Svijet mode

Slučaj FKA Twigs ili o tome zašto muškarac smije pokazivati tijelo u Calvin Klein kampanji, a žena ne

Velika Britanija zabranila je Calvin Klein kampanju u kojoj glazbenica FKA Twigs pokazuje nagu siluetu svog tijela

FOTO: Calvin Klein

Svijetom je jučer odjeknula vijest o tome da je britansko tijelo za standarde u oglašavanju, Advertising Standards Authority (ASA), u toj zemlji zabranilo Calvin Klein kampanju u kojoj se pojavljuje glazbenica FKA Twigs. Radi se o novoj kampanji u kojoj glazbenica prekriva nago tijelo košuljom te na finalnoj fotografiji vidimo tek njegov obris.

Iz ASA-e su objavili da je fotografija neprihvatljiva jer prikazuje žensko tijelo kao stereotipni seksualni objekt te da je kampanja osmišljena tako da bi se gledatelj fokusirao na žensko tijelo, a ne na odjeću koja se oglašava. Zanimljivo je, međutim, da se u toj zemlji paralelno smije emitirati reklama istog brenda u kojoj se bijeli muškarac, glumac Jeremy Allen White, u potpunosti skida sve do donjeg rublja.

Na djelu su dvostruki standardi

FKA Twigs odgovorila je na zabranu na svom Instagramu napisavši da samu sebe ne vidi kao stereotipni seksualni objekt. “Vidim lijepu i snažnu obojenu ženu čije je tijelo prošlo više boli nego što možete zamisliti.” Time se referirala na operaciju fibroidnih tumora maternice koju je prošla 2017. godine. Bilo ih je šest, a medijima je tada rekla da su najmanji bili veliki poput jagode, a najveći poput jabuke.

 

Dodala je i da joj se čini da su ovdje na djelu dvostruki standardi misleći pritom na kampanju Jeremyja Allena Whitea koja je također izašla ovih dana i koja, eto, nekim čudom nije zabranjena u Velikoj Britaniji baš kao ni starije kampanje u kojima su se kao zaštitna lica našle bijele žene. Calvin Klein je poznat po kampanjama koje u prvi plan stavljaju tijelo, a ne odjeću i kontroverznim apelima i izjavama u istima poput one u kojoj je maloljetna Brooke Shields u kameru rekla da između nje i njezinih Calvin traperica ne stoji – ništa.

“Ponosna sam na svoju tjelesnost i smatram umjetnost koju stvaram svojim plovilom prema standardima žena poput Josephine Baker, Earthe Kitt i Grace Jones koje su srušile barijere onoga kako izgleda biti osnažena i na jedinstven način utjeloviti senzualnost” napisala je FKA Twigs i dodatno naglasila da su joj i Calvin Klein i fotografski duo Mert & Marcus omogućili da se izrazi upravo onako kako je sama htjela.

Ženama se opet oduzima glas

Najveći problem zabrane ove reklame je taj da opet svjedočimo različitom pristupu ženama i muškarcima u istoj situaciji. Čitavo stoljeće se aktivno borimo za jednakost, a u stvarnosti se neprestano susrećmo s tim da se ženski glasovi i dalje ušutkavaju.

Odluka koju je donijela ASA zapravo je iznimno licemjerna. Njihova je izlika da su tim postupkom htjeli zaštititi ženu od toga da je se smatra objektom, ali su pritom iz jednadžbe sasvim izbacili činjenicu da je ona svjesno sudjelovala u kreiranju ove kampanje. Pritom su joj, dakle, oduzeli pravo glasa i na taj je način sami pretvorili u objekt, a ne subjekt koji aktivno sudjeluje u ovom svijetu.

ASA je primila brojne kritike iz cijelog svijeta mode na račun ove odluke, no nije vrlo izgledno da će je povući. Ona je ipak donesena zbog pritužbi potrošača koji se tobože boje da će ove fotografije mladima poslati nerealne poruke o tome kako bi njihova tijela trebala izgledati. I to je legitimna briga, no u tom bi slučaju onda trebalo zabraniti i Whiteovu reklamu i još toliko kampanji i drugih promotivnih fotografija koje svijet mode proizvede svake sezone da bismo odjednom imali potpuno drugačiji vizualni identitet čitave jedne industrije. Možda to i jest upravo ono što nam treba za inkluzivniju i raznolikiju modnu scenu, ali to je tema sama za sebe.