Borzan poslala bijesno priopćenje zbog trgovaca koji masovno varaju Hrvate na lažnim sniženjima

Objasnila je što sve EU radi da dodatno zaštiti potrošače

15.04.2023., Rovinj, Hrvatska - Predavanje zastupnice u Europskom Parlamentu Biljane Borzan “No time or food to waste  - Smanjimo nepotrebno rasipanje hrane” na Weekend Food Festivala u Rovinju. Photo: Matija Habljak/PIXSELL
FOTO: Matija Habljak/PIXSELL

Europarlamentarka Biljana Borzan danas je u kući Europe predstavila rezultate istraživanja o iskustvima građana koji kupuju na sniženjima. Nakon toga je medijima poslala priopćenje s naslovom: “Borzan ljuta: Tri četvrtine građana je naišlo na lažna sniženja“.

Istraživanje, koje je na reprezentativnom uzorku od 806 ispitanika tijekom prosinca i siječnja provela agencija Hendal, pokazalo je da 97,6 posto hrvatskih građana kupuje robu na sniženjima, pri čemu ih je 72 posto zamijetilo lažna sniženja. Pokazalo je i kako 97.6 posto građana kupuje na sniženjima i to najčešće odjeću i obuću, dok oni s najnižim primanjima najčešće kupuju hranu.

Borzan je u priopćenju podsjetila kako je uveden niz pravila za zaštitu građana od prevara, ali je svejedno 72 posto njih kazalo kako je naišlo na lažno sniženje. “Čak 91.7 posto građana je bilo razočarano sniženjem u trgovini u odnosu na sniženje koje je oglašavano u izlogu. Posebno je zabrinjavajuće što 90.5 posto građana nije ništa napravilo kada je primijetilo lažno sniženje“, kaže Biljana Borzan.

Problem lažnih sniženja

“Praskom i istraživanjima utvrdilo se da trgovci vrlo često varaju na način da oglase određeno sniženje, a da ono to zapravo nije. Odnosno, prikažu da je cijena prije sniženja bila lažno visoka, a onda se nakon ‘sniženja’ vraćaju na cijenu koja je bila i prije”, pojasnila je Borzan.

Navodno sniženje “ima psihološki učinak na one koji nisu pratili kakva je cijena bila prije jer ako vi vidite da je nešto sniženo 32 posto ili 63 posto, naravno da će to psihološki djelovati vrlo pozitivno jer ćete imati dojam da ste uštedjeli, a zapravo niste, nego ste prevareni”, rekla je Borzan.

“Inspekcije svakako moraju raditi svoj posao i ovakve primjere kažnjavati. Međutim, … nadam se da možemo educirati naše građane da se i sami bore za sebe, da znaju gdje da se obrate, da znaju svoja prava kako bi se znali za njih i izboriti jer nije za očekivati da će inspekcije uočiti baš svaki problem koji se nađe na tržištu”, poručila je Borzan.

Kontrola online sniženja

Tvrdi kako trgovci imaju obavezu da informiraju građane o obveznom jamstvu, ali to često ne čine. Usto, 94,9 posto građana smatra da bi trgovci trebali biti susretljiviji i u slučaju reklamacija.

„Preko 90 posto građana smatra kako su sniženja veća u drugim državama EU nego kod nas. Europska komisija je provela kontrolu sniženja online u 13 država članica i utvrdila da je svako četvrto sniženje lažno, a čak 67 posto web trgovaca ne poštuje osnovna prava potrošača poput isticanja obaveznog jamstva ili prava besplatnog povrata u roku 14 dana“, poručila je.

Dodaje da je upravo zato EU krenula u reviziju pravila o platformi za alternativno rješavanje sukoba preko koje se potrošači mogu izmiriti s trgovcima. Predlaže da se trgovci moraju registrirati na platformu, posebno u sektorima transporta i turizma, budući da se u njima bilježi najviše pritužbi.

Lako otkazivanje narudžbe

Usto, EU uvodi opciju lakog otkazivanja online kupnje koja bi trebala biti uvedena na sve webshopove kroz dvije trgovine. „U zakonu koji sam nedavno ispregovarala, uvela sam obavezu da u svim trgovinama i na bijeloj tehnici bude podsjetnik o obaveznom dvogodišnjem jamstvu“, podsjetila je Borzan.

Dodala je da 60 posto EU potrošača te skoro 80 posto potrošača iz Hrvatske ne zna da na svaki proizvod ima jamstvo od dvije godine. „To je još jedan primjer kako je u Hrvatskoj svijest o potrošačkim pravima najniža u EU, a više od polovice građana smatra da je prepušteno na milost i nemilost trgovcima“, zaključila je.