Učitelji sve nezadovoljniji: pod teškim su stresom, loše plaćeni, podučavaju manje od pola radnog vremena

Struka privlači sve manje mladih i gubi one koji su se školovali da postanu učitelji i nastavnici

25.11.2019., Zagreb - Prosvjed prosvjetnih radnika pod nazivom Hrvatska mora bolje koji strajkaju vec gotovo mjesec dana zahtijevajuci povecanje placa uciteljima i nastavnicima. Glavni zahtjev strajkasa je povecanje koeficijenata slozenosti posla za 6,11 posto. rPhoto: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: Goran Stanzl/PIXSELL

Iako su učitelji i nastavnici ključna pokretačka snaga procesa učenja u svakom obrazovnom sustavu, diljem Europe i u Hrvatskoj nastavnička struka proživljava stručnu krizu, privlači sve manje mladih i gubi one koji su se školovali da postanu učitelji i nastavnici, piše u subotu Večernji list.

Oni pak koji ostaju u sustavu diljem Europe svjedoče o sve većoj izloženosti stresu, kao što sve jasnije izražavaju nezadovoljstvo uvjetima rada, satnicom i plaćom. Sve to iskazano je u velikoj analizi obrazovnih politika i politika za mlade objavljenoj u izvješću Izvršne agencije za obrazovanje, audiovizualnu djelatnost i kulturu.

Skoro pola nastavnika pod ozbiljnim stresom

Tako, primjerice, više od trećine učitelja i nastavnika mlađih od 35 godina u EU ima ugovor na određeno vrijeme, a u Španjolskoj, Italiji, Austriji i Portugalu takvih je više od dvije trećine. Drugim riječima, na razini EU jedan od pet nastavnika zaposlen je na ugovor na određeno vrijeme, a ako se u toj statistici promatraju samo nastavnici mlađi od 35 godina, onda ugovor na određeno vrijeme ima jedan od troje zaposlenih nastavnika.

Kada je pak riječ o stresu na poslu, tada na razini EU gotovo 50 posto nastavnika navodi da osjeća “prilično” ili “mnogo” stresa na poslu, a prema istraživanju čini se da su pod najvećim pritiskom upravo nastavnici u Mađarskoj, Portugalu i Engleskoj.

Manje od pola radnog vremena podučavaju

Najveći im stres stvaraju administrativni zadaci, previše ocjenjivanja,odgovornost za postignuća učenika, ali i ponašanje u skladu sa zahtjevima nadležnih tijela, koji se prečesto mijenjaju. Sva su te uzroke stresa potvrdili i hrvatski nastavnici u zasebnom istraživanju koje je u našim školama proveo i nedavno predstavio Institut za društvena istraživanja.

Ipak, unatoč tim navodima, jasno je da veliki dio radnog vremena nastavnika, kako u EU tako i u Hrvatskoj, zapravo ne uzima sama nastava i podučavanje, jer učitelji i nastavnici na razini EU navode da je manje od polovine njihova radnog vremena (46,8 posto) zapravo posvećeno nastavi, piše novinarka Večernjeg lista Lana Kovačević.