Od Ziggyja Stardusta do Thin White Dukea, kako se mijenjao stil Davida Bowieja
Povodom novog dokumentarnog filma o Davidu Bowieju prisjećamo se njegovog jedinstvenog stila
Prije četiri godine ušla sam u Brooklyn Museum i umalo zaplakala. Nekoliko dana ranije, dvije godine nakon Bowiejeve smrti, tamo je otvorena izložba “David Bowie Is”, genijalna retrospektivna izložba originalno postavljena u londonskom muzeju V&A 2013. godine. Na samom ulazu dočekao me legendarni prugasti kombinezon Kansaija Yamamota koji je 1973. dizajnirao za glazbenika. Komad koji je znamen Bowiejeve karijere, stila, ali i simbol pop kameleona koji su danas uobičajena pojava na glazbenoj sceni, a Bowie je među njima bio prvi – i najbolji do danas. Komad od kojeg vam se stisne grlo, ispred kojeg ne ostajete ravnodušni.
Tijekom cijele izložbe nosite slušalice u kojima se mijenjaju glazba, intervjui i druge izvedbe Davida Bowieja kroz karijeru koju otkrivate kako se krećete kroz izložbeni prostor. Na izložbi je radio i sam Bowie te je oko 400 predmeta ondje izloženih došlo direktno iz njegove osobne arhive. Na izložbi je radio i sam Bowie te je oko 400 predmeta ondje izloženih došlo direktno iz njegove osobne arhive. Velik dio toga su scenski kostimi s kojima je Bowie ostavio velik utjecaj na modnu industriju.
KAKO JE NASTAO ZIGGY STARDUST
Na početku svoje karijere u drugoj polovici šezdesetih godina Bowie je njegovao jedan od najpopularnijih stilova odijevanja toga doba – modu. Nosio je urednu frizuru, odijelo i čizme u špic, no njegov prvi album nije doživio velik komercijalni uspjeh pa je odlučio da je vrijeme za novog menadžera, novi pristup glazbi i novi stil. Njegov drugi album Space Oddity izašao je u vrijeme slijetanja na Mjesec, a budući da je njegova tema bio upravo svemir odnosno priče o fiktivnom liku Majoru Tomu koji putuje u svemir, pobudio je veliko zanimanje publike i postigao veliki uspjeh.
U to su doba mediji još ismijavali Bowiejev stil i eksperimentiranje s rodom i onim što društvenim uvjetima pripada određenom rodu. A njemu kao da je to bio još veći poticaj da nastavi sa svojim eksperimentima u modi. Album Hunky Dory koji je izašao 1971. bio je trijumf prve faze njegovog stvaralaštva kojim si je osigurao titulu jednog od najvažnijih glazbenika svoje generacije, i kroz čiju je promociju ušao još dublje u istraživanje vlastitog stila. No, njegov utjecaj u modi počeo je sa Ziggyjem Stardustom. Bio je to njegov prvi od mnogih alter ega kroz kojima je osvojio svjetsku publiku i pokrenuo trend stilskih kameleona kojem se danas priklanjaju brojni glazbenici kao što je primjerice Lady Gaga. U tom je periodu Bowie obojio kosu u jarko crvenu i počeo nositi kostime Kansaija Yamamota.
BOWIE I YAMAMOTO
Album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars izašao je 1972., a Bowie je na promotivnu turneju krenuo hrabrije no ikad. Na drugom kraju svijeta, u isto to vrijeme, Kansai Yamamoto mirno je spavao kad ga je prijatelj iz New Yorka nazvao da hitno sjedne na avion jer mora vidjeti nešto neviđeno. “Kad vas netko iznova i iznova zove u 3 ujutro, onda mora da se radi o nečem stvarno zanimljivom. Otkazao sam planove za taj tjedan i sjeo na avion”, kazao je dizajner za Guardian 2016. godine. Stigao je u New York i ulovio prvi nastup neviđenog Davida Bowieja i sasvim se oduševio. “Nikad nisam vidio takav nastup. Na početku se spustio sa stropa u odjeći koju sam ja dizajnirao. A onda je izveo nešto što se radi u Kabukiju, zove se hikinuki, a podrazumijeva to da se s glumca vrlo brzo skida kostim koji nosi te se otkriva što nosi ispod. On je nosio crno od glave do pete i odjednom je sve nestalo i on se pojavio u bojama. Bilo je vrlo dramatično”, kazao je Yamamoto za čiju je karijeru ovo bila sasvim nova stranica.
Bowie, fasciniran Japanom i Kabukijem, zaljubio se u njegov rad te su dvojica postali prijatelji i bliski suradnici. Yamamoto ga je upoznao s japanskom kulturom, vodio ga na večere s Kabuki glumcima i kreirao mu komade po mjeri. Bowie je u tom periodu nosio šminku što nije bilo tipično za muške glazbenike toga doba, no činjenica da je bio toliko dosljedan sebi učinila ga je neizmjerno privlačnim i sve u čemu se pojavio postalo bi instantni hit.
ALADDIN SANE I THIN WHITE DUKE
Godinu dana nakon Ziggyja Stardusta rođen je Aladdin Sane. Na naslovnici albuma pojavio se Bowie sa šarenom munjom na licu koja je ušla u legendu. Prugasti sako Freddieja Burrettija koji je Bowie tada nosio inspirirao je Riccarda Tiscija za kolekciju proljeće/ljeto 2010. brenda Givenchy. Likom Aladdina Sanea inspirirali su se Balmain i Walter Van Beirendonck u svojim kolekcijama za jesen 2011. i 2013. godine. Spomenutu munju na licu nosila je Kate Moss na fotografiji Nicka Knighta za naslovnicu britanskog Voguea u svibnju 2003. godine.
Nakon Stardusta pojavio se Thin White Duke, Bowiejev posljednji veliki alter ego koji je pratio album Station to Station. Bowie se tada iz šarenih Yamamotovih kombinezona presvukao u monokromatska odijela, zalizao je kosu i nosio savršeno opeglane košulje. Publici je to možda izgledalo kao velika promjena, no Bowie je i dalje bio dosljedan sebi i svojoj fluidnoj umjetničkoj personi koja je dala tako puno svijetu glazbe i mode. Njegova Thin White Duke faze inspirirala je muške kolekcije Albera Elbaza i Driesa Van Notena za jesen 2011. godine, a Hedi Slimane posvetio joj je cijelu kolekciju za proljeće 2014. godine dok je bio kreativni direktor Saint Laurenta.
NEPONOVLJIV UTJECAJ NA MODU I DRUŠTVO
Bowie je obožavao modu i nastavio je s njome eksperimentirati kroz čitavu karijeru, sve do smrti. Nadahnuo je niz dizajnera i drugih djelatnika modne industrije svojim hrabrim odabirima. Jean Paul Gaultier napisao je kratak tekst za gay magazin Out 2016. godine nakon što je dizajner preminuo, a u kojem je istaknuo Bowiejev nevjerojatan utjecaj na poimanje roda, seksualne orijentacije i odjeće koja uz to ide. “Pokazao nam je da muškarac može biti ženstven, ne mora težiti tome da postane John Wayne. Sjećam se da sam odlazio u gay barove u Londonu gdje je Bowie često zalazio i to je mnogima od nas dalo snagu da se ne skrivamo, da razvijemo samopouzdanje.” Gaultier je zato svoju prvu reviju za Pierrea Cardina za kojeg je dizajnirao 1975., otvorio pjesmom Diamond Dogs.
I on nije bio jedini na kojeg je Bowie ostavio snažan utisak. Alexandar McQueen dizajnirao mu je kaput s britanskom zastavom za naslovnicu albuma Earthling 1997., a njegova nasljednica Sarah Burton koja je također radila na tom kaputu posvetila je cijelu resort kolekciju 2013. godine njegovoj Hunky Dory fazi. Hedi Slimane ustvrdio je 2010. da se rodio s albumom Davida Bowieja u rukama i redovito se referira na glazbenika u svom radu.
Raf Simons posvetio mu je Dior couture kolekciju za proljeće 2015. godine, a iako ne eksplicitno naglašen, njegov pristup modi možemo vidjeti i u posljednjoj Balenciaga kolekciji prikazanoj u rujnu 2022. i bilješkama dizajnera Demne koje su je pratile. “Treba imati hrabrosti i upornosti da doista shvatimo vlastiti identitet i tko smo zapravo. Svaki dan postaje bojno polje za obranu tog jedinstvenog identiteta. I što se više trudiš biti ono što jesi to te više udaraju u lice. Ali kako je sjajno što smo različiti jedni od drugih. Izazov je ustati i nastaviti hodati prema istinskom sebi nakon što ste pretučeni i oboreni.”