Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Vlada je u šoku što usred sezone požara kasni remont kanadera. Inače, čelne ljude te firme bira - Vlada

Iako požari divljaju, sve će biti ok. Plenković šalje Banožića u ZTC na sastanak. Opet

Hrvatskoj trenutno, usred užasno intenzivne sezone požara i dalje nedostaje pet od ukupno 12 protupožarnih aviona. Remont kasni. Vodstvo tvrtke koja kasni s remontom postavilo je Upravno vijeće u kojem, od ukupno devet članova, sjedi sedam predstavnika Vlade RH

Mario Banožić, doista, s ovim cirkusom nema previše veze. Kašnjenje remonta protupožarnih letjelica koji se, vrag odnija prišu, protegnuo evo i samim srcem protupožarne sezone, nije u domeni odgovornosti ministra obrane.

Činjenica da Hrvatska na raspolaganju trenutno ima sedam od mogućih 12 protupožarnih aviona rezultat je kašnjenja Zrakoplovno-tehničkog centra. Iz te firme smještene u Velikoj Gorici su dosad na raspolaganju gasiteljima trebala biti barem dva Air-tractora i jedan kanader, no remont tih letjelica se odužio daleko iza minimalno normalnih rokova (početka protupožarne sezone u lipnju) i političkih obećanja (sredina srpnja, najkasnije 1.8., Banožić, Božinović).

Godišnji, jer ljeto

Evo nas u kolovozu, vijesti o požarima sa sve gorim posljedicama pratimo svaki dan, a u ZTC-u – laganini. Bar se tako da zaključiti po činjenici da remont još traje. Štoviše, po svemu što izlazi u medijima, tamo je pravi, kompletan kaos.

Još u travnju je bilo jasno da postoji velika opasnost da remont ne bude gotov na vrijeme, postojala je prijava po kojoj se u hangarima, umjesto aviona, servisiraju direktorska vozila. Postojali su navodi kako neki radnici ZTC-a otvore bolovanja i odu raditi u Zapadnu Europu. Sad je navodno problem što uprava tjera mehaničare na – godišnji, jer je, eto, ljeto…

Banožić nije kriv

Banožić, međutim, nije kriv. ZTC nije, kao nekad, firma pod Ministarstvom obrane i inače ne pretjerano sposobni (eufemizam alert!) ministar je ovdje tek – naručitelj radova. Stoga posebno čudi zbog čega ga i danas predsjednik Vlade Andrej Plenković stavlja u žižu ove priče.

“Banožić je sazvao sastanak na temu ZTC-a da vidimo što se tu događa. Vidjet ćemo na koji način predsjednik tog društva upravlja ljudima, provjerit ćemo navode iz novina”, odverglao je danas premijer kako bi što prije s dnevnog reda skinuo pitanje o kaosu koji ugrožava okoliš, imovinu i živote građana. Na ovom mjestu, pak, valja malo usporiti.

Nigdje nikad

Prvo, jel’ ovo deja vu? Pa Banožić je sredinom srpnja bio na sastanku u ZTC-u, kad je bilo jasno da stvar ide temeljito kvragu. I izjavio da će “idući tjedan” biti isporučen remontirani kanader. Treći tjedan poslije toga, “idući tjedan” još nije došao. Ali, znate kako kažu (nigdje nikad) – ako jedan sastanak nije upalio, sazovi drugi.

Nadalje, Plenković obećava da će – sad – vidjeti “kako predsjednik tog društva upravlja ljudima” i “provjeriti navode iz novina”. Sve ovo o čemu se danas govori, međutim, bila je tema i prije dvadesetak dana, zapravo, još i u travnju. Ali, evo, sad će provjeriti. Zaozbiljno.

Stoposto u vlasništvu RH

Banožić, međutim, nije taj koji bi trebao provjeravati “navode iz novina”. U Plenkovićevoj Vladi, uz samog premijera, ima još najmanje šest ministara koji bi bilo pozvaniji za to da, ako treba – a očito treba – uvedu reda u ZTC-u. Naime, Zrakoplovno-tehnički centar nije neka privatna firma, prepuštena nevidljivoj i hirovitoj ruci tržišta. Radi se o firmi koja je 100 posto u vlasništvu Republike Hrvatske. A na koji način točno RH upravlja ovim svojim 100-postotnim vlasništvom?

Na čelu ZTC-a su direktor (Zdravko Klanac) i peteročlani Nadzorni odbor. Te ljude je na njihove funkcije u ZTC-u, sukladno zakonu, imenovao Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP), koji u ime RH upravlja njenim dionicama i poslovnim udjelima u trgovačkim društvima.

Sedam od devet

Odluku o ljudima koji su na čelu, po svemu sudeći, trenutno prilično kaotične firme zbog koje usred protupožarne sezone traje remont protupožarnih letjelica, donosi Upravno vijeće CERP-a, na prijedlog ravnatelja CERP-a. Radi se o ukupno deset ljudi, među kojima nigdje nema Marija Banožića.

Ima, međutim, čak šest članova Vlade RH. Predsjednik Upravnog vijeća CERP-a je tako ministar prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine Ivan Paladina. Tu su, od ministara, još i Ivan Malenica, Davor Filipović, Nikolina Brnjac, Marija Vučković i Oleg Butković. Ostalo troje članova su predstavnici sindikata, poslodavaca i predstavnica Ureda predsjednika Vlade.

Plenkovićev izbor

Ti ljudi, dakle, na prijedlog ravnatelja CERP-a imenuju ili opozivaju upravu i članove Nadzornog odbora ZTC-a. Kako je od devet članova sedmero njih iz Vlade – jasno je tko može reagirati na eventualne probleme ili, ne daj Bože, kaos u tako važnoj firmi. Još je jasnije tko i kako može reagirati kad je u pitanju ravnatelj CERP-a, dakle onaj koji daje prijedloge za kadrovska rješenja.

Oko izbora sadašnjeg ravnatelja CERP-a bilo je dosta gužvanja prije nekoliko godina. Naime, Milan Plećaš je na tu funkciju imenovan sa šest mjeseci zakašnjenja – navodno je dio HDZ-a, uključujući tad resornog ministra Gorana Marića, bio protiv Plećaševog imenovanja. No, na njemu je – kako su mediji tad izvještavali – inzistirao osobno Andrej Plenković. Samu odluku o imenovanju donijela je, kako zakon i propisuje, Vlada Republike Hrvatske.

Savršen recept za uspjeh

Ukratko, da rezimiramo: Hrvatskoj trenutno, usred užasno intenzivne sezone požara i dalje nedostaje pet od ukupno 12 protupožarnih aviona. Remont kasni. Vodstvo tvrtke koja kasni s remontom postavilo je Upravno vijeće u kojem, od ukupno devet članova, sjedi sedam predstavnika Vlade RH. Upravno vijeće je te ljude na čelo ZTC-a postavilo na prijedlog čovjeka kojeg je izabrala Vlada i na kojem je, pod cijenu sukoba sa svojim ministrom, inzistirao Andrej Plenković.

I? Kako ćemo riješiti problem? Poslat ćemo u ZTC Banožića na sastanak s ljudima koje su tamo, na prijedlog Plenkovićevog čovjeka, postavili drugi Plenkovićevi ministri. Ako ste ikad zamišljali savršen recept za uspjeh – to je to.