Modna ikona

Od Ziggyja Stardusta do Thin White Dukea, kako se mijenjao stil Davida Bowieja

Povodom novog dokumentarnog filma o Davidu Bowieju prisjećamo se njegovog jedinstvenog stila

FOTO: TGM CREATIVE / afp

Prije četiri godine ušla sam u Brooklyn Museum i umalo zaplakala. Nekoliko dana ranije, dvije godine nakon Bowiejeve smrti, tamo je otvorena izložba “David Bowie Is”, genijalna retrospektivna izložba originalno postavljena u londonskom muzeju V&A 2013. godine. Na samom ulazu dočekao me legendarni prugasti kombinezon Kansaija Yamamota koji je 1973. dizajnirao za glazbenika. Komad koji je znamen Bowiejeve karijere, stila, ali i simbol pop kameleona koji su danas uobičajena pojava na glazbenoj sceni, a Bowie je među njima bio prvi – i najbolji do danas. Komad od kojeg vam se stisne grlo, ispred kojeg ne ostajete ravnodušni.

Tijekom cijele izložbe nosite slušalice u kojima se mijenjaju glazba, intervjui i druge izvedbe Davida Bowieja kroz karijeru koju otkrivate kako se krećete kroz izložbeni prostor. Na izložbi je radio i sam Bowie te je oko 400 predmeta ondje izloženih došlo direktno iz njegove osobne arhive. Na izložbi je radio i sam Bowie te je oko 400 predmeta ondje izloženih došlo direktno iz njegove osobne arhive. Velik dio toga su scenski kostimi s kojima je Bowie ostavio velik utjecaj na modnu industriju.

KAKO JE NASTAO ZIGGY STARDUST

Na početku svoje karijere u drugoj polovici šezdesetih godina Bowie je njegovao jedan od najpopularnijih stilova odijevanja toga doba – modu. Nosio je urednu frizuru, odijelo i čizme u špic, no njegov prvi album nije doživio velik komercijalni uspjeh pa je odlučio da je vrijeme za novog menadžera, novi pristup glazbi i novi stil. Njegov drugi album Space Oddity izašao je u vrijeme slijetanja na Mjesec, a budući da je njegova tema bio upravo svemir odnosno priče o fiktivnom liku Majoru Tomu koji putuje u svemir, pobudio je veliko zanimanje publike i postigao veliki uspjeh.

TGM / arhiva

U to su doba mediji još ismijavali Bowiejev stil i eksperimentiranje s rodom i onim što društvenim uvjetima pripada određenom rodu. A njemu kao da je to bio još veći poticaj da nastavi sa svojim eksperimentima u modi. Album Hunky Dory koji je izašao 1971. bio je trijumf prve faze njegovog stvaralaštva kojim si je osigurao titulu jednog od najvažnijih glazbenika svoje generacije, i kroz čiju je promociju ušao još dublje u istraživanje vlastitog stila. No, njegov utjecaj u modi počeo je sa Ziggyjem Stardustom. Bio je to njegov prvi od mnogih alter ega kroz kojima je osvojio svjetsku publiku i pokrenuo trend stilskih kameleona kojem se danas priklanjaju brojni glazbenici kao što je primjerice Lady Gaga. U tom je periodu Bowie obojio kosu u jarko crvenu i počeo nositi kostime Kansaija Yamamota.

BOWIE I YAMAMOTO

Album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars izašao je 1972., a Bowie je na promotivnu turneju krenuo hrabrije no ikad. Na drugom kraju svijeta, u isto to vrijeme, Kansai Yamamoto mirno je spavao kad ga je prijatelj iz New Yorka nazvao da hitno sjedne na avion jer mora vidjeti nešto neviđeno. “Kad vas netko iznova i iznova zove u 3 ujutro, onda mora da se radi o nečem stvarno zanimljivom. Otkazao sam planove za taj tjedan i sjeo na avion”, kazao je dizajner za Guardian 2016. godine. Stigao je u New York i ulovio prvi nastup neviđenog Davida Bowieja i sasvim se oduševio. “Nikad nisam vidio takav nastup. Na početku se spustio sa stropa u odjeći koju sam ja dizajnirao. A onda je izveo nešto što se radi u Kabukiju, zove se hikinuki, a podrazumijeva to da se s glumca vrlo brzo skida kostim koji nosi te se otkriva što nosi ispod. On je nosio crno od glave do pete i odjednom je sve nestalo i on se pojavio u bojama. Bilo je vrlo dramatično”, kazao je Yamamoto za čiju je karijeru ovo bila sasvim nova stranica.

Kombinezon Kansaija Yamamota dizajniran za Bowieja 1973. na ulazu na izložbu “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Foto: Brooklyn Museum

Bowie, fasciniran Japanom i Kabukijem, zaljubio se u njegov rad te su dvojica postali prijatelji i bliski suradnici. Yamamoto ga je upoznao s japanskom kulturom, vodio ga na večere s Kabuki glumcima i kreirao mu komade po mjeri. Bowie je u tom periodu nosio šminku što nije bilo tipično za muške glazbenike toga doba, no činjenica da je bio toliko dosljedan sebi učinila ga je neizmjerno privlačnim i sve u čemu se pojavio postalo bi instantni hit.

ALADDIN SANE I THIN WHITE DUKE

Godinu dana nakon Ziggyja Stardusta rođen je Aladdin Sane. Na naslovnici albuma pojavio se Bowie sa šarenom munjom na licu koja je ušla u legendu. Prugasti sako Freddieja Burrettija koji je Bowie tada nosio inspirirao je Riccarda Tiscija za kolekciju proljeće/ljeto 2010. brenda Givenchy. Likom Aladdina Sanea inspirirali su se Balmain i Walter Van Beirendonck u svojim kolekcijama za jesen 2011. i 2013. godine. Spomenutu munju na licu nosila je Kate Moss na fotografiji Nicka Knighta za naslovnicu britanskog Voguea u svibnju 2003. godine.

Kostimi iz Thin White Duke faze, izložba “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Foto: Brooklyn Museum Wikipedia

Nakon Stardusta pojavio se Thin White Duke, Bowiejev posljednji veliki alter ego koji je pratio album Station to Station. Bowie se tada iz šarenih Yamamotovih kombinezona presvukao u monokromatska odijela, zalizao je kosu i nosio savršeno opeglane košulje. Publici je to možda izgledalo kao velika promjena, no Bowie je i dalje bio dosljedan sebi i svojoj fluidnoj umjetničkoj personi koja je dala tako puno svijetu glazbe i mode. Njegova Thin White Duke faze inspirirala je muške kolekcije Albera Elbaza i Driesa Van Notena za jesen 2011. godine, a Hedi Slimane posvetio joj je cijelu kolekciju za proljeće 2014. godine dok je bio kreativni direktor Saint Laurenta.

NEPONOVLJIV UTJECAJ NA MODU I DRUŠTVO

Bowie je obožavao modu i nastavio je s njome eksperimentirati kroz čitavu karijeru, sve do smrti. Nadahnuo je niz dizajnera i drugih djelatnika modne industrije svojim hrabrim odabirima. Jean Paul Gaultier napisao je kratak tekst za gay magazin Out 2016. godine nakon što je dizajner preminuo, a u kojem je istaknuo Bowiejev nevjerojatan utjecaj na poimanje roda, seksualne orijentacije i odjeće koja uz to ide. “Pokazao nam je da muškarac može biti ženstven, ne mora težiti tome da postane John Wayne. Sjećam se da sam odlazio u gay barove u Londonu gdje je Bowie često zalazio i to je mnogima od nas dalo snagu da se ne skrivamo, da razvijemo samopouzdanje.” Gaultier je zato svoju prvu reviju za Pierrea Cardina za kojeg je dizajnirao 1975., otvorio pjesmom Diamond Dogs.

I on nije bio jedini na kojeg je Bowie ostavio snažan utisak. Alexandar McQueen dizajnirao mu je kaput s britanskom zastavom za naslovnicu albuma Earthling 1997., a njegova nasljednica Sarah Burton koja je također radila na tom kaputu posvetila je cijelu resort kolekciju 2013. godine njegovoj Hunky Dory fazi. Hedi Slimane ustvrdio je 2010. da se rodio s albumom Davida Bowieja u rukama i redovito se referira na glazbenika u svom radu.

Kaput koji je Alexander McQueen kreirao za Bowieja 1997. godine, izložba “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Foto: Brooklyn Museum Wikipedia

Raf Simons posvetio mu je Dior couture kolekciju za proljeće 2015. godine, a iako ne eksplicitno naglašen, njegov pristup modi možemo vidjeti i u posljednjoj Balenciaga kolekciji prikazanoj u rujnu 2022. i bilješkama dizajnera Demne koje su je pratile. “Treba imati hrabrosti i upornosti da doista shvatimo vlastiti identitet i tko smo zapravo. Svaki dan postaje bojno polje za obranu tog jedinstvenog identiteta. I što se više trudiš biti ono što jesi to te više udaraju u lice. Ali kako je sjajno što smo različiti jedni od drugih. Izazov je ustati i nastaviti hodati prema istinskom sebi nakon što ste pretučeni i oboreni.”

Natpis s izložbe “David Bowie Is”, Brooklyn Museum, New York, 2018. Foto: Brooklyn Museum