Hrvatski brend

RAAD je genijalni hrvatski anti-modni brend koji radi na edukaciji kupaca o problemu brze mode

FOTO: @barbara.raad

Od brendova nakita preko onih s kolekcijama odjeće pa do brendova namještaja i igračaka, Super1 vas upoznaje s brendovima koje neumorno pokreću hrvatski kreativci, ali i oni iz regije

Ime brenda: RAAD. Izvedeno je iz obiteljskog prezimena radničke obitelji, u kojoj se nasljeđivalo uvjerenje o radu kao o velebnom, bitnom i neizostavnom elementu kvalitetnog života. S dva ‘a ‘zvuči europskije i uvjerljivije, mislila je studentica kad je dala ime brandu.

Tko stoji iza brenda: Barbara Radelja, modna dizajnerica koja se odlučno posvećuje više kreativnih karijera istovremeno.

Što: RAAD je brend s vlastitim pravilima. Cilj je izrađivati odjeću, dodatke i namještaj od upcycle materijala. To znači da koristim second hand materijale koji još imaju života u sebi i pretvaram ih u nove komade. To je izbor koji rađa mnoge posebne, unikatne ili malobrojne komade. Ulaže se puno vremena, a proces izrade se ponovno istražuje za svaki novi komad. Nudim popravke svojih proizvoda, ali i preuzimanje starih proizvoda ako ih kupac više ne želi.

Želim biti pristupačna svima kojima se sviđa to što radim. Novac nije uvjet, zbog čega nudim mogućnost razmjene dobara. To znači da npr. mladi umjetnici mogu mijenjati svoje radove sa mnom ili da mi netko može ponuditi svoju uslugu ili neki drugi predmet koji posjeduje, otvorena sam za prijedloge. I sama na taj način funkcioniram te već razmjenjujem svoje fotografije i satove šivanja s prijateljicama za njihove usluge. A kad smo već kod šivanja – najavljujem da ću nakon mnogobrojnih upita, početi podučavati. Najkasnije na jesen, a ako bude interesa i tijekom ljeta.

Kada je nastao: 2012. godine, za vrijeme studiranja.

Zašto: Nakon skoro šest godina pauze u dizajnu, život me vratio u istu priču s drugih vrata. Surađujem sa socijalnom zadrugom Humana Zagreb, na projektu edukacije djece u osnovnim školama o reciklaži tekstila. Radeći s djecom, sebe sam inspirirala da se ponovno aktiviram. 2015. sam imala i ruksake RKSK koje sam izrađivala od upcycle madraca na napuhavanje. Sada želim raditi i na osvještavanju problema brze mode i edukaciji kupaca. Brza moda je jedan od najvećih zagađivača okoliša u svijetu. Bilježi se eksponencijalni rast modne industrije. Umjesto četiri modne sezone, brza moda nudi 52 i ponosi se činjenicom da u tjedan dana proizvede novi model odjeće. Kada se jedan model rasproda, zamijeni se novim – stvarajući tako umjetnu potrebu za ponovnom kupnjom.

Pogledamo li etikete, vidjet ćemo da su mjesta izrade takve odjeće siromašne zemlje s niskim standardom i loše reguliranim ekološkim standardima za industriju (Bangladeš, Tajland, Šri Lanka). Žene i djeca ondje rade između 12-18 sati dnevno za plaću tri puta manju od minimalca zbog takozvane utrke do dna, što je kolokvijalni naziv za natjecanje u niskim cijenama koje se provodi među velikim kompanijama poput H&M-a i Zare. Zavedeni niskim cijenama više nismo primorani razmišljati što kupujemo, zašto ni treba li nam. Kupujemo kupovine radi, dok odjeću nosimo kraće nego ikad u povijesti.

Svake sekunde jedan kamion odjeće istovari se na smetlište. A pritom nemamo adekvatna rješenja za reciklažu tekstila. 80 posto odjeće koja se proizvede je napravljena od sintetičkih materijala – derivata nafte. Što je samo još jedan pokušaj naftnih kompanija da si prošire tržište. Propaganda koju provode brendovi brze mode je standardni primjer tzv. greenwashinga. I tako u krug. Problem je sveobuhvatan i zamršen u svakoj fazi proizvodnje. Vjerujem da se prvo kupce mora educirati o stanju modne industrije da bismo postigli ikakve značajnije promjene. Zbog sveg navedenog kažem da je RAAD tekstilni brand, a ne modni. Moda inzistira na promjeni, sada bržoj nego ikad, a ja ne želim implicirati takav dizajn ni poticati kupovinu u pomodne svrhe. Više bih voljela da RAAD bude antimodni brand.

Stvari se mogu razgledati i kupiti: Zasad putem Instagrama, kao i u Nitartufi studiu u Rovinju, a uskoro i u Kontrast19 u Zagrebu. Otvorena sam za proširenje na dalmatinsku obalu.

Cijene se kreću: Od 26 eura za upcycle torbu za namirnice pa nadalje. Ovisno o materijalu, finoći izrade, količini predmeta, može biti po narudžbi i cijena se prilagođava.