Hot topic

Čuvena modna urednica u Kataru priprema najveću reviju luksuznih brendova u povijesti. Stvar je krajnje problematična

Revija će se održati u Kataru dva dana prije finala svjetskog nogometnog prvenstva, na njoj će sudjelovati 150 brendova

Carine Roitfeld wearing gray trench coat, seen outside Mugler show during Paris Fashion Week Womenswear Spring Summer 2020
Street Style, Paris Fashion Week, Womenswear Spring Summer 2020, France - 25 Sep 2019,Image: 646638729, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no

U petak, 16. prosinca, legendarna francuska modna urednica i osnivačica magazina CR Fashion Book, Carine Roitfeld, priprema najveću modnu reviju luksuznih brendova ikad viđenu. Revija će se održati u Kataru dva dana prije finala svjetskog nogometnog prvenstva, na njoj će sudjelovati 150 brendova iz 50 različitih zemalja svijeta i to pod imenom Qatar Fashion United by CR Runway. Roitfeld je sama odabrala dizajnere koji će se predstavljati, a direktor događanja je njezin sin Vladimir Restoin Roitfeld.

Organizaciju dijele s platformom Qatar Creates koja je zadužena za promociju katarske umjetnosti i kulture, a iza koje stoji šeika Al-Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani. Ona je sestra katarskog emira Tamima bin Hamada Al Thanija i kći bivšeg emira Hamada bin Khalife Al Thanija koji je abdicirao 2013. kako bi njegov sin preuzeo tron. Revija će se održati na stadionu Ras Abu Aboud, među 150 brendova bit će 21 iz Katara, a tijekom revije nastupat će, između ostalih, Post Malone, DJ Snake i Khaled. Trebala bi teći tako, piše Fashion United, da u prvom dijelu vidimo nacionalne ambasadore zemalja koje se natječu na prvenstvu, zatim će se predstaviti lokalni brendovi i glazbeni izvođači, a na kraju luksuzni brendovi među kojima će sudeći prema kampanji biti Prada, Gucci, Miu Miu i drugi.

Nije poznato tko će od dizajnera predstavljati Hrvatsku, ali je Hrvatica zaštitno lice kampanje. Naša manekenka Faretta, uz Somalku Ikram Abdi i Sudanku Nyagua Ruea, pojavila se u najavnoj kampanji za ovaj još neviđeni događaj, a očekujemo da će i nositi samu reviju.

NIJE POZNATO KOJE ĆEMO BRENDOVE VIDJETI NA PISTI

Na reviju može doći bilo tko kupi kartu za 350 katarskih riala odnosno nešto manje od 690 kuna. Sva prikupljena sredstva bit će donirana organizaciji Education Above All koju je osnovala šeika Al-Mayassa, a koja se brine za to da omogući obrazovanje djeci lošijeg imovinskog statusa i osnažuje žene. Dosta neobičnom čini se činjenica da nije otkriveno koji će točno brendovi predstaviti svoje komade na ovoj reviji. Barem imena onih najpopularnijih koja bi trebala privući publiku na stadion na koji stane 40 tisuća ljudi. Možemo jedino pretpostaviti da pojedini brendovi nisu razglasili na sva zvona da će imati reviju u Kataru zbog straha od reakcije publike i korisnika društvenih mreža.

Katar je pod povećalom javnosti zbog niza skandala koji su se dogodili otkad su postali domaćini svjetskog nogometnog prvenstva, ali i zbog zakona i praksi koji se inače prakticiraju u toj zemlji. Telesport je još prošle godine pisao o tome koliko je radnika migranata poginulo tijekom priprema i gradnje stadiona i drugih objekata u Kataru, a britanska neprofitna organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava, Amnesty International, objavila je ususret prvenstvu popis od šest velikih problema koje Katar ima kad su u pitanju ljudska prava.

Kao najveće probleme naveli su to da je sloboda govora u Kataru ograničena, da ima vrlo malo medija koji su neovisni i kritički nastrojeni, da imigranti nemaju pravo udruživanja u sindikate te su radnička prava općenito jako loša, da pravedna suđenja nisu zajamčena svim građanima, da se žene koje su Kataru dobile pravo glasa 1997. i dalje diskriminiraju u svakodnevnom životu, ali i kroz zakone koji diskriminiraju i LGBTIQ+ zajednicu te se istospolne veze smatraju kriminalnim djelom.

KATARSKI ŠEICI VLASNICI SU VALENTINA I BALMAINA

Zašto bi se onda luksuzni modni brendovi koji, posebno u posljednjih nekoliko godina, intenzivno rade na inkluziji svih boja kože, religija, oblika tijela, rodova i seksualnih opredjeljenja, povezivali s takvom zemljom? Pa za početak, Katar je jedan od najvećih igrača u modnoj industriji. Ne, nemaju planetarno popularne brendove niti raskošnu povijest visoke mode, ali su vlasnici jednog od najbrže rastućih modnih konglomerata na svijetu.

Mayhoola grupa je tajanstveni investicijski fond u kojem udio ima i sama katarska kraljevska obitelj iako nije točno poznato o kolikom se udjelu radi. Grupa je vlasnica modnih kuća Valentino, Balmain i Pal Zileri čiji se komadi očekuju na reviji Carine Roitfeld, a bili su vlasnici i brenda Anye Hindmarch koji su 2019. prodali obitelji Marandi, pisao je tada Fashion United. Godinu dana ranije, Business of Fashion objavio je priču o ovom tajanstvenom fondu u kojoj su otkrili da im je iz više izvora potvrđeno da Mayhoola planira kupiti još brendova uz pomoć financija iz Katarske trgovačke i industrijske komore (Qatar Investment Authority), državnog fonda osnovanog 2005. godine kako bi upravljao prihodom od ukapljenog plina čiji je Katar najveći svjetski proizvođač i zahvaljujući kojem je jedna od najbogatijih zemalja svijeta. Komora je do sada, piše BoF, ulagala u različite luksuzne brendove uključujući Porsche, Barclays Banku i Tiffany & Co., a k tome je vlasnica robne kuće Harrods koju su 2010. kupili od Mohameda al-Fayeda za 2 milijarde dolara.

Kraljevska obitelj u javnosti ne komentira ova ulaganja, a navodno je za cijelu modnu priču zaslužna šeika Mozah bint Nasser al-Missned, majka aktualnog emira i druga od tri supruge njegovog oca za koju se jedinu, navodno, oženio iz ljubavi. Šeika Mozah navodno je htjela vlastiti brend koji će moći parirati Dioru, no malo je informacija o svemu tome potvrđeno jer je katarska kraljevska obitelj vrlo tajanstvena kad su u pitanju investicije dok o svom djelovanju u obrazovanju, sportu i filantropiji rado govore javno. Sama riječ mayhoola na katarskom dijalektu poznatom kao zaljevski arapski navodno znači nepoznato. Ta tajanstvenost trenutačno im definitivno odgovara. Apsolutno nitko ne povezuje Valentino s Katarom niti bilo kojim od gore navedenih problematičnih praksi te zemlje. No, kako im utjecaj i portfolio luksuznih brendova rastu, Mayhoola grupa morat će biti otvorenija prema javnosti.

Posebno nakon revije koja se održava u petak, a koja bi mogla podići veliku prašinu s obzirom na to da prema podatcima Gospodarske komisije UN-a za Europu oko 80 posto radnika u modnoj industriji diljem svijeta čine žene, a velik postotak radnika pripada i LGBTIQ+ zajednici (18 posto svih modnih dizajnera u SAD-u su homoseksualci). Mediji će vjerojatno zbog činjenice da su Valentino i Balmain veliki oglašivači zazirati od komentara. No, teško da će mirovati korisnici društvenih mreža i fanovi koji vjeruju da su njihovi omiljeni brendovi inkluzivni pokretači globalnih društvenih promjena.