FOTO: tmg creative

Kako je Thin White Duke, posljednji alter ego Davida Bowieja, nadahnuo kostime u Oppenheimeru

David Bowie bio je velika inspiracija Christopheru Nolanu dok je kreirao lik za Cilliana Murphyja

Moda i film

Kako je Thin White Duke, posljednji alter ego Davida Bowieja, nadahnuo kostime u Oppenheimeru

David Bowie bio je velika inspiracija Christopheru Nolanu dok je kreirao lik za Cilliana Murphyja

FOTO: tmg creative

Novi film Christophera Nolana koji se bavi životom Roberta Oppenheimera i njegovim najvećim izumom, atomskom bombom, i mjesec dana nakon premijere puni novinske naslovnice fascinantnim novim informacijama o tome kako je snimljen. Zvijezda filma je Cillian Murphy, irski glumac do sada najpoznatiji po ulozi Thomasa Shelbyja u seriji Peaky Blinders, koji je u ovom filmu utjelovio Oppenheimera i za njega, uz Roberta Downeyja Jr., prošao najveću transformaciju. Za početak je trebao izgubiti kilograme kako bi bio što sličniji Oppenheimerovoj vretenastoj figuri, a cijeli je izgled bio dodatno naglašen kostimima.

Cillian Murphy kao Robert Oppenheimer Screenshot

Kostimografkinja Ellen Mirojnick pažljivo je osmislila svaku odjevnu kombinaciju uz pomoć Christophera Nolana koji je stil Roberta Oppenheimera usporedio s onim Davida Bowieja. “Chris mi je poslao nekoliko fotografija Davida Bowieja iz specifičnih perioda njegove karijere kao što su Think White Duke iz vremena Young Americansa”, rekao je Cillian Murphy u intervjuu za MTV Movies povodom izlaska filma. “Imao je te masivne hlače i bio je tako mršav, ali tako cool. Pa smo to upotrijebili, na čudan način, za neke od Oppenheimerovih hlača.”

Što je Oppenheimer posudio od Bowieja

Thin White Duke o kojem Murphy govori bio je posljednji veliki alter ego Davida Bowie kojeg je prisvojio nakon Ziggyja Stardusta, Halloween Jacka i Aladdina Sanea, sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Taj se lik uglavnom veže uz njegov album Station to Station iz 1976. godine, no Bowie ga je počeo ‘nositi’ već tijekom 1974. na turneji kojom je promovirao album Young Americans. Lik je bio kontroverzan jer ga je Bowie opisao kao arijevskog Supermena bez emocija i s fašističkim stajalištima i često bi se pretvoren u njega i sam tako ponašao ispred kamera.

Kostimi iz Thin White Duke faze, izložba “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Brooklyn Museum

Glazbenik je kasnije u intervjuima naglasio da je to bio najmračniji period njegovog života te je takvo ponašanje pripisao konzumaciji teških droga. No, unatoč tome, utjecaj Thin White Dukea ostao je prisutan do danas. Njegove široke hlače, bijele košulje, uski prsluci i predimenzionirani sakoi na mršavoj figuri direktno su nadahnuli Oppenheimerove kostime u filmu. Bowie je u tom periodu nosio urednu kratku frizuru, a često i šešir kakav je nosio i slavni fizičar. Cillian Murphy proučavao je kako je Bowie nosio ovaj alter ego i kako se tada kretao te je velik dio toga uključio u svoj lik.

A članovi ekipe na Oppenheimeru nisu jedini koje je nadahnuo Bowiejev lik. Njegova Thin White Duke faza inspirirala je muške kolekcije Albera Elbaza i Driesa Van Notena za jesen 2011. godine, a Hedi Slimane posvetio joj je cijelu kolekciju za proljeće 2014. godine dok je bio kreativni direktor Saint Laurenta.

Bowiejev utjecaj na modu

Bowie je obožavao modu i nastavio je s njome eksperimentirati kroz čitavu karijeru, sve do smrti. Nadahnuo je niz dizajnera i drugih djelatnika modne industrije svojim hrabrim odabirima. Jean Paul Gaultier napisao je kratak tekst za gay magazin Out 2016. godine nakon što je glazbenik preminuo, a u kojem je istaknuo Bowiejev nevjerojatan utjecaj na poimanje roda, seksualne orijentacije i odjeće koja uz to ide. “Pokazao nam je da muškarac može biti ženstven, ne mora težiti tome da postane John Wayne. Sjećam se da sam odlazio u gay barove u Londonu gdje je Bowie često zalazio i to je mnogima od nas dalo snagu da se ne skrivamo, da razvijemo samopouzdanje.” Gaultier je zato svoju prvu reviju za Pierrea Cardina za kojeg je dizajnirao 1975., otvorio pjesmom Diamond Dogs.

Kaput koji je Alexander McQueen kreirao za Bowieja 1997. godine, izložba “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Brooklyn Museum

I on nije bio jedini na kojeg je Bowie ostavio snažan utisak. Alexander McQueen dizajnirao mu je kaput s britanskom zastavom za naslovnicu albuma Earthling 1997., a njegova nasljednica Sarah Burton koja je također radila na tom kaputu posvetila je cijelu resort kolekciju 2013. godine njegovoj Hunky Dory fazi. Hedi Slimane ustvrdio je 2010. da se rodio s albumom Davida Bowieja u rukama i redovito se referira na glazbenika u svom radu.

Raf Simons posvetio mu je Dior couture kolekciju za proljeće 2015. godine, a iako ne eksplicitno naglašen, njegov pristup modi možemo vidjeti i u Balenciaga kolekciji prikazanoj u rujnu 2022. i bilješkama dizajnera Demne koje su je pratile. “Treba imati hrabrosti i upornosti da doista shvatimo vlastiti identitet i tko smo zapravo. Svaki dan postaje bojno polje za obranu tog jedinstvenog identiteta. I što se više trudiš biti ono što jesi to te više udaraju u lice. Ali kako je sjajno što smo različiti jedni od drugih. Izazov je ustati i nastaviti hodati prema istinskom sebi nakon što ste pretučeni i oboreni.”