HRVATSKA MODA

Helen Kelen novo je ime hrvatske mode koje će obožavati ljubitelji techna. Upoznajte dizajnericu iza njega

Vlastiti rad naziva techno upcyclingom jer u njemu spaja ljubav prema techno glazbi i prenamjenu tekstila s otpada

FOTO: aleksandar selak

Helena Drkelić 30-godišnja je dizajnerica tekstila porijeklom iz Slavonije. Tamo, točnije u Osijeku, završila je modni dizajn u Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna, a onda ju je gorljiva želja da se nastavi razvijati u tom smjeru odvela na zagrebački Tekstilno-tehnološki fakultet. Već 11 godina živi u Zagrebu. Tijekom tog je vremena diplomirala Dizajn tekstila, zaposlila se u studiju čuvene Branke Donassy i, najrecentnije, pokrenula vlastiti brend koji je u kratkom roku preplavio društvene mreže i modne magazine.

Brend je nazvala Helen Kelen, a ono što u njemu radi naziva techno upcyclingom. Inspiraciju crpi iz techno glazbe i party kulture koja je okružuje, a pri samoj izradi polazi od dizajna tkanine. Odnosno, nabavlja tkanine koje su klasificirane kao tekstilni otpad te ih pretvara u nešto sasvim novo i autentično.

DIZAJN TEKSTILA KAO TEMELJ ZA RAZVIJANJE VLASTITOG BRENDA

aleksandar selak

Pokretanje vlastitog brenda za Helenu je, kaže nam, bila želja od 14. godine života. Modni dizajn je izučila u srednjoj školi pa se na studiju opredijelila za dodatno usavršavanje u drugačijem, ali opet srodnom području, dizajnu tekstila. “Neke osnove s kojima se susreću studenti koji upišu TTF ja sam prošla u srednjoj školi koja je imala jako dobar program nastave, s puno sati konstrukcije i izrade odjeće. Tako da je meni diplomski studij bio zaokruženje svega onoga što sam htjela raditi.”

Nakon toga je još samo nedostajalo naučiti kako dizajnerski posao funkcionira u stvarnosti, izvan sigurnosti fakultetskih hodnika. A tu je priliku odmah po završetku studija dobila u studiju Branke Donassy.”Kod Branke Donassy radim sve one procese koje dizajner odjeće treba proći i poznavati, čak i ako ih u kasnijim fazama svoga posla ne bude radio. A to su od početne ideje ili skice, razvoja kolekcije, modeliranje tkanine na lutki, zatim izrade prototipa, a onda izrade u stvarnoj tkanini.” , kaže Helena. “Svaki materijal zahtijeva drugačiji pristup, i u konstrukciji i u šivanju, a to je proces koji zahtijeva vrijeme i posvećenost. Rad u atelieru Donassy za mene je bio sjajna nadopuna svega onog propuštenog na fakultetu, i zapravo tek sada kada sam usvojila ta praktična znanja, mogu razvijati dalje vlastiti brend.”

INTERVENCIJOM NA TKANINI DO ODRŽIVIJEG PROIZVODA

aleksandar selak

Vlastiti brend Helena je pokrenula prošle godine, kako sama kaže, spontano, ali u pravo vrijeme. Opisuje ga kao “mladenački, urbani brend koji na prvi pogled prati trenutna zbivanja i odgovara duhu vremena u smislu upcyclinga i ljubavi prema elektronskoj glazbi.” No to je, dodaje, na osobnoj razini još puno dublje jer u svaki komad unosi svoja unutarnja razmišljanja i pristupa ručnom radu kao vrsti duhovnosti. Velikim dijelom to se manifestira kroz intervenciju na odbačenoj odjeći i tekstilnim viškovima iz tvornica od kojih kreira svoje kolekcije, a cijeli je proces imenovala techno upcycling.

“Iako veza između plesne glazbe i održive mode možda nije očita na prvu, ja ih vidim kao usko povezane”, objašnjava dizajnerica. “Obje su načini za osobno izražavanje i predstavljanje vlastitog fluidnog i evoluirajućeg načina postojanja, te forme aktivizma. Bit plesne glazbe i klabinga, od slobode izražavanja do eskapizma i kreativnosti, teško je istinski utjeloviti ako se nosi odjeća koja se proizvodi u velikim serijama, s ograničenim resursima i u neetičkim radnim uvjetima, suprotstavljajući se slobodi ljudi koji ih izrađuju. Baš kao što mnogi formiraju svoj identitet unutar klabinga i elektronske glazbe, i moda je fragment tog identiteta.” Koliko je snažna ta sloboda koju nose elektronska glazba i rave kultura dodatno se uvjerila tijekom prvog prošlogodišnjem lockdowna kada je brend Helen Kelen i nastao.

aleksandar selak

Upcycling je, kaže, izazovan proces, ali su razmišljanje i kreativnost na koje on tjera dizajnera, inspirativni. Dizajn odjeće je i inače vrlo spor proces, ali baviti se upcyclingom je još i sporiji. Od same nabavke tkanine, vrlo ograničene količine zbog čega se prvotna zamisao često mijenja. “Sve zajedno to je vrlo intuitivan proces, vrlo često se prepuštam ekperimentiranju i improvizaciji ne znajući unaprijed rezultat, a ono što dobijem kasnije dalje razvijam u nešto novo. Napraviti nešto novo od nečega što se smatra viškom u proizvodnji ili produžiti vijek već postojećem komadu, ali na novi način je izazovno te tada zapravo izlazi moja kreativnost u potpunosti.”

PREZENTACIJA, DIGITALNA ILI UŽIVO, ZA NOVA IMENA JE KLJUČNA

aleksandar selak

Brend Helen Kelen u kratkom je roku privukao pažnju domaćih stilista i medija, i to praktički samo uz pomoć Instagrama. Helena ga smatra sjajnih alatom putem kojeg kupci direktno mogu doći do tebe, no revija ove je sezone imala i reviju uživo na Zagreb Design Weeku. Ondje je prikazala svoju kolekciju Melting point. “Za mene je talište figurativno ona točka u kojoj se sve kreće stapati, sva proživljena iskustva, tijekom plesa kada postaneš dio kolektiva i jedna cjelina s drugima” opisuje zašto kolekcija nosi to ime. “Kolekciju karakteriziraju vibrantne boje s akcentima neonsko zelene, dok u konstrukciji radim puno rezova kako bih iskoristila i najsitnije komade tekstila, te se poigravam sa simetrijom i asimetrijom.” Taj je način prezentacije u odnosnu na Instagram, dodaje, ipak bio nešto sasvim drugo. “Dizajner kroz reviju stavlja odjeću u određeni kontekst, publika ju može vidjeti uživo, čuti glazbu i osjetiti taj vajb i energiju nastupa uživo, a dizajner dobiva direktan feedback od publike.”

I unatoč tome što je, kako kaže, brza moda “obezvrijedila odjeću, kao i osobu koja stoji iz proizvedenog odjevnog predmeta”, prati što rade drugi mladi dizajneri na domaćoj sceni koji imaju sjajne ideje i, kao i ona, brinu o porijeklu tkanina i održivosti. Trenutančo pratim i cijenim rad svojih kolega sa TTF-a Ines Bašić (Morphlines), Dominika Brandibura (BRAND), Jelene Gerštakovski (y/Gia), Tee Paponje (Fog Seller), Ire Rumore…Tu bih svakako izdvojila i stilisticu Marcelu Vrček koja svojim idejama i konceptima daje jednu novu viziju odjeće kroz styling, te svojim radom promiče slow fashion i podržava mlade dizajnere.”

Helen Kelen komadi dio su stalnog postava showrooma Planet iza kojeg stoji umjetnica i dizajnerica Iva Supić Janković. Nalazi se u Ilici 37, a tamo sve komade možete razgledati, isprobati i kupiti. “Planet osim što je showroom, to je i kreativni hub koji okuplja kreativce iz različitih područja djelovanja, umjetnike, dizajnere, DJ-e, povjesničare umjetnosti, teoretičare”, opisuje Helena showroom u koji se njezin rad savršeno uklopio. “Nekada je Planet zapravo bio Planet Music, a 90-tih su se tu prodavale ulaznice za rave partyje, a kako je Iva i sama bila dio rave scene u Zagrebu, zadržala je ime dućana i tako je ostao Planet. To je zapravo hibrid dućana, umjetničkog studija i galerije u sklopu kojeg se trenutno osim Helen Kelen nalaze i AGRAMcore Josipa Drdića, te Ivini brendovi Fashion of Christ, SINS ‘N’ PAINS i Vortex Reality Angel.”