Ugledni profesori pisali Fuchsu: 'Hrvatska jedina u Europi smanjuje satnicu informatike, to je skandal'

Profesori su u dopisu pozvali ministarstvo da promijeni svoju odluku

2.3.2023., Zagreb - Obiljezavanje 30. godisnjice nacionalne .hr domene i predstavljanje CARNET-ovih projekata. Radovan Fuchs. Photo: Neva Zganec/PIXSELL
FOTO: Neva Zganec/PIXSELL

Sveučilišni nastavnici reagirali su na program cjelodnevne škole Ministarstva znanosti i obrazovanja prema kojem bi učenici hrvatskih osnovnih škola trebali imati manje sati informatike. U dopisu kojeg potpisuje petero ugledna profesora navodi se da je skandalozno da u 21. stoljeću hrvatski obrazovni sustav smanjuje satnicu nastavnog predmeta informatike u osnovnoj školi.

Ističu da u 21. stoljeću, stoljeću digitalnih informacija, naprednih tehnologija i umjetne inteligencije, Hrvatska jedina u Europi smanjuje satnicu nastavnog predmeta Informatike u osnovnoj školi.

“Smatramo neprimjerenim i skandaloznim pojašnjenje MZO-a prema kojem se ‘povećava obvezna satnica’ Informatike. Nevjerojatnim nam se čini da Ministarstvo ne iznosi pravovaljane informacije iz kojih je vidljivo da velika većina učenika u gotovo svim školama pohađa izbornu nastavu Informatike. Smanjenjem satnice nastavnog predmeta Informatike bit će zakinuti svi učenici u osnovnoj školi za 50%. Zašto?”, navode profesori u svom dopisu.

‘Nije provedena stručna evaluacija’

“Ministar je također predstavio smjernice novog ‘Kurikuluma Informatike’, a da prethodno nije provedena stručna niti znanstvena evaluacija prethodnog kurikuluma. Nije nam jasno na osnovi kojih smjernica (kad nema evaluacije) je Radna skupina krenula s radom (imenovana je i počela s radom u veljači, ali Ministarstvo je objavilo imenovanje Radne skupine tek mjesec dana nakon što je ista počela s radom, odnosno rezanjem postojećeg kurikuluma)”, pišu profesori.

Navode i da u članstvo radne skupine koja je izradila novi “Kurikulum Informatike” nije imenovan niti jedan stručnjak s visokih učilišta koji je povezan s nastavom Informatike te da je radna skupina imala nekoliko tjedana za izradu kurikuluma.

Povećanje stanice nizu predmeta

“Zbog svega navedenog kurikulum predmeta ‘Informacijske i digitalne kompetencije’ zapravo uopće ne može biti originalno autorsko djelo, već se može raditi samo i isključivo o izrezanom i okrnjenom postojećem kurikulumu Informatike”, navode.

Ističu da je posebno zabrinjavajuće da je Informatika jedini predmet kojem se smanjuje satnica, dok se cijelom nizu ostalih predmeta povećava te da se stvara novi niz predmeta.

Profesori ministarstvu nude pomoć

“Svjesni smo kako zbog niskih učiteljskih plaća postoji deficit nastavnika STEM predmeta, ali leži li zaista način rješavanja tog problema u smanjenju satnice? Hoćemo li sutra zbog istog problema smanjiti satnicu Matematike ili ukinuti Fiziku? Pozivamo Vas da – dok još možete – promijenite ovu skandaloznu odluku i obveznu”, apeliraju profesori. Dodaju kako su svjesni kratkih rokova u kojima se cijeli projekt mora provesti i ističu kako nude svoju pomoć u evaluaciji i mogućih korekcija kurikuluma.

“Želimo napomenuti da je Republika Hrvatska jedna od rijetkih zemalja u okruženju koja se može pohvaliti rastom i razvojem informatičkih i povezanih tvrtki, što je rezultiralo i nizom ‘jednoroga’ poput Infobipa, Rimac Automobila i sl. Ministarstvo znanosti i obrazovanja nije uzelo u obzir svoju društvenu i digitalnu odgovornost u razvoju hrvatskog školstva te nastavlja s neuspješnim projektima u hrvatskim školama”, navode profesori u dopisu.

Dopis su potpisali prof. dr. sc. Mario Dumančić, predstojnik katedre za Informacijske i komunikacijske znanosti s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. sc. Krešimir Pavlina s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, izv. prof. dr. sc. Ivica Boljat s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Splitu, izv. prof. dr. sc. Goran Hajdin s Fakulteta organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu u Varaždinu i prof. dr. sc. Maja Ružić Baf s Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli.