Povijest mode

Bijela majica iz serije The Bear ušla je u televizijsku povijest. Ovo je priča o njoj

Carmyjevu majicu iz serije proizvodi njemačka tvrtka Merz b. Shwanen, a može se kupiti i u Hrvatskoj

FOTO: The Bear Foto FX

“Prava zvijezda The Beara je Carmyjeva savršena bijela majica”, pisao je prošle godine The Guardian nakon što je FX-ova hit serija o mladom chefu osvojila publiku. Radnja prati Carmena Berzatta, uspješnog mladog chefa koji se s iskustvom iz europskih restorana s Michelinovim zvjezdicama, vraća u rodni Chicago kako bi preuzeo bratov restoran nakon njegove smrti. Carmy je fan vintage traperica i traper jakni s ovčjim krznom, a ispod svega uvijek nosi savršenu bijelu majicu kratkih rukava.

Na prvu možda zvuči dosadno – klasični bijeli T-shirt, i što sad? Ali bijele majice na TV ekranima, posebno na muškarcima, imaju neku mističnu privlačnost koja se provlači gotovo kroz čitavu povijest filma i televizije. Marlon Brando jednu je nosio u filmu Tramvaj zvan čežnja, James Dean u Buntovniku bez razloga, John Travolta u Briljantinu, Brad Pitt u Klubu boraca, a sada, eto, i Jeremy Allen White u seriji The Bear. Već nakon prve sezone njegova bijela majicu privukla je pažnju medija, a sada, nakon druge, kupci traže točno tu majicu koju White nosi u seriji.

Razlog je tome njezin luksuzni izgled kojem doprinosi činjenica da nema bočne šavove. Radi se, naime, o klasičnoj bijeloj majici njemačkog brenda Merz b. Schwanen koja je izrađena na posebnom stroju za kružno tkanje. Takav stroj proizvodi dugačke tube od kvalitetnog pamuka kojima se onda kroje samo rukavi i vratni izrez.

Dugotrajnost kružno tkanih majica

O kružno tkanim majicama s potpisom Merz b. Shwanena već smo pisali kad su prvi put došle u Hrvatsku, u rovinjski concept store Salt, još u srpnju 2022. godine. “Kružno tkanje je proces proizvodnje tkanine u kojem se pamučna pređa tka oko cilindra”, rekla nam je tada Chiara Fumagalli koja rovinjski Salt vodi s Lucom Franchinijem. “Ovaj proces popularan prije sto godina, napušten je s pojavom modernih strojeva koji proizvode brže i u velikim količinama. Proizvodi vrhunske kvalitete koji dugo traju više nisu bili prioritet.”

Fumagalli nam je rekla i da se takve majice najlakše prepoznaju po činjenici da nemaju bočni šav, a dugotrajnije i kvalitetnije su zbog toga što nema baš nikakve napetosti kod izrade ovakve tkanine (osim gravitacije) kao ni napetosti kod šava koja se stvara pri spajanju prednje i stražnje strane standardnih majica. Tako tkane tkanine su i mnogo gušće što ih čini mekšima i zbog čega bolje stoje na tijelu. A osim toga, one ne gube formu nakon puno nošenja i pranja što se često događa s masovno brzo proizvedenim majicama danas čiji se šav pomakne u stranu često već nakon prvog pranja.

Proces proizvodnje kružnim tkanjem izumio je 1926. godine talijanski izumitelj Giuseppe Negra, a u početku su se na njima izrađivale potkošulje za američke vojnike. Njegove licencirane proizvode nakon toga su počeli koristiti američki brendovi među kojima su bili Champion i L.L. Bean, a onda je s dolaskom pedesetih i izumom strojeva za ravno tkanje koji su proizvodili tkanine 10 puta brže, stroj za kružno tkanje pomalo zaboravljen. No, do danas nije razvijen stroj za ravno tkanje koji bi mogao parirati kvaliteti kružno tkanih materijala. Danas koliko je poznato postoje samo dvije tvornice u svijetu koje koriste strojeve za kružno tkanje, a to su Wakayama Prefecture iz Japana i Merz B. Schwanen iz Njemačke.

Novootkrivena popularnost Merz b. Schwanena

Merz b. Shwanen je stara Njemačka tvrtka osnovana 1911. godine koja je godinama bila zaboravljena sve dok bračni par Gitta i Peter Plotnicki, nisu naišli na jednu njihovu majicu na buvljaku 2010. godine. Fascinirani njezinom kvalitetom i činjenicom da nema šavove, odlučili su pokušati proizvesti nešto slično i pokrenuti brend. Stroj za kružno tkanje bilo je gotovo nemoguće pronaći pa su se bacili u potragu za nasljednicima Merz b. Schwanena u Švapskim Alpama i uspjeli pronaći jednog muškarca koji je još uvijek imao stare strojeve iz 20. stoljeća.

On im je, ispričali su za WWD, pomogao ponovno ih pokrenuti dok im je dio umirovljenih mještana koji su nekada radili na ovim strojevima, pomogao svojim znanjem i iskustvom. Kad se sve posložilo, osnovali su brend, no u nedostatku inspiracije i želji da očuvaju tradiciju, pomislili su da bi bilo sjajno zadržati ime Merz b. Schwanen. Uz pomoć mještana pronašli su nasljednike Balthasara Merza, originalnog osnivača tvrtke, i zamolili ih da im potpišu dopuštenje za korištenje imena njihove obiteljske tvrtke koju su službeno zatvorili 2008. godine.

“Svi Mertzovi nasljednici su se okupili i potpisali nam dopuštenje za korištenje imena, bilo je jako emotivno”, rekla je Gitta Plotnicki za WWD. Tvrtka je polako krenula s proizvodnjom kvalitetne bazične odjeće ne nadajući se da će njihove klasične bijele majice jednog dana postati TV senzacija. I to ne samo zahvaljujući The Bearu. Mertz b. Schwanen majice vidjeli smo i u filmu Wonder Wheel s Justinom Timberlakeom i Kate Winslet, na Jasonu Momoai u ulozi Aquamana te na Claesu Bangu u filmu The Last Vermeer. Danas se prodaju u više od 100 zemalja svijeta uključujući i Hrvatsku.