Dizajnerska ikona

Tom Ford svojim je kolekcijama zauvijek pomaknuo granice onoga što smatramo kontroverznim

Tom Ford zaslužan je za oživljavanje posrnule modne kuće Gucci i za pomicanje granica svojim provokativnim kampanjama

HOLLYWOOD, CALIFORNIA - MARCH 09: Tom Ford attends the 2023 Green Carpet Fashion Awards at NeueHouse Hollywood on March 09, 2023 in Hollywood, California.   Kevin Winter/Getty Images/AFP (Photo by KEVIN WINTER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
FOTO: Getty Images via AFP

Kultni američki modni dizajner Tom Ford jučer je prikazao svoju posljednju kolekciju. Vlastiti brend prodao je još u studenom 2022. tvrtki Estée Lauder za 2.8 milijardi dolara. O tome se počelo šuškati još u kolovozu, u međuvremenu je bilo i drugih interesenata, no luksuzni beauty brend ipak je imao najbolju ponudu te su danas i službeno vlasnici američkog modnog brenda. Sam Tom Ford koji je slavan postao kao kreativni direktor Guccija u devedesetima dok je svoj brend pokrenuo tek 2005., u brendu će ostati na poziciji kreativnog vizionara do kraja ove godine. U tom periodu će i predsjednik brenda Domenico De Sole ostati na poziciji savjetnika. No, kolekcija koju smo vidjeli sinoć njegova je posljednja.

Modne kolekcije za brend će pod licencom od sada nadalje raditi grupa Ermenegildo Zegna koja je vlasnik i brenda Thoma Brownea, dizajnera koji je 2022. godine naslijedio Toma Forda na poziciji predsjednika Vijeća američkih modnih dizajnera (CFDA). “Estée Lauder Companies je idealan dom za moj brend. Bili su izvanredan partner od prvog dana otkad sam pokrenuo kompaniju i oduševljen sam vidjeti ih u ovom novom poglavlju”, kazao je Ford u priopćenju za javnost povodom ovog događaja. Tvrtka je do sada imala licencu za proizvodnju Fordove beauty linije, a ulazak na tržište luksuzne mode za njih je nešto sasvim novo. Uz to, bit će uzbudljivo vidjeti koga će Zegna odabrati kao novog kreativnog direktora. Istovremeno, tužno je gledati Forda kako odlazi iz mode unatoč tome što posljednjih godina nije proizvodio kolekcije od velikog značaja.

Od arhitekta do dizajnera

Rodom iz Austina u Texasu, Tom Ford je kao mladić preselio u New York gdje je kratko studirao na sveučilištu New York prije no što se prebacio na prestižni studij Parsons School of Design koji su između ostalih završili i Gilbert Adrian, Bill Blass, Donna Karan i brojni drugi poznati američki dizajneri. Ondje, međutim, nije studirao modni dizajn već arhitekturu interijera. No, od prvog se dana bavio modnim dizajnom. Radio je u kućama Perry Ellis i Cathy Hardwick, a onda i Gucci gdje je četiri godine radio u dizajnerskom timu. U talijanskoj modnoj kući u tim se godinama odvijao potpuni kaos i obiteljska drama.

Kuću je uskoro kupila investicijska tvrtka Investcorp i na čelo dovela pravnika Domenica De Solea. De Sole je preokrenuo tvrtku naglavačke, učinio je jednom od prvih velikih modnih kuća koja je javno ponudila svoje dionice i tražeći načine da pritom dodatno uštedi, u postojećem dizajnerskom timu pronašao je novog kreativnog direktora, Toma Forda. De Sole je bio Fordov Bernard Arnault, a Ford je bio njegov Galliano. Sjajno su se slagali i obožavali jedan drugoga. De Sole je vodio posao, a Ford dizajn i Gucci je ponovno postao profitabilan, prodaja je u godinu dana narasla za 90 posto.

Pojavio se, međutim, jedan problem. Velika količina dionica otkupljenih kroz javnu ponudu, ali i od privatnih vlasnika odjednom je bila u vlasništvu Bernarda Arnaulta. U strahu da ih Arnault ne preuzme i poremeti sklad koji su imali, De Sole je neprestano izdavao nove dionice koje je dijelio zaposlenicima samo kako bi smanjio Arnaultov udio. Ovaj ga je potom tužio pa je De Sole tužio njega i sve se tako vrtjelo u krug dok se nije pojavilo rješenje. De Soleu je u tajnosti pristupio čovjek koji do tada nije imao veze s modnom industrijom. Bio je to čovjek koji će brzo nakon toga postati Arnaultov najveći rival, François Pinault. Pinault je kupio Gucci, a brzo nakon i Saint Laurent te je oformio Gucci grupu, novi konglomerat koji će biti najveća konkurencija Arnaultovom LVMH-u.

Natjecali su se u apsolutno svemu, a ponajviše u tome tko će najviše zaraditi. Tu je Arnault uvijek bio jači i danas jest što i nije čudno jer je došao iz relativno imućne obitelji koja mu je omogućila da mnogo ranije počne graditi svoje bogatstvo nego što je to mogao Pinault koji je došao iz skromne obitelji i samostalno krenuo od nule. No, Pinault se nije namjeravao samo tako predati. Kad su De Soleu i Fordu istekli ugovori početkom 2004. godine Pinault ih se obojice bez treptaja riješio unatoč tome što su bili sinonim za Gucci i praktički ga podigli iz pepela. Toma Forda to je potpuno shrvalo te se godinama nakon borio s ovisnošću o drogama i alkoholu te sa suicidalnim mislima o čemu je javno govorio.

Pomicanje granica u javnosti

Ford je tijekom svoje karijere u Gucciju promijenio povijest. Osmislio je neke od najpamtljivijih kreacija u Guccijevoj povijesti i potpuno pomaknuo granice onoga što javnost smatra kontroverznim. 1995. godine angažirao je slavnu francusku urednicu i stilisticu Carine Roitfeld i danas optužbama za seksualno zlostavljanje okaljanog fotografa Marija Testina kako bi kroz reklamne kampanje kreirali novi imidž Guccija koji je predvođen seksepilom. Do kraja devedesetih seksepil je pojačao do kraja kako u kampanjama tako i na modnim pistama gdje smo 1997. vidjeli nezaboravne tange s metalnim GG logom. A početkom dvijetisućitih apsolutno je šokirao javnost kad je za jednu Gucci kampanju sam obrijao stidne dlake modela u obliku slova G.

Javnost je ponovno šokirao kampanjom za parfem Opium koja je objavljena dok je Ford bio kreativni direktor toga brenda. U njoj vidimo nagu Sophie Dahl u stiletto štiklama i seksualno sugestivnoj pozi zbog čega su suvremene feministkinje kritizirale dizajnera tvrdeći da je sklon prikazivanju žena u ulozi seksualnih objekata dominiranih od strane muškaraca. No, s kritikama se nije puno zamarao i nastavio je angažirati nage modele u kampanjama za svoje parfeme uključujući i Black Orchid, prvi i najpopularniji parfem njegovog vlastitog brenda.

Kritike koje su ga ipak malo pogodile one su koje su došle iz usta jednog od najvećih dizajnera u povijesti mode, Yvesa Saint Laurenta. Nakon što je Pinault najurio Forda i De Solea iz Guccija, ponudio je Fordu poziciju kreativnog direktora u kući Yves Saint Laurent koju je preuzeo nakon Albera Elbaza. Sam Saint Laurent tada je još uvijek bio među nama, no nije dizajnirao kolekcije već neko vrijeme, a Ford mu nikako nije sjeo. Smatrao je da je njegov dizajn suviše vulgaran i da nije nimalo prikladan za njegovu modnu kuću. Saint Laurent i njegov partner Pierre Berge bili su toliko podli, rekao je Ford jednom prigodom, da bi anonimno zvali fiskalnu policiju i slali je u studio. “Pierre i Yves bili su jednostavno zli” tvrdio je Ford koji je također otkrio da mu je Saint Laurent jednom prigodom poslao pismo u kojem je napisao da je u 13 minuta koliko je trajala revija uništio 40 godina njegove karijere.

Vlastiti brend i okretanje režiji

Odmah nakon odlaska iz Guccija, Ford je otvorio vlastiti brend za koji je paralelno uz rad u Saint Laurentu dizajnirao i mušku odjeću, modne dodatke, sunčane naočale i beauty proizvode. Debut sa ženskom kolekcijom imao je tek 2010. godine. Bio je uspješan, no nikad nije kreirao ništa toliko revolucionarno kao što je to bio slučaj s kolekcijama i kampanjama koje je radio za Gucci i Saint Laurent. U međuvremenu se posvetio nekim drugim aktivnostima. Njegov prvi film Samac izašao je 2009. godine. Ford ga je režirao i napisao scenarij prema romanu Christophera Isherwooda. U glavnoj ulozi našao se Colin Firth te je za nju bio nominiran za Oscara. Drugi film Noćne životinje iz 2016. također je bio poprilično uspješan, u njemu su glumili Amy Adams i Jake Gyllenhaal, a mnogi smatraju da će Ford nastaviti karijeru upravo u tom smjeru.

Osim toga, Tom Ford je bio predsjednik Vijeća američkih modnih dizajnera od 2019. do 2022. godine, a tijekom karijere je osvojio niz nagrada za svoj doprinos modnoj industriji. Jay-Z po njemu je nazvao jednu pjesmu na svom albumu Magna Carta Holy Grail iz 2013. godine. Imao je čast kreirati odijela za Jamesa Bonda u četiri filma u kojima je slavnog agenta glumio Daniel Craig. Odijevao je neke od najpoznatijih žena na svijetu među kojima su Michelle Obama, Beyoncé, Zendaya i brojne druge. Uz sve to, kreirao je iznimno uspješnu beauty liniju u kojoj se posebno ističe kolekcija od 107 parfema među kojima je najpoznatiji Black Orchid, danas također u vlasništvu tvrtke Estée Lauder.