FOTO: Pixsell

Vladini izračuni o padu inflacije su urnebesno pogrešni. Recimo, tvrde da šampon košta 10, a četkica za zube 5 centa

I to nije sve! Pakiranje deterdženta košta tek jedan euro, kaže Vlada

Vladini izračuni o padu inflacije su urnebesno pogrešni. Recimo, tvrde da šampon košta 10, a četkica za zube 5 centa

I to nije sve! Pakiranje deterdženta košta tek jedan euro, kaže Vlada

FOTO: Pixsell

Nažalost, radi se o "eliminacijskim cijenama" proizvoda koji su povučeni iz upotrebe. Ali se ne mogu povući s Vladine stanice o cijenama iz "razloga tehničke prirode". Što ne sprečava ministre da se javno hvale s padom cijena pozivajući se na podatke s iste te stranice

Razuman bi čovjek zaključio da afera Mreža nije samo naprasno prekinula ministarski uzlet Davora Filipovića, savjetničku karijeru Jurice Lovrinčevića, nego potiho u zaborav poslala i naširoko čuvenu, ali ozbiljno beskorisnu Vladinu stranicu za praćenje cijena. Razuman čovjek bi, doduše, odavno i zaključio da situacija u Hrvatskoj izmiče i krajnjim mogućnostima racionalne analize.

Kretanje cijena.hr, čuvena stranica koju državni dužnosnici i dalje iz nekog razloga zovu aplikacijom i dalje se u javnom diskursu spominje kao relevantna u raspravi o cijenama proizvoda u Hrvatskoj. Kad su početkom mjeseca objavljeni podaci o inflaciji koji su, opet, Hrvatsku smjestili uz sam vrh eurozone (neslavno drugo mjesto), novi ministar gospodarstva Damir Habijan konstatirao je kako to znači da “Vlada svojim strateškim i promišljenim koracima vodi Hrvatsku u pravom smjeru”. Jer su stope inflacije još više u zemljama EU koje nisu članice eurozone.

Inflacija divlja, ministar se hvali padom cijena

Pritom se Habijan latio i stranice kojom se često znao pohvaliti smijenjeni ministar Filipović. Pa je istaknuo kako je tamo potrošačka košarica zabilježila pad cijena u odnosu na kraj 2022. godine. U trgovinama se, međutim, teško može pronaći značajniji broj cijena koje su pale u odnosu na kraj pretprošle godine. Ne radi se, pritom, tek o osjećaju. Službena statistika govori da praktički cijelo vrijeme cijene hrane i pića rastu i dvostruko više od stope opće inflacije, koja je samo u 2023. bila visokih osam posto.

Da bi saznali o kakvim je onda vražjim pojeftinjenjima onda riječ zaputili smo se tamo gdje hrvatski građani rijetko dovode svoj pokazivač na ekranu – na stranicu Kretanje cijena. I imali što vidjeti.

Pet šampona i deset četkica za zube za ukupno jedan euro?

Šampon Pantene Aqualight od 250 ml je u Konzumu pojeftinio za 96,86 posto u odnosu na 31.12.2022. godine i košta nevjerojatnih 10 euro centi. Pojeftinjenje četkice za zube Plidenta clean&white soft je tek nešto manjih 95,28 posto, a cijena jednog komada solidno povoljnih – pet euro centi. Deterdžent Persil lavender fresh, također u Konzumu, u pakiranju od 1,17 kg, košta samo jedan euro.

Kao svojevremeno premijerov savjetnik Zvonimir Savić. i mi smo se uputili u dućane, tražeći nesvakidašnje povoljne četkice i šampone. Za razliku od savjetnika premijera Plenkovića, koji je u obilasku trgovina uspješno prebrojao “135 pojedinačnih pasti za zube različitih proizvođača, dimenzija, cijena i kvalitete”, mi smo bili neuspješni.

Dapače, u jednom lokalnom dućanu trgovkinja nas je, na spomen cijene od pet i deset centi, u čudu gledala: “To mora da je neka greška”. Pa nije valjda da se za dva eura – kako to stoji na stranici sa cijenama na koju se non-stop ponosno pozivaju Vladini dužnosnici, ne može kupiti deterdžent za robu, pet šampona za kosu i deset četkica za zube?!

“Krajnje eliminacijske cijene” i “tehničke mogućnosti”

Ne može. Iz Konzuma su nam objasnili da se radi o “krajnjim eliminacijskim cijenama” proizvoda koji su u međuvremenu izašli iz njihove ponude. Zašto su onda te cijene još na stranici? “Nažalost, nemamo tehničku mogućnost ukloniti ih s liste koju je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja definiralo prije godinu dana za potrebe aplikacije za praćenje cijena”, odgovorili su nam još 6. veljače iz Konzuma. Te rekli kako su “u kontinuiranoj komunikaciji s ministarstvom” i kako će, “čim bude omogućeno uklanjanje nedostupnih artikala”, ažurirati listu.

Istog dana smo dobili i odgovor iz Ministarstva gospodarstva iz kojeg su ponovili da se radi o eliminacijskim cijenama, ali nisu spomenuli da se radi o artiklima koji su, kako stoji u odgovoru Konzuma, u međuvremenu izašli iz ponude. Ne, u Ministarstvu tvrde da se cijene – ispravne. Za preostale zalihe.

Lažni artikli u potrošačkoj košarici na koju se Habijan poziva

Kao i inače, tvrde iz Ministarstva, “i u ovom konkretnom slučaju smo u kontaktu s trgovcem” i cijene se uklanjaju kad proizvoda nema na zalihama. Trgovac je, međutim, u odgovoru za Telegram izričito naglasio da se radi o proizvodima koji su izašli iz ponude i da je problem u aplikaciji iz koje ih se ne može ukloniti. Ministarstvo, pak, tek suzdržano kaže kako je “za izmjene potrebno određeno vrijeme, budući da je situacija tehničke prirode”:

Situacija je, očito, ostala tehničke prirode i do kraja ovog tjedna jer na stranici Ministarstva gospodarstva i dalje ponosno stoje cijene o šamponu od deset, četkici za zube pet eurocenti i pakiranju deterdženta za jedan euro. Doprinoseći tako punom snagom padu cijena potrošačke košarice (u koju ulaze sva tri spomenuta proizvoda) kojim se ministar Habijan hvalio početkom veljače.

Kaos prošlog ljeta – jogurt 80, pivo 40 kuna…

“Krajnja eliminacijska cijena” proizvoda kojih više nema na policama tako postaje još jedan znak bizarno nepotrebne stranice na koju je država samo lani potrošila preko 53 tisuće eura. Prošlog ljeta smo, podsjetimo, tamo između ostalog pronašli čašicu jogurta za osamdesetak kuna (10,31 euro) i pola litre običnog, industrijskog piva od 40-ak kuna (5,31 euro). Te su pogreške, nakon upita Telegrama, brzo uklonjene.

Sad je, pak, “situacija tehničke prirode”, pa se stvar odužila. A ako se još malo dovuče do početka ožujka – eto nove prilike za ministre da objašnjavaju građanima kako im je, zapravo, u trgovinama sve jeftinije. I kako Vlada “svojim strateškim i promišljenim koracima vodi Hrvatsku u pravom smjeru”.