FOTO: Aleksandar Selak

Odlazak 28 plesača je povijesni trenutak za zagrebački HNK pa smo razgovarali s dvije balerine. Jednoj tek kreće karijera, a druga ide u mirovinu

Barbara Novković Novak i Makeely Foster o početku i kraju baletne karijere u kazalištu

S1 priča

Odlazak 28 plesača je povijesni trenutak za zagrebački HNK pa smo razgovarali s dvije balerine. Jednoj tek kreće karijera, a druga ide u mirovinu

Barbara Novković Novak i Makeely Foster o početku i kraju baletne karijere u kazalištu

FOTO: Aleksandar Selak

Sigurno je dosta vas koji ste kao djevojčica maštali o tome da jednog dana budete balerina. Pored prepoznatljive ružičaste oprave koja uvijek privlači te prekrasnih nježnih baletnih papučica, tu je i jedna posebna gracioznost koju one posjeduju. Balet je zbilja nešto posebno, nešto što na prvu izgleda kao jako zahtjevno, a gledajući dokumentarce i druge žanrove čak i kontroverzno. Razlog više za ne propustiti baletnu predstavu kad nam se pruži prilika. Tu dolazimo do nove sezone Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu koji predstavlja 15 novih plesača iz Hrvatske, Italije, Velike Britanije, Meksika, Australije, a oprašta se od 28 dosadašnjih članova, što je povijesni trenutak za ovo kazalište. Riječ je o najvećoj smjeni generacija do sada. Spoj mladosti i bogatog iskustva, neki od njih su tek zagazili u drugo desetljeće života i počinju profesionalnu karijeru, dok drugi iza sebe imaju više od 30 godina bavljenja plesom.

Balet su svi krenuli plesati još kao djeca, a za one koji su ocijenili da njihova tijela više ne mogu podnijeti profesionalni balet, sada se povlače sa scene. Balet je prekrasan, ali krvav posao koji podrazumijeva svakodnevne treninge, probe i predstave. Odlazak sa scene je individualan i ovisi o svakom plesaču, no većina njih planira isto ostati povezano s plesom koji im je obilježio život. Mi smo tu vidjeli priliku da porazgovaramo s mladom Australkom Makeely Foster koja je tek došla u HNK i Barbarom Novković Novak koja odlazi u mirovinu. O ljubavi prema baletu, o odricanju i na kraju zadovoljstvu u poslu, oduševile su nas svaka na svoj način.

“Nakon dobre predstave svakako dolazi veliki udar adrenalina”

Aleksandar Selak

Ime i prezime: Makeely Foster
Godine: 22 godine
Obrazovanje: Tanya Pearson Academy Sydney, Australija
Karijera do sada: Sydney City Ballet & Thüringer Staatsballett
Sadašnji posao: Plesačica u ansamblu Hrvatskog narodnog kazališta Zagreb
Putovanje kroz balet: Nakon što sam saznala da HNK u Zagrebu održava audicije za članove ansambla, prijavila sam se na audiciju, uz 1200 drugih prijavljenih kolega. Tada sam dobila priliku tijekom travnja i svibnja nastupiti s ansamblom na nekoliko izvedbi Labuđeg jezera i ubrzo nakon toga počela raditi s istim. Još uvijek je pomalo nadrealno biti ovdje, u tako lijepom kazalištu, punom povijesti i s prekrasnim, inspirativnim umjetnicima.
Omiljena uloga: Budući da sam na početku svoje plesačke karijere, nisam imala mnogo prilika za izvođenje mojih omiljenih uloga. Ako bih morala odabrati favorita, to bi svakako bila uloga Odette u Labuđem jezeru. Za mene je to savršena mješavina čiste elegancije, ranjivosti i tehnički i emocionalno zahtjevne uloge. Od prve baletne predstave koju sam pogledala, Odette me uvijek odvodila u neki drugi svijet.
O ljubavi prema baletu: Moja ljubav prema baletu počela je otprilike s 2 godine, kada sam, nakon što sam gledala svoju stariju sestru na satovima, bila dovoljno stara da i sama počnem pohađati satove baleta. Od tada je balet postao dio mene i daje mi osjećaj koji je gotovo neopisiv. To je više od same umjetnosti, balet je i osjećaj, povezanost, izražajni prikaz emocija. Svaki dan možete pronaći novi način kako pristupiti svom poslu, pojedinoj ulozi, kako se povezati s publikom. Dio mene također voli stalnu borbu za savršenstvom kojemu težim.
O težini posla: Ovaj posao je izuzetno težak, zahtjevan i stresan, ali uspješna izvedba definitivno izbriše u tebi sve te izazove pa pamtiš samo osjećaj koji imaš nakon izvedbe kad se nakloniš publici, a ona oduševljeno plješće. Profesionalni balet je fizički zahtjevan i doista je potrebno slušati svoje tijelo i brinuti o njemu jer je ono naš instrument rada.
O zadovoljstvu nakon predstave: Nakon dobre predstave svakako dolazi veliki udar adrenalina. Plesala sam satima i nakon što se zavjesa spusti, ponekad se osjećam kao da bih sve mogla ponoviti. Taj me osjećaj ispunjava i čini teške, izazovne dane toliko vrijednima toga.
O životu u baletu: Život u baletu je sigurno ponekad pomalo kaotičan. Morate biti posvećeni, odlučni i samomotivirani. Baletna karijera više je stil života, morate mu prilagoditi svoj raspored, svoje obroke, san i troši puno u mnogim aspektima, ali je također važno imati interese i život izvan baleta. Baletno putovanje svakako je prekrasan, ali dinamičan put i ništa ne može opisati osjećaj koji ova umjetnost može donijeti.

“Najveće zadovoljstvo je kad nakon 4 čina Labuđeg jezera skineš špice s nogu”

Aleksandar Selak

Ime i prezime: Barbara Novković Novak
Godine: 52
Obrazovanje: Srednja škola, opća gimnazija i baletna škola
Karijera do sada: Nakon završene baletne škole postajem članica baletnog ansambla HNK u Zagrebu od 1989. do 2023 godine. Sudjelujem u svim predstavama klasičnog i suvremenog repertoara. Izdvojila bih Solo turski ples u Orašaru te glavnu ulogu u suvremenoj koreografiji Dear Life Martina Mullera u sklopu projekta Donau Balet koji je realiziran nakon raketiranja zagrebačkog baleta i mog ranjavanja. Od 1996. godine kreće projekt koreografskih radionica na kojima koreografiram niz svojih kraćih djela što rezultira prvom samostalnom cjelovečernjom predstavom u HNK “Suludo”, 2014. godine. Finalista sam natjecanja suvremenih kratkih koreografija u Hannoveru 1997. Koreograf sam i suradnik za pokret i ples u netom postavljenoj operi Lennon za Biennale na sceni HNK skladatelja Ive Josipovića. Od 2011. godine uz redovan rad u Baletu HNK, bavim se pedagoškom djelatnošću i otvaram svoj baletni i glazbeni Studio NN5 u Zaprešiću.
Sadašnji posao: Trenutačno sam penzionerka i voditeljica Baletnog Studija NN5 u Zaprešiću.
Putovanje kroz balet: Putovanje je nadasve bilo intenzivno i brzo. Svakodnevni treninzi, probe i predstave moj su život i čvrsto su isprepleteni s mojom obitelji, prijateljima i događajima koji se ne odvijaju na daskama koje život znače. Vodilja kroz sve ove godine bila je isključivo ljubav za ples, čagu, ritam i kreaciju. Jedino tako je moguće proći i nadići sve izazove kojima se balerina izlaže u svojoj karijeri kao što su naporne vježbe, probe, povrede, kondicija, tjelesna težina. No kad je plesač na pozornici on je u čaroliji priče, u dimenziji nevjerojatnog i iz toga doživljaja crpi energiju da to ponavlja i ponovno marljivo svakodnevno vježba.
Najdraža uloga: Ples u Baladama koje donosi vjetar Vasca Wellenkampa uz portugalsku fado glazbu.
O ljubavi prema baletu: Ljubav prema baletu ponekad zbriše pa ju tražim, ali i uvijek nađem.
O odricanju: S odricanjem upoznaješ svoje granice i tek ih onda možeš pomicati.
O težini posla: Za težinu naše profesije svi znaju, ali koliko smo mi jaki, o tome bi se knjige i knjige mogle napisati, a i dokumentarci snimiti.
O zadovoljstvu nakon predstave: Najveće zadovoljstvo je kad nakon 4 čina Labuđeg jezera skineš špice s nogu.
O životu u baletu: Život u baletu, u teatru je čarolija ispunjena smijehom, suzama, prijateljstvima, greškama, spoznajama. Veliki životni tulum na kojem se čaga dugo u noć.
Planovi za budućnost: Planovi za budućnosti su već na svom putu. Kao voditeljica Studija NN5 iz Zaprešića i dalje ću prenositi plesnu čaroliju na male i mlade.