Povijest mode

Paco Rabanne mijenja ime i ulazi u novu eru. Prisjećamo se povijesti te legendarne modne kuće

Svega četiri mjeseca od smrti njezinog osnivača, kuća Paco Rabanne prolazi kroz neočekivanu transformaciju

Portrait taken on July 10, 1979 shows French-Spanish fashion designer Paco Rabanne at his sewing workshop in Paris. (Photo by Pierre GUILLAUD / AFP)
FOTO: AFP

Women’s Wear Daily u srijedu je ekskluzivno otkrio da kuća Paco Rabanne mijenja ime nakon 57 godina postojanja, a ulaze i na tržište ljepote, točnije makeupa jer do sada su na njemu bili prisutni samo s parfemima. Velika je to vijest koja stiže svega četiri mjeseca nakon smrti osnivača modne kuće zbog čega se mnogi pitaju je li se sam Rabanne protivio rebrandingu i većim promjenama. To sada, uostalom, nije ni važno, a Rabanne je ionako bio u mirovini još od 1999. godine. Drugi se pak pitaju događa li se to jer kući prodaja ne ide dobro i žele se usmjeriti prema drugačijoj publici. No, iz brenda su potvrdili da se radi o strateškoj odluci budući da se unutar brenda mnogo toga promijenilo u posljednjih pet godina te će rebranding zapravo obuhvatiti te već provedene promjene.

I doista, Paco Rabanne ili od sada samo Rabanne, uskoro će prijeći prag od milijardu eura zarade o kojem sanjaju mnogi brendovi, otkrio je predsjednik ljepote i mode u grupaciji Puig, José Manuel Albesa, za WWD. K tome uz promjenu imena i novi logo, otvaraju novi veliki dućan u New Yorku i još niz sličnih u drugim gradovima, pokreću brend šminke, a odjenuli su i Beyoncé za svjetsku turneju Renaissance s kojom trenutačno putuje po svijetu.

Vrhunac ove iznimne godine za brend bit će u rujnu na Tjednu mode u Parizu gdje će otkriti novu kolekciju proširenu s večernjom odjećom, traperom i pletivom. Osim toga, produžili su i ugovor kreativnom direktoru Julienu Dosseni koji je već 10 godina na toj poziciji i iznimno je važan za ovakav napredak brenda, rekao je Albesa za WWD. Dossenin utjecaj nadilazi brend Rabanne pa je tako u ožujku objavljeno da će upravo on biti novi gostujući dizajner na kolekciji Jeana Paula Gaultier. Gaultier je nakon umirovljenja kolekcije visoke mode prepustio dizajnerima pa su kolekcije za njega do sada kreirali Chitose Abe iz brenda Sacai, Glenn Martens iz brendova Y/Project i Diesel, Olivier Rousteing iz brenda Balmain te Haider Ackermann koji ima vlastiti istoimeni brend. Dossena će svoju kolekciju otkriti idući tjedan na Tjednu visoke mode u Parizu.

“Brend ima tako kultno i instantno prepoznatljivo nasljeđe; to je jedinstvena i moćna vizija koju imam priliku prenositi dalje. Trudim se najbolje što znam odati počast vrijednostima našeg osnivača, a to su sloboda i osnaživanje” kazao je Dossena za WWD povodom objave ovih velikih promjena unutar brenda. Pa tko je uopće bio taj veliki osnivač s jedinstvenom i moćnom vizijom? Prisjećamo se u nastavku.

Tko je bio Paco Rabanne?

Pacco Rabanne rođen je kao Francisco Rabaneda Cuervo 18. veljače 1934. godine u gradu Pasaia u Baskiji. Otac mu je bio republikanski pukovnik kojeg su tragično pogubile frankističke trupe tijekom Španjolskog građanskog rata. Majka mu je u to doba radila kao krojačica za legendarnog španjolskog dizajnera Cristobala Balenciagu te je upravo ona zaslužna za prvi susret mladog Francisca s visokom modom. Nakon smrti supruga, gospođu Rabaneda Cuervo više nije mnogo toga vezalo za Baskiju pa je cijelu obitelj preselila u Pariz kako bi nastavila raditi za Balenciagu koji je 1937. ondje otvorio novi atelje.

Život u Parizu bio je bio dobar, a Rabannea je odveo na studij arhitekture na parišku Akademiju likovne umjetnosti. Planirao je postati arhitekt pa se odmah nakon studija zaposlio kod u to doba najvećeg proizvođača armiranog betona u Francuskoj. Radio je tamo 10 godina, ali posao baš nije dobro plaćen pa je uz njega dodatno zarađivao izrađujući skice za Dior, Givenchy i druge kuće koje su trebale takvu uslugu. Na kraju se i sam odlučio okušati u modnom dizajnu pa je 1966. priredio prvu kolekciju koju je izradio od plastike, a koju je nazvao “12 nenosivih haljina od suvremenih materijala”. U njoj je spojio svoje arhitektonsko obrazovanje i zanimanje za modu, no nije pronašao puno poklonika među francuskim medijima.

Ali njegovo vrijeme uskoro je došlo. Bilo je to doba putovanja u svemir, pripremao se odlazak na Mjesec, a na mapi je već bio jedan dizajner koji se bavio svemirskim temama i atipičnim formama, Pierre Cardin, stoga je i Rabanne počeo privlačiti pažnju. Cardin, međutim, nije eksperimentirao s materijalima u toj mjeri u kojoj je to činio Rabanne. U svojim je daljnjim kolekcijama koristio metal, papir, dugmad u nekonvencionalnim formacijama i razne druge materijale koji su do tada bili nespojivi s nosivim odjevnim predmetima. To mu je donijelo titulu futurističkog dizajnera iako je sam za sebe volio reći da je klasičar, a da su njegovi suvremenici kao što su bili Saint Laurent, Givenchy ili Cardin zapravo barokni dizajneri. Bio je uspješan i kao kostimograf, a najzapaženije ostvarenje imao je kao dizajner kostima za film Barbarella 1968. godine.

Nova era brenda u grupaciji Puig

 

Rabanne je aktivno radio sve do 1999. i do tada je kreirao niz kultnih komada odjeće, ali i parfema pri čemu je posebno bio poznat po muškim parfemima zbog kojih je 2021. bio treći brend muških parfema po prodaji u svijetu, a najprodavaniji miris do danas mu je ostao One Million kojeg slijede Invictus i Phantom. Posljednju kolekciju prikazao je 17. srpnja 1999. godine na Tjednu visoke mode u Parizu i potom se umirovio. Rijetko se pojavljivao u javnosti, a brend je uglavnom držao podalje od zainteresiranih novinarskih pera. Sve dok ga grupacija Puig nije oživjela 2011. godine. Veza Puiga i Rabannea trajala je 30 godina. Antonio i Mariano Puig, pripadnici druge generacije obitelji Puig koja je osnovala grupaciju, posjetili su njegov atelje u Parizu prvi put još 1968. godine. Već tada su potpisali ugovor i počeli raditi zajedno, a upravo je pod njihovom palicom lansiran prvi Rabanneov parfem 1969. zahvaljujući kojem se Puig počeo širiti na francusko i američko tržište

Nakon što su kuću ponovno na mjesto kreativnog direktora doveli su indijskog dizajnera Manisha Aroru, a njega je 2013. zamijenio Julien Dossena. Dossena je do tada radio za Nicholasa Ghesquierea u Balenciagi, a danas je još uvijek na čelu kuće Paco Rabanne te će voditi kuću i u ovoj transformaciji kroz promjenu imena i ulazak na tržište ljepote. Dossena je napravio neke velike stvari za tu kuću pustivši u prodaju neke od arhivskih komada koje je Rabanne kreirao za karijere, ali i ušavši među prvima na tržište u metaverzumu. Paco Rabbane preminuo je u dobi od 88 godina 3. veljače 2023. godine u svom domu u Portsallu u Francuskoj.