FOTO: AFP
Models present creations for Moschino's Women's Spring Summer 2023 fashion collection on September 22, 2022 in Milan. (Photo by MIGUEL MEDINA / AFP)

Kuća Moschino ove godine slavi 40. obljetnicu, a mi se prisjećamo njezinog legendarnog osnivača

Franco Moschino i 40 godina modne ironije

Povijest mode

Kuća Moschino ove godine slavi 40. obljetnicu, a mi se prisjećamo njezinog legendarnog osnivača

Franco Moschino i 40 godina modne ironije

Models present creations for Moschino's Women's Spring Summer 2023 fashion collection on September 22, 2022 in Milan. (Photo by MIGUEL MEDINA / AFP)
FOTO: AFP

Na nadolazećem tjednu mode u Milanu, točnije 21. rujna, čeka nas jedna sasvim neočekivana revija. Modna kuća Moschino predstavit će slavljeničku kolekciju povodom 40. obljetnice osnivanja brenda, a koju su za njih kreirale stilistice Carlyne Cerf de Dudzeele, Katie Grand, Gabriella Karefa-Johnson i Lucia Liu. Svaka od četiri stilistice osmislila je 10 kombinacija nadahnutih pokojnim Francom Moschinom koji je jednom prigodom kazao da bez kaosa nema mode.

Moschino je doista jedinstveno ime na modnoj sceni. Nadrealistički pristup kreiranju odjevnih predmeta rado je miješao sa snažnim antimodnim porukama kroz koje je kritizirao postojeći modni sustav. Na njegovu nesreću, isti ga je taj sustav itekako dobro prihvatio i svi su htjeli postati modne žrtve kojima se Moschino tobože smije kroz svoje kolekcije. Moschino je vlastiti brend vodio svega desetak godina prije no što je preminuo u dobi od samo 44 godine. Naslijedila ga je Rossella Jardini, potom Jeremy Scott, a mi se u nastavku prisjećamo kako je tekao njegov osobni put i put kuće Moschino.

Od slikara do vrućeg mladog modnog dizajnera

Franco Moschino rođen je u veljači 1950. u Abbiategrassu, malom talijanskom gradiću udaljenom 22 kilometra jugozapadno od Milana. Otac ga je kao dječaka nagovarao da se priključi obiteljskom poslu sa željezom, no mladi Franco htio je biti slikar. Imao je 18 godina kad je upao na umjetničku akademiju Brera u Milanu. Urođeni talent za crtanje i slikanje pomogao mu je otplatiti školovanje tako što je crtao skice za dizajnere i ilustracije za modne magazine – i shvatio da obožava modu. Akademiju je potom napustio te je upisao modni dizajn na institutu Marangoni i potpuno se fokusirao na osobni razvoj u tom području.

Franco Moschino kao zvijezda vlastite kampanje

I u tome mu je išlo jako dobro od prvog dana. Čim je 1971. završio studij, zaposlio ga je Gianni Versace u svom timu ilustratora. Ondje je proveo šest godina izrađujući skice, a onda je od 1977. do 1982. radio kao kreativni direktor talijanske pret-a-porter kuće Cadette. Na toj je poziciji zamijenio legendarnog Waltera Albinija i dobio priliku prvi se put publici predstaviti kao dizajner. Prvu kolekciju za Cadette prikazao je 1978. na milanskom sajmu koji danas znamo kao tjedan mode.

Rođenje legendarnog Moschina

Za razliku od mnogih mladih dizajnera danas koji obično odmah nakon završenog studija otvaraju vlastite brendove, Franco Moschino je proveo čitavo desetljeće u industriji prije nego se odvažio na taj korak. Kuću pod imenom Moonshadow otvorio je 1983. godine lansirajući vrlo brzo nakon i liniju Moschino Couture! Bila je to njegova prva samostalna modna linija u kojoj je imao apsolutnu slobodu i zaista je to koristio. Snažno inspiriran nadrealističkim stremljenjima iz 1920-ih, kreirao je ironične komade kao što su bili večernji sakoi s priborom za jelo pričvršćenim na površini, ženska odijela s printom radova Roya Lichtensteina ili košulje nalik na luđačke kojima je na leđima pisalo “For Fashion Victims Only.”

Moschino kampanja nadahnuta radom Renea Magrittea %22Ovo nije lula%22 1989. godine

Često je u tome žestoko kritizirao modnu industriju, ismijavao modne urednike koji se izražavaju zastarjelim rječnikom, a u kampanjama je aktivno slao poruke poput one da modni sustav treba zaustaviti. Moglo bi se reći da mu se to obilo o glavu budući da je Moschino jako dobro poslovao te su se njegovi komadi prodavali munjevitom brzinom upravo tim istim modnim žrtvama koje je ismijavao u svojim kolekcijama i koje su htjele nositi te vruće komade koje kreira mladi Talijan.

A uspio se time zamjeriti i kolegama. Kuća Chanel tužila ga je nakon što je na pistu poslao majicu s printom TV ekrana na kojem se vrti program kanala broj 5 tvrdeći da je natpis Channel No. 5 direktni napad na njihov parfem Chanel No. 5. Kuća Louis Vuitton tužila ga je kad je koristio kombinaciju zlatne i smeđe što je zaštitna boja te modne kuće koja u to doba još nije ni radila odjeću već isključivo modne dodatke. Obje tužbe je izgubio. No, to ga nije pokolebalo. Moschino je u osamdesetima bio iznimno utjecajan u Europi, a sve više i u SAD-u. Taj je uspjeh zadržao sve do smrti 1994. u dobi od svega 44 godine. Iako ćete u nekim izvorima pronaći informaciju da je preminuo od AIDS-a, prema službenim informacijama objavljenim u trenutku njegove smrti, a koje je tada objavio i WWD, Moschino je preminuo od srčanog zastoja do kojeg je došlo uslijed komplikacija s tumorom na debelom crijevu.

Moschino nakon Moschina

Nakon smrti njezina osnivača, čelo kuće Moschino preuzela je Rossella Jardini. Jardini je bila Moschinova prijateljica i dobro je razumjela kako nastaviti razvijati njegovu viziju i dizajn. Za njezina mandata Moschino je učvrstio svoju poziciju u svijetu mode odmičući se od retorike kritike i primičući se onom zabavnijem, razigranom dijelu osobnosti i rada Franca Moschina. U periodu do 2013. godine koliko je provela na poziciji kreativne direktorice, Jardini je razvila snažne odnose s poznatima te je odjenula i Madonnu i Lady Gagu za njihove svjetske turneje, kreirala je oprave za ceremoniju otvorenja 20. Zimskih olimpijskih igara u Torinu 2006. godine i otvorila prvi Moschino hotel 2009. godine. U tom periodu je kuću Moschino kupila talijanska grupacija Aeffe S.p.A., a jeftinija linija Moschino Jeans preimenovana je u Love Moschino što je ima koje nosi i danas.

Prva kolekcija Jeremyja Scotta za Moschino 2014. AFP

Nakon gotovo 20 godina na čelu brenda, Rossellu Jardini 2013. godine zamijenio je tada 38-godišnji američki dizajner Jeremy Scott. Scott je u tom trenutku već bio etablirani dizajner s impresivnom listom klijentica među kojima su bile Björk, Rihanna, Katy Perry, Miley Cyrus, Madonna, Lady Gaga, Gwen Stefani i druge, nominacijom za najboljeg mladog dizajnera za nagradu CFDA te uspješnom suradnjom s Adidasom kojom su dominirale JS Wings tenisice. Prva kolekcija koju je kreirao za Moschino za jesen 2014. bila je posveta konzumerističkoj kulturi s logom McDonald’sa i likom Spužve Boba posvuda na odjeći. Taj zaigrani pristup sa zdravom dozom humora Scottu je donio veliki uspjeh odmah na početku.

Kasnije se u svojim kolekcijama bavio temom Barbie, papirnatih lutaka, novca, namještaja, luftića i još koječega. Svaka kolekcija bila je viralna i svi su htjeli raditi sa Scottom. Napravio je kolekciju za H&M 2018. godine, 2015. kreirao je kostime za nastup Katy Perry u poluvremenu Super Bowla, a 2019. odjenuo ju je u nezaboravne kostime lustera i hamburgera za Met Galu. Scott je zaslužan i za frak koji Britney Spears nosi u spotu za Toxic kao i za kombinacije iz spota Lady Gage za Paparazzi. Bit će zanimljivo vidjeti koji je sljedeći korak za Scotta koji je Moschino napustio u ožujku ove godine nakon 10 godina. A bit će uzbudljivo vidjeti i što je sljedeće za kuću Moschino koja još nije objavila tko će biti novi kreativni direktor.