Pregled 2023.

Tri važne promjene iz 2023. koje bi nam mogle donijeti zeleniju budućnost modne industrije

Glavni problem modne industrije i dalje je prekomjerna proizvodnja, no ove promjene koje su se dogodile u 2023. mogle bi na to utjecati

FOTO: unsplash

Modna industrija i dalje je drugi najveći zagađivač okoliša u svijetu, najveći potrošač pamuka i, zbog izuzetno složenog lanca proizvodnje, jedna od najnetransparentnijih industrija na svijetu. Njezini glavni problemi su i dalje prekomjerna proizvodnja i zanemarivanje radničkih prava, no nekoliko promjena koje su se dogodile u 2023. mogle bi pozitivno utjecati, barem na ovaj prvi problem.

High street brendovi počeli su naplaćivati povrat komada naručenih online i vraćenih nakon isprobavanja. I Europska unija na to ih je dodatno potaknula uvođenjem zabrane uništavanja neprodane robe, kategorije u koju uglavnom i spada vraćena roba iz online trgovina. Google nas je pak novim alatom odveo bliže virtualnom isprobavanju odjeće. Ono bi moglo eliminirati probleme koji se javljaju kod izbora veličina i krojeva zbog čega kupci često naručuju više brojeva istog komada pa ih vraćaju nakon isprobavanja. U nastavku donosimo pregled ovih događanja.

Naplaćivanje povrata robe

H&M jedan je od posljednjih brendova koji je ove godine u Velikoj Britaniji uveo naplatu povrata robe naručene online. U Hrvatskoj su povrat naplaćivali još prošle godine i to po cijeni od 3,99 eura. Povrat nam od prošle godine naplaćuje i Zara po cijeni od 3,95 eura no stvari se mogu besplatno vratiti ako ih fizički odnesete u njihove poslovnice. Asos nam povrat od sredine ove godine naplaćuje 2,95 eura. Answear ima besplatan povrat samo u slučaju da je vrijednost narudžbe bila veća od 50 eura, za manje narudžbe kupac snosi trošak povrata.

Besplatan povrat još uvijek, između ostalih, imaju Reserved, Cos, Arket, Zalando, Mango, i About You. No, pitanje je kad će i oni uvesti naplatu dostave. Razlog tome primarno je taj što će time značajno uštedjeti na dostavnim službama koje su do sada obilazile kupce na kućnim adresama i besplatno prikupljale robu za povrat. No, to će im pomoći i da smanje emisije CO2 čime će se onda moći hvaliti u svojim izvješćima o održivosti, no, još bitnije iako možda uopće ne namjerno, natjerat će kupce da bolje promišljaju o tome što kupuju. Više o cijeloj inicijativi pročitajte ovdje.

Zabrana uništavanja neprodane robe

Europska unija u ponedjeljak 4. prosinca službeno je zabranila uništavanje neprodane odjeće i obuće i dala brendovima do rok 2028. godine. Zastupnica u Europskom parlamentu, Alessandra Moretti, rekla je u da je vrijeme da model “uzmi, napravi, baci” koji je tako štetan za planet napokon dođe svom kraju. “Zabrana uništavanja neprodanih tekstila i obuće doprinijet će promjeni u načinima na koje modni proizvođači proizvode svoja dobra.”

Ova legislativa brendovima poručuje da proizvode manje pa će imati i manje otpada što je dobro jer je prekomjerna proizvodnja najveći problem u modnoj industriji i prvi koji se mora riješiti na putu prema održivosti. Više o njoj saznajte ovdje.

Virtualno isprobavanje odjeće

Google je u lipnju predstavio novi AI alat koji će promijeniti način na koji kupujemo online. Opcija se jednostavno zove Try-on, a koristi generativnu umjetnu inteligenciju uz pomoć koje generira virtualne modele na kojima možete isprobavati odjeću. Modeli su generirani u bezbroj različitih oblika tijela, boja kože, frizura, veličina koje se kreću od XXS do 4XL i raznih drugih parametara koji omogućuju to da pronađete onaj najsličniji sebi i na njemu isprobate pojedine komade.

Iz Googlea tvrde da inteligencija koju su razvili vrlo precizno može predvidjeti kako će neki odjevni predmet padati na tijelu, kako će se materijal saviti, napeti odnosno doslovno kako bi stajao na tijelu u stvarnosti. Opcija je za sada dostupna samo u SAD-u, no dugoročno bi mogla biti sjajan odgovor na hiperprodukciju i prekomjerno naručivanje i vraćanje odjeće. Više o svemu pročitajte ovdje.