Modna industrija

Što je moda bez K-popa?

Čini se da modna industrija i K-pop više ne idu jedno bez drugog

Modni mjesec iza nas još je jednom potvrdio da najveće zvijezde koje stižu na revije nisu ni Zendaya ni Anne Hathaway, već Jisoo i Lisa. Članice južnokorejskog pop sastava Blackpink izazivale su krikove među publikom u Parizu, okupljenom iza teških metalnih ograda koje ih dijele od privilegiranog svijeta koji ima čast ući na revije i uživo vidjeti kolekcije Diora, Chanela i drugih luksuznih modnih kuća. Slična scena odvila se tjedan prije toga u Milanu gdje su na Pradinu reviju stigli članovi korejske grupe Enhypen. Okupljena masa koju su čuvali zaštitari počela je jednoglasno pjevati njihove hitove kao da se nalaze ispred koncertne dvorane, a ne ispred galerijskog prostora u kojem ćemo netom kasnije vidjeti što je novo izmaštala Miuccia Prada.

K-pop zvijezde nisu samo cijenjeni uzvanici na revijama. Brendovi ih žele dugo držati uz sebe i iscrpiti njihovu popularnost koliko je to moguće. Pokojni Virgil Abloh prije dvije godine je angažirao cijelu skupinu BTS kao zaštitna lica najavne kampanje za Louis Vuitton reviju koju je pripremao u Seulu. Valentino ima ugovor s članom BTS-a, Sugom, koji im je zaštitno lice, Dior je upravo ove sezone potpisao ugovor s njegovim kolegom iz grupe, Jiminom, a BoF piše da je i Bottega Veneta u pregovorima s jednim članom BTS-a koji bi im uskoro trebao postati zaštitno lice. Blackpink je ženski ekvivalent BTS-a, barem kad govorimo o suradnjama s modnim brendovima. Jisoo je zaštitno lice Diora, Lisa Celine, Jennie Chanela, a Rose Tiffanyja. A odakle dolazi taj buzz oko K-popa i što uopće brendovi imaju od toga?

RAST KOREJSKE POP KULTURE

Ovaj moderni val K-popa vlada Korejom već desetak godina, a nekoliko posljednjih proširio se i na Zapad. Bryan Yambao, urednik magazina Perfect, rekao je za BoF da su toliko popularni među školarcima u Italiji da su mnogi počelo učiti korejski kao izvannastavnu aktivnost. Grupa BTS postala je toliko popularna globalno da su 2020. dobili nominaciju za Grammy i time postali prva K-pop grupa kojoj je to uspjelo. Bili su nominirani za pjesmu Dynamite koja je, piše Vogue, na dan objave na Spotifyju poslušana 12,6 milijuna puta. Članovi BTS-a te su godine na dodjelu Grammyja došli od glave do pete odjeveni u Bottegu Venetu za koju je tada još dizajnirao Daniel Lee.

DJ i model Soo Joo Park na reviji kuće Chanel za proljeće_ljeto 2023. AFP

Taj rast popularnosti K-popa na Zapadu koincidirao je s izlaskom filma Parazit koji je 2019. postao prvi korejski film koji je osvojio Palme d’Or u Cannesu, a 2020. prvi strani film koji je osvojio Oscara za najbolji film. Nešto kasnije na Netflixu se pojavila megapopularna serija Squid Game. Nije više bilo sumnje da korejski kreativci znaju nešto što mi ne znamo te da postoji nešto što nas mami k njihovom kreativnom izričaju na svim područjima.

K-POP ZVIJEZDE MOĆNIJE SU OD KIM KARDASHIAN

Posvećenost fanova K-pop zvijezdama graniči s fanatizmom pa su, čim su to shvatili, i luksuzni brendovi poželjeli dio kolača. I bili su u pravu, K-pop zvijezde su sjajan marketinški alat. Prema predviđanjima BoF-a, K-pop zvijezde zaslužne su za 50 posto svih objava na društvenim mrežama i u medijima, a u kojima se spominju luksuzni brendovi tijekom posljednjeg modnog mjeseca. Usporedbe radi, prema podatcima Launchmetricsa partnerstvo između Kim Kardashian i Dolce & Gabbane u rujnu 2022. donijelo je brendu vidljivost vrijednu 4,6 milijuna dolara. Ono između Jisoo i Diora iste sezone donijelo je brendu 7 milijuna dolara. Brendovi ih jednostavno moraju pozvati u svoje prve redove. I čine to, dapače, do te mjere da medijima šalju priopćenja u kojima potvrđuju tko će od K-pop zvijezda doći u prve redove samo kako bi stvorili još veći buzz i privukli još više nepozvanih gostiju iza željeznih ograda koji će im svojim objavama na društvenim mrežama napraviti nemjerljiv besplatni marketing.

Jisoo iz benda Blackpink na Dior reviji za jesen_zimu 2023. Foto Dior PR Getty Images for Christian Dior

No, brendovima se u očima ne vrte dolari samo kad vide K-pop zvijezde. Južna Koreja ogromno je tržište s divovskim potencijalom za luksuzne brendove. Štoviše, Južnokoreanci su najveći svjetski potrošači za luksuzna dobra. Investicijska banka Morgan Stanley objavila je u siječnju ove godine svoje procjene prema kojima je potrošnja na luksuzna dobra u 2022. iznosila 16,8 milijardi dolara što je 325 dolara po glavi stanovnika. To je 24 posto veći iznos nego što je to bio u 2021. godini. Usporedbe radi, Amerikanci su trošili 280 dolara po glavi u 2022. godini, a korejski susjedi Kinezi svega 55 dolara.

Lisa iz benda Blackpink u kampanji kuće Celine za proljeće_ljeto 2022. Foto @celine

Brendovi koji su već prisutni na korejskom tržištu sukladno tome enormno rastu. Moncler je prijavio dvostruki rast u Koreji prošle godine u odnosu na rezultate iz perioda prije pandemije. Prada je objavila da im je zbog stalnih lockdowna prodaja u Kini pala za 7 posto, ali sav taj gubitak nadoknađen je rastom na korejskom tržištu. Iz banke Morgan Stanley napisali su u izvještaju, prenosi CNBC, da je razlog tomu rast kupovne moći među mladiim Koreancima kao i rast potrebe da se socijalni status javno demonstrira. Uzevši sve to u obzir, možemo samo zaključiti da ćemo K pop zvijezde još dugo viđati na modnim revijama i u kampanjama.