HRVATSKA MODA

Unatoč svemu, na TTF-u je ove godine diplomirala odlična generacija studenata. Upoznajte ih

Predstavljamo vam diplomske kolekcije sedam sasvim novih modnih dizajnera

FOTO: TMG Creative

Predstavljamo vam diplomske kolekcije sedam sasvim novih modnih dizajnera

Svijetom već gotovo dvije godine hara pandemija. Revije nisu što su nekad bile i tek im se ove sezone dio brendova vratio u fizičkom obliku. Režu se budžeti, otpuštaju ljudi, otkazuju događanja. Slika svijeta mode u 2021. nije bajna. No u Hrvatskoj to nije bila ni prije dolaska koronavirusa. Nema više tjedana mode, nema natječaja za mlade dizajnere koji bi im poslužili kao odskočna daska za dalje, a da u tekstilnoj industriji ili onome što je od nje ostalo, nema radnih mjesta zaista više ne treba ponavljati.

No, unatoč toj tmurnoj slici scene, ove je godine sa studija modnog dizajna na zagrebačkom Tekstilno-tehnološkom fakultetu izašla obećavajuća generacija studenata. Mentorirani od strane profesorice Jasminke Končić i njezinog asistenta Duje Kodžomana, pripremili su diplomske kolekcije koje daju nadu da je ipak ostalo nešto kreativnosti i da bi se s novom generacijom mogla formirati i neka nova modna scena.

Sedmero studenata koji su ove godine diplomirali, iduće godine predstavit će svoje kolekcije i na diplomskoj reviji studenata DIPMOD koja je zbog pandemije 2020. i 2021. bila odgođena. U nastavku nam je njih sedmero pokazalo svoje kolekcije i vlastitim riječima opisalo koncepte koji stoje iza njih.

Mihaela Brajković

Ime kolekcije: CPR /9674/ MCT

“Početno promišljanje za oblikovanje vlastite modne kolekcije CPR /9674/ MCT bila je intrigantna pojavnost lika Maoa Tse-Tunga, odnosno zaintrigiranost fenomenom statusa pop-ikone Mao Tse-Tunga. Drugo polazište za inspiraciju je antimodni odjevni predmet Mao odijelo, gdje se problematizira njegova estetska i značenjska komponenta. Mao odijelo je totalitarna antimodna odjeća kao ideološki instrument za kontrolu i manipulaciju masom i znak je kolektivne pripadnosti. Također se referiram i na radove dvaju umjetnika Andyja Warhola i kineskog suvremenog umjetnika Suia Jiangua. Istraživanje rada navedenih umjetnika bazira se na Warholovim portretima Mao Tse-Tunga i Jianguovim skulpturama Mao jakni.

U kolekciji CPR /9674/ MCT su zastupljene muške i ženske odjevne kombinacije jednostavne, kompaktne i pročišćene forme žarkih boja. Posebno se ističu voluminozni ogrtači intenzivnog kolorita i plastičnog premaza. Eksperimentiram s dva različita premaza, kojima direktno interveniram na površini materijala koje koristim u izradi odjevnih predmeta u kolekciji. Ručnim premazivanjem materijala postignut je efekt glatke i sjajne površine što daje veću vrijednost materijalu i formi odjevnog predmeta u estetskom smislu. Mao odijelo kao totalitarni antimodni odjevni predmet u kolekciji CPR /9674/ MCT reinterpretirano je u estetici Zapada i popularne kulture umanjivanjem njegove strogosti i zatvorenosti kroz intenzivni kolorit i voluminoznost odjevne forme.”

Dominik Brandibur

Ime kolekcije: Polari

“Polari je modna kolekcija koja se zasniva na povijesti neverbalne komunikacije u odijevanju LGBT osoba kroz povijest. Ime je dobila prema jeziku Polari koji su homoseksualni muškarci koristili u Britaniji u prvoj polovici dvadesetog stoljeća kako bi mogli komunicirati jedni s drugima bez straha da ih netko identificira kao homoseksualce. Referirajući se u kolekciji na primjere neverbalne komunikacije iz prošlosti poput obojenih marama koje simboliziraju različite seksualne preferencije homoseksualnih muškaraca, klasičnih privjesaka za ključeve koje su nosile lezbijke, ili karakteristične stilove supkultura unutar LGBT zajednice koje su se formirale kroz dvadeset i prvo stoljeće. Kolekcija u svom fokusu ima osvježivanje povijesti odijevanja LGBT osoba u novoj, urbanoj interpretaciji koja uključuje i suvremeni pogled na modni izričaj današnjih članova i članica LGBT zajednice. Kolekcija uključuje svjesno pozivanje na camp kulturu kao važan dio queer zajednice, a manifestira se kroz igru vidljivih i skrovitih elemenata koji se pozivaju na LGBT pop kulturu poput likovnih djela poznatih LGBT umjetnika koji se u modnoj kolekciji manifestiraju u formi tiska ili stiliziranja odjevnih predmeta.

Inspiraciju za stiliziranje odjevnih kombinacija pronalazim u popularnom pokretu Club Kidsa, kićenih kostima koje nose drag kraljice i kraljevi i različitih estetskih kategorija s poznatih vogue natjecanja. Suvremeniji pristup odjevnim predmetima pospješuje se motivima emotikona koji se koriste na gay dating aplikacijama i svakodnevnom životu na društvenim mrežama. Osim emotikona, suvremeniji pristup očitava se i kroz sam karakter kolekcije koji je opušten i neformalan. Kroz cijelu modnu kolekciju proteže se lajtmotiv urbanog uličnog odijevanja koje njeguju mladi članovi LGBTIQ+ zajednice. Premda je karakter kolekcije opušten, modna kolekcija Polari vizualno je eklektična, a eklektičnost se postiže korištenjem spoja nekonvencionalnih materijala i tekstura koji sežu od tvrdih, metalnih i kožnih do mekih, svilenkastih i pamučnih. Spoj mekog i tvrdog vizualno se pojačava kombinacijom fetišističkih, mačo i feminiziranih, nježnih odjevnih predmeta koji tvore kontrast u kolekciji.

Više od dvije trećine kolekcije je izrađeno na reuse principu, čime se daje svijest o bitnosti zelenih politika unutar modne industrije, održivosti modne industrije i borbi protiv klimatskih promjena. Tako se u modnoj kolekciji nalaze tri traper jakne svaka izrađena od 8 pari starih traperica, suknja izrađena od 4 stare sportske majice, hlače od starih sportskih trenirki i doniranih ključeva, te odjevni predmeti koji su izrađeni od doniranih materijala i ostataka materijala iz prijašnjih kolekcija. Svi kožni modeli izrađeni su od starih kaputa i jakni, a čak je i tisak rađen s eko bojama na prirodnim materijalima.”

Josipa Fostač

Ime kolekcije: Blubači

“Koncept kolekcije bazira se na propitivanju odnosa tradicije i suvremenog te evolucijskog temelja ljudske potrebe za pripadanjem i zajedništvom kroz usporedbu i povezivanje karakteristika plemena starih Slavena i urbanog navijačkog plemena Bad Blue Boys. Ime kolekcije je zapravo nadimak Bad Blue Boysa koji proizlazi iz interne komunikacije navijača.”

Jelena Geštakovski

Ime kolekcije: MA x2

“Polazišna točka stvaranja koncepta za kolekciju MA x2 bio je pojam ogledala. Kolekcija MA x2 promišlja i prikazuje interakciju trendova 1980-ih godina u Hrvatskoj i biografski pristup oblikovanju kolekcije. Kolekcija je inspirirana pojmom ogledala, kako vidimo sebe, kako nas drugi vide te zašto tražimo svoj odraz u ogledalu, staklu, izlogu, odnosno bilo kojem predmetu koji odražava naš lik. Ogledalo se također povezuje i s pojmom narcisa te propituje identitet u zrcalnom odrazu svoga lika. Istraživanje koncepta dovelo je i do proučavanja narcizma, kao jednog od ključnih pojmova za nastanak koncepta. Kada govorimo o narcizmu moramo proučiti Uvod u psihoanalizu Sigmunda Freuda koji objašnjava problematiku libida, ega i narcizma. Za koncept, također je ključna i Bowblijeva Teorija privrženosti koja propituje poremećaje ponašanje djece i adolescenata te njihovu tendenciju povezivanja s bliskom osobom.

Pojam ogledala u prenesenom nas smislu dovodi do osobe koja najviše utječe na mladog čovjeka – do majke. Tako kolekcija MA x2 (MAMA) skicira i analizira teze glede odnosa majke i kćeri te propituje prenosi li majka svoje ljubavne veze na djecu. Propituju se i muško-ženski odnosi koji rezultiraju brakom te je jedan od ključnih teza istraživanja kolekcije. Biografski pristup oblikovanja kolekcije istražuje život majke dizajnera. Biografski pristup oblikovanja kolekcije obuhvaća istraživanje života određene osobe kako bi se dobila inspiracija i segmenti koji se koriste u oblikovanju odjeće.

Propituje se i Veblenova i Simmelova teza iz 18. stoljeća koja objašnjava kako muškarac svoje bogatstvo prezentira kroz odijevanje svoje žene. U kolekciji MA x2 lažni biseri, koji se pojavljuju u kanalima odjevnih predmeta, prikazuju statusni simbol koji se nameće ženi kako bi se prikazalo obiteljsko bogatstvo. Upravo je kič jedan od glavnih elemenata koji se povezuju s diplomskom kolekcijom MA x2. Karakteristike kiča, odnosno njegovo izrugivanje kroz kolekciju, su u multiplikaciji pojedinih dijelova odjevnih predmeta te odabiru materijala. Dominantna karakteristika kiča u kolekciji kroz odabir lažnih bisera kao statusnog simbola žene, a njihovim se nagomilavanjem implicira kič, možda čak i camp u ovom slučaju jer se svjesno izruguje kiču. Također, biserje osim estetske funkcije ima i funkcionalnu – zatezanjem nizova dobivamo nabiranje materijala koji simbolizira raskoš odjevnih predmeta. Oni su skriveni u kanalima, a kada ih se zateže, pokazuju se i cure te daju novu siluetu odjevnom predmetu.

Rezultat istraživanja je modna kolekcija MA x2 koja konceptualno objedinjuje estetska obilježja dekade 1980-ih godina prošlog stoljeća s autorskim pristupom istraživanju biografskih artefakata iz navedenoga razdoblja.”

Ana Krgović

Ime kolekcije: The Invisible Path

“The Invisible Path nastala je kao rezultat istraživanja interkulturalnosti i migracijskih tokova između afričkog i europskog kontinenta. U fokusu samog istraživanja je sredozemna ruta kao jedna od najsmrtonosnijih migracijskih ruta u svijetu. Migracije su stoljećima utjecale na kulturno nasljeđe odijevanja. Tijekom ovih procesa, kulture su se međusobno preplitale, obogaćivale i razvijale. U šest odjevnih kombinacija izmjenjuju se različiti oblici i detalji koji svojim simboličkim svojstvima predstavljaju stalno kretanje, bez početka i bez kraja, a uočava se i odsutnost podjele i razlikovanja.

Simboli homogenosti i savršenosti, ali i vječnog kruženja energije se protežu kroz cijelu kolekciju. Odjevni oblici su koloristički intenzivni i hibridizirani tekstilnim uzorkom subsaharskih predjela te predstavljaju alarmantan poziv u pomoć. Jaki koloristički kontrasti u oblikovanju odjeće govore o sudaru kultura te prostoru novih mogućnosti i pozitivnih interakcija.”

Matea Ribičić

Ime kolekcije: 50s’Athleisure

“Kolekcija 50’sAthleisure inspirirana je visokom modom 1950-ih godina, te
suvremenom sportskom odjećom. Cilj kolekcije je dočarati mogućnosti oblikovanja današnjih trendova hibridizacijom dvaju suprotnih modnih izričaja koji su po svim svojim odlikama različiti. Raskošnost odijevanja u razdoblju 1950-ih godina inspirirala me za oblikovanje kolekcije, prilagođavajući se novim trendovima i načinu života. Najprije istražujem karakteristike odjevnih predmeta 1950-ih godina, a zatim suvremenu sportsku odjeću i njezinu primjenu.

Cilj kolekcije je prikazati koliko je moda zapravo promjenjiva i prilagodljiva i koliko ima utjecaja u današnjem vremenu u kojem dolazi sve više do osuvremenjavanja modnih trendova. Kolekcija se sastoji od kaputa jakni, gornjih dijelova te haljine. Korišteni su materijali koji su karakteristični za sportsku i zimsku odjeću, te prepoznatljive siluete 1950-ih godina. Također sam radila i vlastiti print koji je apliciran na haljinu iz kolekcije, koji
prikazuje spajanje dva materijala različitih karakteristika.”

Nika Vrbica

Ime kolekcije: Nautilus

“Slow fashion i elementi održivosti kao kritika fast fashion sistema na primjeru vlastite modne kolekcije, moj je diplomski rad u kojem se skreće pozornost na problematičnosti modne industrije do kojih je došlo u zadnjih nekoliko godina pojavom fast fashion sistema modnog poslovanja. Naglasak je stavljen na fizičko, biološko i kemijsko zagađenje svjetskih voda.

Rezultat istraživanja i kritičkog osvrta je konceptualna modna kolekcija Nautilus u kojoj se kroz kombiniranje različitih načina reciklaže poput topljenja HDPE plastike, kukičanja i patchworka sakupljenih materijala te dekonstrukcijom postojećih tkanja stvaraju skulpturalne odjevne forme oblikom inspirirane morskom florom i faunom. Cilj ovog rada je podizanje svijesti o važnosti bijega iz opasne proizvodne kolotečine u koju je zapala modna industrija te okrenuti fokus na slow fashion i elemente održivosti kao pozitivne buduće modne alternative.”