Auto vodič

Što je lambda sonda i je li bolji benzinac ili dizelaš? Odgovorili smo na ova i još 18 vaših pitanja o autima

FOTO: Unsplash

Automobile neki doživljavaju kao luksuz, a drugi kao potrebu. Jedni ih ne žele jer smatraju da su izvor golemih troškova, a nekima su velika strast. Kupnja automobila jedna je od većih investicija, a izbor istoga stresan proces. Bez obzira na sve, tko se na to odluči mora biti spreman na redovito održavanje. Ono nije važno samo zbog produživanja roka trajanja automobila, već zbog vlastite sigurnosti, ali i sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Zato je važno educirati se i upoznati osnove o automobilu i njegovom održavanju. Međutim, ovo nije uvijek lagani zadatak. Izvora ima puno i nerijetko govore drugačije, a na neka pitanja koja se svima vrte po glavi, konkretnoga odgovora nema. Ovo može biti još zahtjevnije za žene – stigmatizacija žena da su lošiji vozači ili da manje znaju o automobilima još je uvijek prisutna. Vrijeme je da ovo promijenimo.

Zato smo vas ohrabrili da nam postavite pitanja o automobilima koja su vas oduvijek zanimala, a nikad ih niste nikome postavile. Svoja ste nam pitanja postavile putem Instagram profila Super1 portala, a na dvadeset najčešćih smo odgovorili u nastavku.

Zašto se motor gasi bez razloga?

Motor automobila Saša Ćetković

Ispravan motor automobila ne bi se trebao gasiti bez razloga. Iznenadno gašenje motora počinje nakon ignoriranja raznih znakova da s automobilom nešto možda nije u najboljem redu. Upozorenja mogu biti, primjerice, gubljenje snage ili trzaji te nepravilan rad izvan brzine. Ako se motor gasi, svakako je potrebno posjetiti mehaničara jer u pitanju bi mogli biti razni problemi. Jedan od najčešćih uzroka ovakvog ponašanja motora je problem s brizgaljkama zbog čega iste ne propuštaju dovoljnu količinu goriva.

Problem se može javiti i u senzoru tlaka te pumpi goriva koji u određenom dijelu motoru prouzrokuju prenizak tlak goriva. Nadalje, zbog nepravilnosti raznih sustava može doći do pojavljivanja prevelike količine goriva koja ne može na vrijeme sagorjeti. Turbopunjač isto tako može postati veoma nečist i pun čađe što će opet negativno utjecati na stanje motora. Upravo je zato potrebno redovito održavati i pregledavati automobil, a pogotovo motor. Zanemarivanje znakova upozorenja dovodi do tehničke neispravnosti, a kasnije do većih pa samim time i skupljih problema.

Koliko često se treba puniti klima?

Uobičajeno je da klima uređaji u automobilima postupno gube rashladno sredstvo, odnosno plin za klima uređaj tijekom vremena. Koliko često ćete morati puniti klima uređaj ovisi o nekoliko faktora. Ako primijetite da klima uređaj ne hladi kao što bi trebao, to može ukazivati na gubitak plina. U tom slučaju potrebno je nadopuniti plin u sustavu . Stariji automobili imaju veću vjerojatnost gubitka plina iz rashladnog sustava pa će možda zahtijevati češće punjenje klime. Isto vrijedi i ako je određeni dio u rashladnom sustavu neispravan, kao na primjer hladnjak rashladnog sustava klime.

U automobilskim rashladnim sustavima godišnje se, bez obzira na starost i stanje automobila, gubi dio plina. Gubitak može doseći čak 8 posto, a što je on veći, time je efikasnost sustava manja. Naravno, gubitak plina može doći do razine koja ukazuje na neispravnost sustava. Automobilski klima uređaji se pri servisu prvo prazne i vakuumiraju te se tako iz njih uklanjaju nečistoće i vlaga. Potom najčešće slijedi unošenje ‘obojanog’ plina koji kasnije može ukazati na mjesto gdje se odvija propusnost plina u sustavu. Kako biste spriječili potrebu dijagnostike kvara, stručnjaci iz Centra za vozila Hrvatske, savjetuju da klimu punite redovito i da je servis klime obavezan svake dvije godine i to prije početka sezone hlađenja.

Što se događa s autom ako se vozi pod dignutom ručnom kočnicom?

Duža vožnja s aktiviranom parkirnom kočnicom može uzrokovati prekomjerno trošenje elemenata kočnog sustava. To može dovesti do slabijeg kočenja, pregrijavanja i oštećenja određenih sklopova i na kraju do povećane potrošnje goriva. Aktivirana parkirna kočnica također utječe na vozne karakteristike vozila te upravljivost i stabilnost vozila. Novija vozila imaju sustave koji upozoravaju vozača da je parkirna kočnica aktivirana prilikom kretanja vozila kako bi se ovakve situacije izbjegle, a kod većine vozila s električnom parkirnom kočnicom prilikom pokretanja vozila kočnica se automatski otpušta.

Što je lambda sonda i čemu služi?

Lambda sonda Saša Ćetković

Lambda sonda je senzor koji se koristi u vozilima s unutarnjim izgaranjem, posebno u automobilima s benzinskim motorima. Njena glavna svrha je mjerenje količine kisika u ispušnim plinovima kako bi se osigurala optimalna mješavina goriva i zraka za izgaranje. Novija vozila su opremljena s nekoliko lamba sondi koje su smještene u ispušnom sustavu vozila. Radi na principu mjerenja koncentracije kisika u ispušnim plinovima i uspoređivanja s optimalnom razinom kisika za postizanje idealne smjese goriva i zraka, poznate kao ‘stehiometrijska smjesa’.

Kada je smjesa goriva i zraka siromašna, točnije kada ima više kisika u ispušnim plinovima, lambda sonda šalje signal elektroničkom upravljačkom sustavu vozila koji koristi te informacije kako bi povećao količinu ubrizganog goriva, poboljšavajući tako smjesu. S druge strane, ako je smjesa goriva i zraka bogata, odnosno kada ima manje kisika u ispušnim plinovima, lambda sonda signalizira upravljačkom sustavu da smanji količinu ubrizganog goriva. Ukratko, lambda sonda omogućava upravljačkom sustavu automobila da stalno nadzire i kontrolira omjer goriva i zraka, osiguravajući optimalnu učinkovitost izgaranja i smanjenje emisija štetnih plinova.

Ukoliko je potrebno raditi ponovni tehnički pregled, može li se on obaviti u drugoj stanici?

Ako vozilo nije zadovoljilo na tehničkom pregledu, ponovljeni tehnički pregled bez naplate moguće je obaviti isključivo u istoj stanici za tehnički pregled u roku 15 dana. Također je moguće napraviti novi tehnički pregled u bilo kojoj drugoj stanici za tehnički pregled, ali će se novi tehnički pregled ponovno naplatiti.

Na što sve moram obratiti pažnju prije tehničkoga pregleda vozila?

Ploča s instrumentima Saša Ćetković

Prije odlaska na tehnički pregled uvijek bi se trebale provjeriti neke osnovne stvari na vozilu koje su ključne za sigurno sudjelovanje u prometu. Zato prije nego što krenete na tehnički osjetom provjerite radnu i pomoćnu kočnicu te kolo upravljača. Pogledom se osvrnite na instrument ploču u kabini vozila kako biste provjerili je li upaljena neka signalna lampica koja ukazuje na kvar nekog od sustava. Provjerite ispravnost svih svjetala na vozilu tako da ih sva upalite i provjerite rade li sva ispravno – kratka i duga svjetla, kočna ili ‘štop’ svjetla, svjetla za maglu. Provjerite stanje brisača i tekućine za pranje stakala te stanje staklenih površina da nemaju oštećenja. Probajte osluhnuti proizvodi li vozilo neke čudne zvukove dok radi ili se kreće. Svakako nemojte zaboraviti provjeriti imate li u vozilu svu potrebnu opremu – rezervne žarulje, trokut i reflektirajući prsluk te rezervni kotač.

Treba li proći neko određeno vrijeme između paljenja auta i kretanja?

Ovaj mit nastao je u vrijeme starijih automobila prije tridesetak godina. Onda je bio utemeljen jer nakon paljenja, ne samo da je bilo dobro na mjestu pričekati da se motor ugrije, preporučala se i sporija vožnja od samoga početka. Ovo danas više nije potrebno, a niti poželjno jer skraćuje rok trajanja automobila jer na stijenkama cilindra motora uklanja ulje i dovodi do habanja. Ipak, u zimskom razdoblju dok su temperature zraka niže nije preporučljivo maksimalno opterećivati motor dok ne postigne radnu temperaturu.

Što napraviti i kako postupiti kada se isprazni akumulator?

Akumulator Saša Ćetković

Ako je akumulator vozila prazan, motor vozila može se pokrenuti uz pomoć takozvanog prijenosnog startera ili pomoću akumulatora drugog vozila i kablova za napajanje, kolokvijalnog naziva ‘kleme’. Na ovaj način moguće je pokrenuti vozilo, ako se akumulator ispraznio, ali je svakako preporučljivo odvesti vozilo do servisa kako bi se provjerilo stanje akumulatora i je li eventualno potrebna zamjena. Ako nikada niste pokretali motor s praznim akumulatorom uz pomoć kablova i drugog vozila, preporučamo da zamolite pomoć nekoga tko ima iskustva ili kontaktirate službe pomoći na cesti kako bi vam pomogle.

U slučaju da proceduru obavljate sami, potrebno je napraviti sljedeće: povežite crveni kabel na pozitivni priključak (+) ispražnjenog akumulatora, a drugi kraj crvenog kabla na pozitivni priključak punog akumulatora (+). Zatim povežite crni kabel na negativni priključak punog akumulatora (-), a drugi kraj crnog kabla na metalni dio nepokrenutog automobila, na primjer, metalnu šipku oko motora. Zatim je potrebno upaliti ispravno vozilo i nakon toga pokušati upaliti vozilo s praznim akumulatorom. Ako je ispražnjeni akumulator ispravan, trebao bi se napuniti kroz neko vrijeme dok vozilo radi i dok je u pogonu, pa je vozilo potrebno voziti neko vrijeme bez gašenja.

Mora li se automobil koji se koristi za gradsku vožnju “ispuhivati”?

Kod učestale gradske vožnje može doći do nakupljanja čađe u ispušnom sustavu automobila. Kako bi se to izbjeglo ili smanjilo preporuča se povremena vožnja na višim okretajima motora, to jest vožnja u nižim stupnjevima prijenosa – druga ili treća brzina, ili vožnja na otvorenoj cesti. Također, novija vozila s ugrađenim DPF filterom imaju sustave koji automatski pokreću takozvanu regeneraciju ispušnih plinova, to jest intenzivno izgaranje nakupljenih čestica, kada računalo vozila prepozna da je to potrebno.

Postoji li neki trik za brzo rashlađivanje automobila nakon što dugo stoji na suncu?

Postavke klima uređaja Saša Ćetković

Kako bi čim brže rashladili auto, mnogi se služe različitim tehnikama. Informirali smo se o njima pa smo isprobali jednu koja nam se učinila najviše učinkovitom. Prvo, započnite s vožnjom i upalite klima uređaj. Potom otvorite sve prozore za otprilike četvrtinu cijeloga prozora, a kada osjetite protok hladnoga zraka, zatvorite prednje prozore. Stražnji neka budu otvoreni još desetak sekundi kako bi se čitav auto ispunio hladnim zrakom. Postoje još mnogi trikovi, a dovoljno je jednostavno pretraživanje interneta tako da sami možete isprobati različite metode.

Koliko dugo bi trebao trajati prosječni akumulator?

Ovo ponajviše ovisi o tome koliko često i na koji način se vozilo koristi. Važno je napomenuti da se vijek trajanja akumulatora, isto kao i cijelog automobila, produljuje redovitim održavanjem vozila te svakodnevnom samostalnom provjerom automobila. Prije vožnje uvijek obratite pažnju na signalne lampice na kontrolnoj ploči u kabini vozila. Na uskoro otkazivanje akumulatora upozoravaju teže paljenje, slabljenje svijetla ili problemi s elektronikom pa ako primijetite nešto od ovoga, uputite se k mehaničaru dok se situacija još možda može spasiti. U idealnim uvjetima, akumulator može trajati oko sedam godina.

Što uzrokuje skraćivanje roka trajanja akumulatora?

Akumulatori su potrošni dijelovi automobila za koje je prirodno da se s protokom vremena kvare i oslabljuju. Postoje neki faktori koji će pospješiti kvarenje, a ovise o samoj brizi za automobil. Osim jake hladnoće, akumulatori se kvare i kod stalne gradske vožnje jer se nikada ne stignu do kraja napuniti. Korištenje mnogih automobilskih sustava istovremeno isto može loše utjecati na punjenje pa se, primjerice, punjenje mobitela koristeći struju iz automobila ne preporuča. Nadalje, gašenje automobila bez isključivanja popratnih funkcija isto će isprazniti akumulator, a nečiste i „zapečene“ kleme te neodržavanje razine elektrolita još su neki od uzroka.

Je li bolje kupiti benzinac ili dizelaš?

U svijetu automobila, ovo je vječita dilema za sve vozače. Tako je jer obje vrste imaju prednosti i mane, a izbor podosta ovisi o preferencijama kupca i potrebama istoga. Dizel motori na glasu su kao dugotrajniji, ali kao skuplji u slučaju popravka. S druge strane, iako dizelaši troše manje goriva, gradska vožnja nije im jača strana i puno su bolji na autocesti. Zato je potrebno promisli u kakvim uvjetima ćete koristiti auto, a u izbor svakako uključite hibrida, automobil s plinskom instalacijom ili onaj električni.

Piše li negdje na autu koliko moraju biti napunjene gume?

Automobilski kotač Saša Ćetković

Tlak u gumama kod automobila relativno je standardiziran, osim u iznimnim situacijama ili kod specifičnih automobila. Za stražnje gume brojka se kreće od 1,9 do 2,1 bara, a za prednje oko 2,2. Preporuke proizvođača uključuju i opterećenost vozila, a ove informacije mogu se najčešće pronaći na naljepnici negdje kod vozačkih ili suvozačkih vrata ili na poklopcu od spremnika goriva.

Što su AdBlue tekućine i čemu služe?

AdBlue je trgovački naziv za tekućinu koja se koristi u novijim vozilima s dieselovim motorom radi obrade ispušnih plinova. Glavna svrha AdBlue-a je smanjenje emisija dušikovih oksida u ispušnim plinovima vozila. Ulijeva se u poseban spremnik, a utor za ulijevanje se najčešće nalazi pored utora za ulijevanje goriva. AdBlue se mora nadopunjavati ovisno o prijeđenim kilometrima kako biste osigurali pravilan rad sustava. Razina AdBlue tekućine se prati putem senzora u vozilu, a vozač će biti upozoren ako razina tekućine postane niska. Uobičajeno je da se AdBlue nadopunjava kod osobnih automobila otprilike svakih 10.000 do 15.000 kilometara. No, intervali nadopunjavanja mogu varirati ovisno o specifičnostima vozila, spremniku AdBlue tekućine i uvjetima vožnje. Preporučljivo je provjeriti upute proizvođača automobila kako biste saznali točne preporuke za nadopunjavanje AdBlue tekućine za vaš model vozila.

Zašto je moderne automobile puno teže popravljati nego prijašnje?

Centar za vozila Hrvatske Saša Ćetković

Automobilska industrija jedna je od onih koje su u brzom razvoju. Kako bi se povećala sigurnost automobila, a smanjila mogućnost pogreške vozača, sustavi sigurnosti stalno se istražuju i poboljšavaju. Nadalje, napreduju i drugi segmenti proizvodnje. Svi ovi faktori pridonose sve zamršenijem i kompliciranijem sustavu te povećanju elektroničkih dijelova. Popravljanje je zato sve složeniji proces, ali uz redovitost, dobru brigu i konstantnu tehničku ispravnost vozila, ne mora biti problematično.

Koje su najpouzdanije marke vozila?

Pri odabiru automobila rijetko tko nema vlastite preferencije marke istoga. O raznim markama, svašta se može čuti pa se neki kunu u njemačke automobile, drugi preziru one francuske, a treći se pak šale na račun svih marki osim one koju oni imaju. Međutim, prema rezultatima tehničkih pregleda, dalo bi se naslutiti ponešto o najpouzdanijem brendu automobila. S obzirom na statistiku koju vodi Centar za vozila Hrvatske, 2022. godine je od ukupno oko 5.000 Mercedes Benz automobila starijih od 10 godina koje su pregledali, njih tek petstotinjak bilo neispravno. Dobre rezultate postigli su i automobili brendova BMW i Volvo, a detaljne rezultate možete pregledati ovdje.

Što se može dogoditi ako se vozilo ne održava prema propisanim intervalima za pojedine komponente?

Spremnik za tekućinu za kočnice Saša Ćetković

Svi vlasnici automobila morali bi biti itekako svjesni činjenice da se pojedine komponente automobila moraju redovito održavati. Za sve njih postoji propisani period koji smije proći između dva servisa, ali s obzirom na starost i stanje samoga vozila, serviser će vam reći kada vas opet očekuje na pregledu vozila. Neredovito održavanje može dovesti do smanjenja performansi vozila. Na primjer, prljavi filteri zraka, ulja ili goriva mogu ometati protok i kvalitetu tih tekućina, što rezultira smanjenom snagom, slabijim ubrzanjem i većom potrošnjom goriva.

Dijelovi koji se ne pregledavaju ili ne zamjenjuju prema potrebi mogu se pokvariti ili izazvati oštećenje drugih dijelova, što može dovesti do skupih popravaka. Ukratko, propuštanje redovitog održavanja vozila može rezultirati smanjenom performansom, većom potrošnjom goriva, povećanim rizikom od kvarova, smanjenom sigurnošću i skraćenim životnim vijekom vozila. Pravilno održavanje vozila važno je kako bi se osigurao njegov ispravan rad, produžio vijek trajanja i osigurala sigurna vožnja.

Što se može dogoditi ako se spojka motora ne otpušta pravilno?

Spojka motora svima je bolje poznata pod imenom kuplung ili kvačilo. Ono omogućuje prijenos snage s motora na kotače što znači da ju je potrebno pritisnuti svaki put pri kretanju ili zaustavljanju te mijenjaju brzina. Kako bi se ona što dulje očuvala, potrebno ju je koristiti pravilno. Drugim riječima, cilj je da ju otpustimo što prije, ali na način da vozilo krene bez trzaja. U slučaju da ju otpuštate prebrzo, može doći do oštećenja zuba na zupčanicima u mjenjačkoj kutiji odnosno ‘getribi’, do oštećenja zuba na ulaznom vratilu mjenjačke kutije te do pojačanog trošenja lamele spojke. S druge strane, kod presporog otpuštanja, može doći do njenog pregrijavanja i spaljivanja te oštećenja spojničkih površina na zamašnjaku i potisnoj ploči.

U slučaju sitnog oštećenja na staklu automobila, može li se ono popraviti? Je li bolja ta opcija ili zamjena čitavoga stakla?

Sitna oštećenja na staklima svakako je preporučljivo popraviti umjesto da se odmah promijeni čitavo staklo. Naravno, popravak se preferira samo ako se može izvesti tako da ne narušava optička svojstva vjetrobrana, odnosno da se na popravljenom dijelu ne lomi svjetlost ili da ono nije zamućeno. Za odlučivanje između zamjene ili popravka stakla svakako će vam pomoći serviser jer sve ovisi o slučaju.


Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske.