FOTO: AFP
Designer Marc Jacobs greets the crowd after the Marc by Marc Jocobs show at the Mercedes-Benz fashion week February 11, 2013 in New York. AFP PHOTO/DON EMMERT (Photo by DON EMMERT / AFP)

40 godina velikog Marca Jacobsa, čovjeka koji je doveo odjeću u Louis Vuitton

Prije Marca Jacobsa Louis Vuitton nudio je samo torbe i kovčege

Tjedan mode

40 godina velikog Marca Jacobsa, čovjeka koji je doveo odjeću u Louis Vuitton

Prije Marca Jacobsa Louis Vuitton nudio je samo torbe i kovčege

Designer Marc Jacobs greets the crowd after the Marc by Marc Jocobs show at the Mercedes-Benz fashion week February 11, 2013 in New York. AFP PHOTO/DON EMMERT (Photo by DON EMMERT / AFP)
FOTO: AFP

Ususret Tjednu mode u New Yorku koji je počeo 9. veljače, Marc Jacobs u tom je gradu predstavio kolekciju kojom je proslavio 40 godina rada u modi. Kolekcija nije bila posvećena njegovim prijašnjim kreacijama što većina dizajnera radi kada slavi velike obljetnice, već je bila posvećena njegovim herojima prošlosti kao što je Rei Kawakubo, današnjice kao što je Jonathan Anderson te aktualnostima iz popularne kulture kao što je serija Feud: Capote vs. The Swans.

Jacobs je očito u fazi života i karijere kada se u radu inspirira svojim uzorima, sjetimo se kolekcije od prije godinu dana koja je bila posvećena Vivienne Westwood. I u tome maksimalno uživa unatoč tome što se pojedini kritičari bune tvrdeći da bi trebao raditi originalnije stvari. Kolekcije koje kreira otkad se 2021. vratio na modne piste nakon pandemije, prodaju se samo u limitiranim količinama u Bergdorf Goodmanu. Jacobs ih radi iz gušta, a njegov brend novac ionako zarađuje na drugim platformama.

I na to ima potpuno pravo. U posljednjih 40 godina karijere Marc Jacobs proglašen je jednim od 100 najutjecajnijih ljudi svijeta, prvi je dizajner koji je kreirao odjeću za Louis Vuitton i to je radio impresivnih 16 godina, među prvima je na modnu pistu uveo Birkenstockice i još toliko toga. U nastavku se prisjećamo tijeka njegove karijere.

Revolucionaran od samog početka

Marc Jacobs rođen je u New Yorku 1963. godine. Otac mu je umro kad je imao svega sedam godina dok se majka nakon toga tri puta udavala, ali se čitavo vrijeme, rekao je Jacobs za The New Yorker 2003. godine, borila s mentalnim zdravljem te se nije baš najbolje brinula za vlastitu djecu. Zbog toga je kao tinejdžer počeo živjeti s očevom majkom na manhattanskom Upper West Sideu.

U New Yorku je ostao sve do danas. Ondje je pohađao umjetničku srednju školu, a onda i prestižnu školu za modni dizajn Parsons, koju su između ostalih završili i Tom Ford, Richard Avedon, Steven Meisel i brojni drugi danas važni akteri modne industrije. Već na studiju pokazivao je svoj izniman talent. 1984. je osvojio nagradu Perry Ellis & Chester Weinberg Gold Thimble te je proglašen studentom godine. Već tada kreirao je s Robertom Duffyjem pod imenom Jacobs Duffy Designs te tu godinu smatra početkom svoje karijere.

Marc Jacobs i Kate Moss izazvali su kontroverze kad je ona zatvorila Louis Vuitton reviju za proljeće 2012. pušeći cigaretu, rujan 2011. AFP

Kolekciju pod vlastitim imenom kreirao je 1986. te je već iduće godine postao najmlađi dizajner u povijesti kojem je Vijeće američkih modnih dizajnera (CFDA) dodijelilo nagradu Perry Ellis za novi modni talent. Sasvim očekivano, godinu nakon toga su se on i Duffy priključili dizajnerskom timu kuće Perry Ellis. Prva minimalistička kolekcija nije dočekana je s oduševljenjem kritike, no Jacobs je to brzo popravio te je 1992. kreirao svoju najpamtljiviju kolekciju za taj brend koju je kritika obožavala. Međutim, prodaja nije reflektirala pozitivne kritike i Jacobs je nakon toga dobio otkaz.

Marc Jacobs i Kate Moss u jednoj od najpoznatijih kreacija koju je za nju kreirao na Mat Gali 2009., svibanj 2009. Getty Images via AFP

Unatoč tome, kolekcija je bila po mnogočemu revolucionarna. Bila je posvećena tada aktualnoj grunge glazbi te su se u njoj vrlo neočekivano pojavile Birkenstockice. Grunge estetici kojom je vrvjela ta kolekcija za proljeće/ljeto 1993. Birkenstockice do tada nisu pripadale i bio je to neobičan potez. Ono što tada nije bilo jasno je to da Birkenstockice neće biti prolazan trend ili samo jedan hir njujorškog wunderkinda već da će ući u taj svijet kao antimodni predmet koji iz njega nema namjeru izaći. Unatoč otkazu, Jacobsa je CFDA 1992. proglasio dizajnerom godine čime je postao najmlađi u povijesti s tom titulom. A on i njegov poslovni partner Duffy nastavili su kreirati za Jacobsov brend, ostvarivati velike kreativne suradnje i prikupljati utjecaj u svijetu mode.

Pretvaranje Louisa Vuittona u pret-a-porter brend

1997. bila je sjajna godina za najbogatijeg Francuza Bernarda Arnaulta i njegovu grupaciju LVMH. Nakon što je u Givenchy doveo wunderkinda McQueena, a u Dioru apsolutno pogodio s izborom ekscentričnog Galliana, u Louis Vuitton doveo je mlado ime s njujorške scene, Marca Jacobsa, koji je za Louis Vuitton prvi put u povijesti kreirao kolekciju odjeće. Brend je do tada nudio samo prtljagu i torbe. Jacobs ga je zbilja vješto pretvorio u modni brend svjetskog glasa, a sebe u jednog od najrelevantnijih dizajnera novije generacije.

Marc Jacobs nakon svoje prve revije za Louis VUitton, ožujak 1998. AFP

U tom periodu postao je zvijezda. Magazin Time 2010. godine uvrstio ga je na listu 100 najutjecajnijih ljudi svijeta, pojavio se u Simpsonima, a CFDA ga je za razne nagrade nominirao više od 20 puta čime je još uvijek najnominiraniji dizajner u povijesti. No, to nije došlo bez svoje cijene. U 16 godina koliko je bio u Vuittonu pretvorio ga je u najvrjedniji pret-a-porter brend na svijetu, ali unatoč tim sjajnim rezultatima Arnault je očekivao da brend nastavi rasti i rasti i rasti iz kvartala u kvartal. Marc Jacobs se pod tim pritiskom jednostavno slomio. S revijama bi kasnio po dva sata dok je u publici sjedio i čekao sam Arnault, ne bi se pojavljivao na poslu i jako se teško nosio kako s očekivanjima svojih poslodavaca tako i s teretom slave.

Detalj iz posljednje kolekcija Marca Jacobsa za Louis Vuitton, listopad 2013. AFP

U javnosti je otvoreno govorio o tome da se u tom periodu borio s drogom i alkoholom zbog čega se počeo ponašati sasvim neuračunljivo. Iz Louisa Vuittona je otišao sam 2013. godine, prijavio se u kliniku za odvikavanje, a danas je trijezan i dizajnira samo za vlastiti brend.

Nova era u vlastitom brendu

Nakon oporavka od ovisnosti, Jacobs je nastavio kreirati za vlastiti brend, za njegov jeftiniji brend Marc by Marc Jacobs koji je na kraju ugašen 2015. godine te za brend Heaven koji je namijenjen mlađoj publici. No, ništa više nije imalo onaj sjaj iz devedesetih i najsjajnijih dana u Louisu Vuittonu početkom tisućljeća.

Marc Jacobs s Annom Wintour i njezinom kćeri Bee Shaffer nakon revije za jesen 2022., srpanj 2022. Getty Images via AFP

Njegov glavni brend, inače također u vlasništvu velike francuske grupacije LVMH, 2017. bio je pred zatvaranjem. Ipak, grupa je odlučila zamijeniti menadžere te je dala šansu Ericu Marechalleu, čovjeku koji je transformirao Kenzo u popularan brend, da pokuša preokrenuti i Marca Jacobsa. Nova strategija koju je Marechalle primijenio podrazumijeva puno manje kolekcije, izvan rasporeda Tjedna mode u New Yorku koji je dizajner do početka pandemije zatvarao svake sezone, te potpunu kreativnu slobodu za dizajnera zbog čije je ogromne baze fanove brend i opstao do danas.

Eric Marechalle i Marc Jacobs, listopad 2023. Getty Images via AFP

Marc Jacobs u tome zbilja uživa, a čini se da je potez bio dobar i za posao. Iako iz LVMH-a ne otkrivaju konkretne brojke, Business of Fashion piše da im je prodaja iznad pretpandemijskih razina te da iznimno dobro stoje, otvaraju nove trgovine te u ponudu vraćaju beauty liniju. Marc Jacobs prošle je godine proslavio 60. rođendan i čini se da u petom desetljeću u ulozi modnog dizajnera napokon radi baš ono što želi, a publika uživa gledati ga.