Vruća tema

Vraća se legendarna talijanska modna kuća Walter Albini, a predvoditi bi je mogao Alessandro Michele

Priča se da bi bivši kreativni direktor Guccija Alessandro Michele mogao postati novi kreativni direktor zaboravljene kuće Albini

FOTO: @walteralbini_officialarchive

Švicarska investicijska platforma Bidayat još je prošle godine kupila brend, odnosno intelektualno vlasništvo i arhivu pokojnog talijanskog dizajnera Waltera Albinija, a jučer su potvrdili da će njegova legendarna modna kuća biti oživljena. Na čelu Bidayata je Rachid Mohamed Rachid inače direktor grupacije Mayhoola for Investments koja je vlasnik Valentina i Balmaina u kojima Rachid obnaša i funkciju predsjednika. Ta je platforma dio švicarske investicijske grupacije Alsara koju je Rachid osnovao i koja mu je primarno radno mjesto. Povodom objave da će oživjeti Albinijev brend kazao je da je Walter Albini skriveni dragulj talijanske visoke mode te da zaslužuje svoje mjesto na samom vrhu piramide luksuznih brendova danas.

Obznanio je odmah i da Mayhoola i Bidayat djeluju odvojeno i nemaju nikakve zajedničke ambicije, ali nije htio komentirati vruću glasinu koja ovih dana drži modni svijet na rubu sjedala. Naime, posljednjih se dana aktivno šuška o tome da će bivši kreativni direktor Guccija, Alessandro Michele, postati novi kreativni direktor Albinija. Nakon što je potvrđeno da se Albini zaista vraća na scenu, glasine su se dodatno intenzivirale, ali baš kao ni Rachid, Michele nije odgovorio medijima na zahtjev za komentar ove glasine.

Ključno ime talijanske modne scene

Walter Albini rođen je kao Gualtiero Angelo Albini u Lombardiji 1941. godine. U dobi od 16 godina upisao je studij na Institutu umjetnosti, dizajna i mode u Turinu. Diplomirao je modni dizajn već 1960. i to kao jedini muškarac na studiju te godine. Odmah nakon diplome otišao je u Pariz, grad u kojem su živjeli i radili njegovi najveći uzori Paul Poiret i Coco Chanel. Tamo je proveo četiri godine i uspio osobno upoznati Chanel čija ga je sposobnost da oslobodi žene okova odjeće kakvu su nosile do njezine pojave na sceni, sasvim fascinirala. Čitavu je karijeru bio nadahnut njezinim radovima i posvetio joj jednu cijelu kolekciju visoke mode 1975. godine. Nakon boravka u Parizu vratio se u Italiju i počeo raditi za Kriziju, brend svog prijatelja Mariuccija Mandellia. Radio je ondje tri godine, u isto vrijeme kad i Karl Lagerfeld.

Albini je bio vrstan ilustrator, iznimno cijenjen od prvih dana svoje karijere pa je vrlo rano počeo raditi kao savjetnik i povremeni dizajner za niz brendova uključujući Billy Ballo, Cadette, Trell, Montedoro i Etro. Do kraja šezdesetih o njemu je pisao Vogue i svi su dobro znali tko je Walter Albini, a onda je 1969. pokrenuo vlastiti brend i prikazao prvu kolekciju. Brend se tada zvao Mister Fox što mu je sugerirala legendarna novinarka i prijateljica Anna Piaggi. Već je tu bilo evidentno da Albini pripada novoj generaciji dizajnera. Bilo mu je važno da ga se ne percipira samo kao dizajnera odjeće i selektora tkanina već kao kreativca, umjetnika s imenom i prezimenom koji nije sposoban samo dizajnirati za jedan brend već i ilustrira, sudjeluje u kreaciji samih tkanina i drugih komponenti, osmišljava styling, imidž brenda. Lagerfeld je to još izraženije prakticirao tijekom svoje karijere, ali Albini je svakako bio jedan od prvih.

Brend koji nosi njegovo ime Walter Albini pokrenuo je 1971. godine i prikazao prvu kolekciju u Circolo del Giardino u Milanu. Funkcionirao je tako da je sam kreirao cijelu kolekciju, a onda ju proizveo sa svojim suradnicima (tvrtka Basile radila mu je kapute, suknje i jakne, Callaghan pletivo, Diamant’s košulje itd.). Potom je kolekcija prezentirana na modnoj pisti, a onda je tek prodavana trgovinama. Radi se zapravo o sustavu prêt-à-portera kakav uz minimalne promjene, imamo i danas i o kojem je Women’s Wear Daily tada napisao članak u kojem ističu da se radi o velikoj promjeni i poruci za cijeli modni svijet. 1971. se općenito smatra godinom u kojoj je rođen prêt-à-porter.

Krucijalne promjene u funkcioniranju modnog sustava

Albini je uz brendove Caumont, Trell, Ken Scott, Missoni i Krizia činio prvu grupu dizajnera koji su napustili palaču Pitti u Firenci i otišli predstavljati nove kolekcije u Milano koji je danas talijanska modna prijestolnica. Zbog toga se smatra jednim od začetnika Tjedna mode u Milanu i ne samo to. Jedan je od izumitelja tzv. total looka odnosno toga da je osim odjevnog predmeta kod prezentacije važan čitav styling, modni dodaci i nakit. Modni dodaci su ti koji danas modnim kućama donose najveće zarade. Bio je prvi dizajner koji je počeo koristiti glazbu u pozadini svojih revija umjesto voditelja koji su najavljivali pojedine lookove do tada. Osim toga, bio je jedan od prvih koji je uz žensku uveo i mušku liniju odjeće te kreirao uniseks komade. No, kako to obično biva s umjetnicima koji su daleko ispred svog vremena, Albinijeve muške kolekcije nisu se najbolje prodavale, a industrija nije bila dovoljno razvijena da bi zadovoljila potražnju za njegovim ženskim komadima. Karijera mu je završila vrlo rano, u dobi od 42 godine preminuo je u Milanu od posljedica AIDS-a.

Albinijev dizajn bio je uvelike pod utjecajem već spomenute Coco Chanel kao i njezinog prethodnika Paula Poireta koji se smatra i prvim modernim modnim dizajnerom. Njegov dizajn zato je uvijek sadržavao elemente art decoa, siluete tridesetih godina, elemente konstruktivizma i Bauhausa. Volio je prikazivati astralne motive, balerine, škotske terijere i djevicu Mariju, njegovao je maksimalizam, ali uvijek misleći primarno na žensko tijelo i činjenicu da se ono u odjeći treba slobodno kretati i disati. Alessandro Michele poprilično je blizak njegovoj estetici i bio bi sjajan odabir za oživljavanje Albinija, ne samo zbog svojih dizajnerskih sposobnosti.

Albini je zaboravljena modna kuća i treba nekoga poput Michelea da bi proces vraćanja na scenu bio uspješan. Velike modne kuće ključne u povijesti mode kao što su Vionnet i Poiret nikad nisu uspjele biti oživljene unatoč mnogobrojnim pokušajima kroz godine iz jednostavnog razloga jer nisu imale dovoljno jakog vođu. Koliko je važna uloga kreativnog direktora kao pokretača promjena unutar brenda vidjeli smo na slušaju Balenciage koja je oživljena 1997. s Nicholasom Ghesquiereom kao kreativnim direktorom i koja je jedna od najuspješnijih modnih kuća danas. Najrecentnije je uspješno oživljena kuća Schiaparelli s Danielom Roseberryjem na čelu i to je model kojim se treba poslužiti i Bidayat ako zaista žele oživjeti Albini.