Koliko je Sephora kids fenomen opasan? Za Super1 komentiraju 3 stručnjakinje iz beauty industrije

O tome zašto djeca i mladi sve ranije počinju koristiti skincare proizvode koji nisu primjereni njihovoj dobi razgovarali smo s Koranom Marović, Majom Kovačević i Martinom Macan

Istražili smo

Koliko je Sephora kids fenomen opasan? Za Super1 komentiraju 3 stručnjakinje iz beauty industrije

O tome zašto djeca i mladi sve ranije počinju koristiti skincare proizvode koji nisu primjereni njihovoj dobi razgovarali smo s Koranom Marović, Majom Kovačević i Martinom Macan

Dobar start za istraživanje ove teme je zapravo i ključno pitanje koje glasi – kako je biti dijete u današnjim okolnostima? Da djeca što prije žele odrasti nije ništa novo. Ipak, ono što je novo jest kontekst, a on se konstantno mijenja brzinom koju je teško pratiti. Veliki udio u tim promjenama odnosi tehnologija, a za djecu i mlade (ali i odrasle, koliko je god teško priznati) to prvenstveno označavaju – društvene mreže.

Beauty industrija je u proteklo desetljeće doživjela svojevrsnu renesansu, a to, djelomično, možemo zahvaliti upravo online svijetu koji je kroz svoje aktere kompleksne formulacije proizvoda, o kojima donedavno nismo znali ništa, približio široj publici. To je posebice bilo vidljivo kroz period pandemije, kada je interes za beauty segment iznimno porastao. Neki to pripisuju višku vremena kod kuće koje su mnogi koristili za učestalo uljepšavanje i tretmane, a ujedno je u isto vrijeme bujala popularnost influencera koji su svakodnevno dijelili savjete, vlastita iskustva i preporuke za brojne proizvode čija je prodaja tako naglo porasla.

S obzirom da značajan broj korisnika društvenih mreža otpada na generaciju Z (rođenu između sredine 90-ih i 2010.) i generaciju Alpha (rođenu nakon 2010. godine) koji su praktički odrasli s mobitelom u ruci, ne čudi da je rezultat ovih kretanja horda (pre)mladih ljudi koji odlučno hitaju u trgovine s popularnim skincare proizvodima na svojim policama. Na taj način došlo je do fenomena Sephora kids.

O čemu se radi?

Sephora je luksuzni lanac trgovina usmjeren na proizvode iz područja ljepote koji je s godinama postao sinonim za mjesto na kojemu se mogu pronaći kultni, ali i trendi proizvodi iz beauty sfere. Beauty brendovima je bitno svoje linije plasirati na police u Sephori, a zaljubljenicima u skincare i make-up ovo je kultno mjesto za kupovinu.

Nije nas zato iznenadilo da je hype stigao i do djece koja žele biti kao – odrasli. Populacija predtinejdžera (takozvanih tweensa) i onih koji su već zagazili u pubertet zabrinuta je oko svog izgleda jer su ranjivi zbog činjenice da se u tom periodu njihov izgled drastično mijenja. Ovo je plodno tlo za suvremene marketinške kampanje beauty brendova pa im ciljana publika, svjesno ili nesvjesno, postaju djeca koja odlaze u Sephoru i slične trgovine u potrazi za trendi proizvodima s TikToka. Pritom, izašle su brojne ispovijesti zaposlenika, ali i ostalih kupaca koji su doživjeli neugodnosti s maloljetnicima koji ne prezaju ni pred čime kako bi došli do željenog seruma, kreme ili highlightera.

@olivia.vaphiades

There is never a dull moment when working at Sephora #sephora #drunkelephant #retinol #drunkelephantskincare #drunkelephantretinol #10 #sephorakids #fyp #mua #beautyadvisor #trending

♬ original sound – Olivia Vaphiades

Djeca se tako ponosno iz Sephore vraćaju s prepoznatljivom crno-bijelom prugastom vrećicom prepunom proizvodima koji uopće nisu namijenjeni njima. Ne treba ni zanemariti pojavu djece influencera koji tako raspakiravaju svoje pune vrećice pred kamerom i snimaju format videa poznatiji kao “get ready with me” kako bi svojim pratiteljima pokazali što su kupili i kako koriste proizvode. Možda je najbolji primjer desetogodišnja North West, kćer Kim Kardashian, koja je objavila upravo takav video i začudila sve sa svojom ekstenzivnom skincare rutinom.

Kada govorimo o najpopularnijim brendovima za čijim je proizvodima nastala pomama, moramo istaknuti Drunk Elephant i Glow Recipe, a fiksacija svih dobnih grupa, pa tako i djece, u posljednje je vrijeme postao retinol. Riječ je o sastojku koji je najpoznatiji prema svojim anti-aging učincima, što je u ovom kontekstu izrazito, pa, krivo. O tome zašto je to ujedno i vrlo problematično i što zapravo općenito misle o ovom fenomenu upitali smo hrvatske stručnjakinje iz beauty industrije.

Retinol nije za djecu

Odgovore na brojna pitanja koja postavlja ovaj neobičan fenomen potražili smo kod onih koji u beauty industriji svakodnevno aktivno sudjeluju. Prva od njih je dermatovenerologinja Maja Kovačević koju smo upitali o tome koliko je opasno to što djeca i mladi sve ranije sami biraju svoje skincare rutine i u čemu vidi razlog pojave ovog fenomena.

“Izrazito je opasno jer su mogući brojni štetni učinci koji se mogu pojaviti korištenjem neodgovarajućih ili nepotrebnih proizvoda. Jedan od glavnih krivaca za preokupaciju djece ovakvim proizvodima su društvene mreže jer u današnje vrijeme sve više vremena provode na pametnim telefonima. Upotreba Zoom aplikacije koja je u vrijeme pandemije omogućila odvijanje mnogih mnogih školskih aktivnosti također je vjerojatno doprinijela i odigrala ulogu u tome jer se ljudi sada često suočavaju s tim kako njihovo lice izgleda na ekranu. Djeca ne razumiju važnost kožne barijere i činjenicu da koža nije platno na koje se može nanijeti sve što ima atraktivnu ambalažu ili ono što koriste influenceri. Iz tog razloga od neizmjerne je važnosti educirati i roditelje kako bi se spriječila aplikacija neadekvatnih proizvoda.”

Dr.sc. Maja Kovačević Romano Grozić

Također, otkrila nam je postoje li zaista skincare sastojci koje bi djeca i mladi apsolutno trebali izbjegavati ili je samo stvar do stručne dijagnoze i nadzora. “Sastojci koji su glavni krivci za oštećenje dječje kože su retinol, kiseline, ali i različiti mirisi koji mogu izazvati iritaciju i razvoj kontaktnih alergija. Učestale iritacije oštećuju kožnu barijeru pa je koža suha, sklonija infekcijama i pojavi akni ili osipa, a barijera je ujedno i manje učinkovita u zaštiti kože od štetnog ultraljubičastog zračenja ili zagađenja. Retinol je nepotreban onima koji nisu ušli u srednje dvadesete, kada se stvaranje kolagena počinje smanjivati za oko 1 posto svake godine. Rutina njege kože koja se preporučuje u dječjoj dobi uključuje vrlo blagi čistač, blagu hidratantnu kremu i proizvod sa visokim zaštitnim faktorom. Ako dijete ima stanje kože koje je potrebno liječiti dodatnim proizvodima i aktivnim sastojcima, iste se preporučuje uvesti tek nakon konzultacije sa dermatologom, a nikako ne započeti sa njihovom primjenom na vlastitu ruku.”

S obzirom na to da često radi s mlađom populacijom, zanimalo nas je može li se zaista u praksi primijetiti promjena znanju i interesu djece i mladih oko teme njege kože. “Uglavnom mi dolaze adolescenti s aknama, a većina njih već koristi različite kozmetičke proizvode za koje su saznali uglavnom na društvenim mrežama. Pacijentice su uglavnom svjesnije pravilne njege kože u odnosu na pacijente, a kod nekih je primjena proizvoda odgovarajuća, dok je kod drugih nestručna primjena proizvoda dovela i do pogoršanja stanja kože. Koliko god su svjesni važnosti njege, uglavnom nisu svjesni redovite aplikacije proizvoda sa visokim zaštitnim faktorom koji zapravo pružaju najviše anti-aging benefita za cijeli život”, zaključuje.

Ovo je sve potvrdila i naša druga sugovornica, beauty influencerica Korana Marović koja je dodala i još nekoliko razloga za pojavu ovog fenomena. “Već nekoliko godina svjedočimo velikoj popularnosti skincarea, ali ne bih rekla da su samo društvene mreže krive, već i roditelji. Kao djeca prvo promatramo mamu i njene navike i zatim je volimo – kopirati. Tek kasnije imamo pristup društvenim mrežama (neki nesumnjivo prerano) pa smo tada još više bombardirani tim sadržajem. Ulogu sigurno igra i činjenica da je skincare djeci nešto poput zabranjenog voća pa ga možda tako i još više žele.”

A kako gleda na činjenicu da je i sama skinfluencerica koja svojim objavama može utjecati na ono što djeca kupuju i navodi li ju to na prilagođavanje sadržaja? “Nažalost, nemam jasno saznanje o tome koliko je moje publike maloljetno, već imam jasniju statistiku za one iznad 18 godina. Ipak, volim vjerovati kako moj sadržaj, koji je dosta vezan i uz edukaciju, nije pretjerano zanimljiv klincima. Ipak, redovito kod nekog proizvoda ili sastojka navodim za koga mislim da je prikladan pa se nadam da nisam nikoga od 13 godina navukla na nešto što ne još ne smije koristiti.”

Za kraj smo popričali i s beauty savjetnicom iz Skintegre, Martinom Macan, koju će mnogi prepoznati s Instagrama ovog omiljenog hrvatskog brenda. U njenom opisu posla stoji i savjetovanje zainteresirane publike o sastojcima, proizvodima i ispravnim načinima korištenja pa nas je zanimalo koliko se često susreće s upitima koji dolaze od strane maloljetnika i na koji im način pristupa.

“Skintegra je brend koji je poznat po edukaciji, ali svakako se trudimo i laički objasniti sve o našim proizvodima na društvenim mrežama kako bi sve skupine mogle razumjeti sadržaj koji objavljujemo. Mlade čak mogu pohvaliti jer nam se javljaju željni znanja, rado slušaju naše savjete i dodatno se educiraju. Upiti nerijetko dolaze i od strane roditelja, što je također pohvalno jer paze na ono što njihova djeca stavljaju na lice. Postoje sastojci koje ne predlažemo mladima, osim ako je riječ o aknama i ako je preporuka došla od strane dermatologa uz jasne upute korištenja. Svakako bismo preporučili izbjegavati kemijske eksfolijante i retinoide jer su štetni za mladu kožu i zahtijevaju znanje o kombinaciji sastojaka koji se nanose u rutini. Umjesto retinola, u rutinu se može uvesti niacinamid koji je efektivan, a siguran za mladu kožu”, zaključuje.