kako otkrivamo, to je bio tek prvi fijasko vezan za izgradnju infrastrukture potrebne za helikoptere. Nedavno je, naime, Banožić poništio i drugi, financijski teži postupak javne nabave kojim se planirao izgraditi veći, servisni hangar za iste helikoptere. Razlog? Pristigle ponude bile su i više nego dvostruko veće od onoga što je MORH procjenjivao kao okvirnu cijenu.

Dva su već stigla, dva dolaze

Priča o modernizaciji hrvatskog ratnog zrakoplovstva je poznata: prelazak na zapadnu tehnologiju, helikoptere i avione, počela je dolaskom lakih izviđačkih borbenih helikoptera Kiowa Warrior 2016. godine. U međuvremenu, dogovorena je donacija i kupovina četiri višenamjenska Crna jastreba.

Inženjeri, tehničari i piloti već su odradili obuku u SAD-u, a početkom veljače u zagrebačku zračnu luku sletio je transportni avion s prva dva helikoptera. Druga dva će stići tijekom ove godine. Helikoptere je svečano dočekao i ministar, pa napomenuo da će ih privremeno smjestiti na Pleso, dok se ne izgradi famozni prvi, parkirni hangar. Predsjednik Milanović, podsjetimo, zbog tih okolnosti prozvao ga je za “totalni nemar”.

Procijenili na 32 milijuna kuna

Za izgradnju drugog hangara, predviđao se rok do polovice iduće godine. No helikopterska eskadrila na Lučkom čekat će, izvjesno je, i duže od toga. Natječaj za taj veći, servisni hangar raspisan je tek u listopadu 2021., a maksimalni rok izvođenja postavljen je na 450 dana. MORH-ova procjena bila je da će izgradnja koštati oko 32 milijuna kuna (bez PDV-a).

No sve je palo u vodu kad su otvorene ponude. Javilo se ukupno šest zainteresiranih tvrtki, ali njihove cijene – blago rečeno – debelo su premašile MORH-ove procjene od prije pola godine. Najjeftinija je bila ponuda zagrebačke tvrtke P.G.P (67,9 milijuna kuna), dok je najskuplju cijenu ponudila požeška Presoflex gradnja – 84,1 milijun kuna.

Zašto se toliko čekalo

Povjerenstvo koje je pregledalo ponude predložilo je Banožiću poništenje natječaja, pozivajući se na zakonske odredbe prema kojima su to obvezni učiniti u slučajevima kada “vrijednosti svih ponuda u postupku javne nabave male vrijednosti budu veće od pragova za nabavu velike vrijednosti”. Pa je ministar prvog travnja poništio natječaj.

Novi hangari će, dakle, kasniti i više nego što se pretpostavljalo, a Crni jastrebovi stisnut će se na Plesu. Ostaje misterij zašto se s procesom nabave za izgradnju hangara nije krenulo na vrijeme i čija je to odgovornost? Kupnja i donacija helikoptera najavljena je u svibnju 2019., dakle, bilo je sasvim dovoljno vremena za planiranje i izgradnju. Ovako je ključne MORH-ove infrastrukturne projekte dočekalo divljanje cijena na građevinskom tržištu.