Hrvatske ceste raskidaju megaugovor sa skandaloznim poduzetnikom. U zatvoru je, ne plaća radnike, tvrtka mu tone

Raspliće se saga o Tomi Opačku, bratu utjecajne saborske zastupnice i velike donatorice Zorana Milanovića

FOTO: Pixsell/Telegram

Hrvatske ceste (HC) pokrenule su postupak raskida ugovora s tvrtkom Poduzeće za ceste (PZC) iz Slavonskog Broda o redovitom održavanju i zaštiti državnih cesta za područje Zagrebačke županije i Grada Zagreba te Krapinsko-zagorske, Karlovačke i Sisačko-moslavačke županije. Vijest je prilično senzacionalna jer je taj četverogodišnji ugovor sklopljen 18. travnja ove godine na vrtoglavih 53.785.550 eura (bez PDV-a), a raskida se nakon manje od šest mjeseci.

U odgovoru Hrvatskih cesta na Telegramov upit o razlozima raskida ugovora stoji kako je taj potez povučen zbog ”nepravovremenog i nepotpunog izvršavanja, te dijelom izostanka izvršenja pojedinih ugovornih obveza, a što je utjecalo na osiguranje uvjeta za zaštitu cesta i sigurno odvijanje prometa”.

A upravo o tome Telegram je pisao početkom srpnja, ni tri mjeseca otkako su u HC-u s Poduzećem za ceste iz Slavonskog Broda sklopili ugovor za održavanje prometnica u četiri županije i Gradu Zagrebu. Spomenuta tvrtka u vlasništvu je slavonskobrodske obitelji Opačak iz koje potječe i aktualna saborska zastupnica, prvo SDP-ova, potom nakratko u Klubu zastupnika socijaldemokrata, a danas nezavisna Marina Bilić Opačak.

Dala najveću donaciju Milanovićevoj kampanji

Ta 34-godišnja građevinska tehničarka u javnosti je postala poznata kada je tvrtka Feliks regulacija (jedna od brojnih u vlasništvu obitelji Opačak), gdje je bila direktorica, dala najveću pojedinačnu donaciju izbornoj kampanji predsjednika Zorana Milanovića. U Telegramovom tekstu iz srpnja ove godine izvijestili smo o katastrofalnom stanju cesta u Karlovačkoj županiji koje su bile zapuštene u toj mjeri da su počele ozbiljno ugrožavati sigurnost u prometu.

Bile su pune udarnih rupa, reflektirajući stupići uz rubove cesta zarasli su u travu, bili su oštećeni prometni znakovi, porušene ograde mostića, začepljeni kanali za odvod vode s ceste, a hrpe smeća bile su svuda uz prometnice. Kako smo tada pisali, Poduzeće za ceste Slavonski Brod nije imalo ni dovoljan broj radnika ni potrebnu mehanizaciju za tako golem posao kao što je održavanje ceste (nekih 1.600 kilometara) u četiri županije i Gradu Zagrebu.

U pomanjkanju vlastitih radnika, Poduzeće za ceste iz Slavonskog Broda kao ophodare je angažiralo osobe iz Srebrnika i Laktaša u Bosni i Hercegovini. Već tada, Telegram je imao neslužbenu informaciju da Hrvatske ceste razmatraju mogućnost raskida ugovora s nesolidnim partnerom.

Tomo Opačak kao mozak svih operacija u tvrtki

Stjecajem okolnosti, samo dan nakon Telegramova teksta, uhićen je kontroverzni poduzetnik Tomo Opačak, brat saborske zastupnice Marine Bilić Opačak. Iako ga, formalno, kao odgovorne osobe nema ni u jednoj obiteljskoj tvrtki, jer su kao vlasnici ili direktori navedeni njegov otac, majka, supruga ili sestra, Tomo Opačak mozak je svih poslovnih operacija tih tvrtki.

On se međutim, predstavljao kao direktor PZC grupe, njegova je slika na službenoj mrežnoj stranici tvrtke, ali u Sudskom registru kao osnivač i direktor nalazi se druga osoba, Božidar Vlašić. Kao što smo pisali, Opačak je uhićen zajedno s Igorom Bilićem i Robertom Čujićem zbog prijetnje i iznuđivanja zaposlenika Poduzeće za ceste, Veselka Lovrića. I dalje se, već treći mjesec, nalazi u istražnom zatvoru u Remetincu.

U međuvremenu, tvrtkama prijeti kolaps, a pravi problemi će nastati ako Hrvatske ceste naplate bankovno jamstvo koje mogu aktivirati zbog neispunjenja ugovora, te zatraže naknadu štete koja bi zbog toga mogla nastati. Prema neslužbenim informacijama do kojih je došao Telegram, radi se o iznosu od oko 1,3 milijuna eura.

Radnici nisu, i vjerojatno neće dobiti plaće

“Plaće nismo dobili, a šef nam je rekao da ih vjerojatno nećemo ni dobiti jer nema novca. Branitelj sam i invalid Domovinskog rada, ali nisam htio u mirovinu jer želim raditi. Znam da je tvrtka dobila poticaj za moje zapošljavanje u iznosu od 50.000 kuna, a ja sada ne mogu dobiti ni zarađenu plaću. Šef nam je rekao da ako želimo možemo doći na posao, ali i ne moramo, jer ne zna hoćemo li biti plaćeni. Radovi su stali na brojnim radilištima u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji. Čuli smo od vozačâ da se gorivo za strojeve kupuje za gotovinu”, kažu nam dvojica radnika Poduzeća za ceste koji se željeli ostati neimenovani.

Grad Vinkovci, kao što smo već ranije pisali, također se nalazi u problemima. Ondje se Poduzeće za ceste latilo golemog posla: prije četiri godine, 2019. započeli su izgradnju nadvožnjaka i prilaznih prometnica u tom gradu. Radi se u europskom novcu iz Kohezijskog fonda, vrijednog 9,6 milijuna eura, a posao je trebao biti završen za dvije godine, do studenoga 2021.

Ali ni danas se radovima još ne nazire kraj. Iz Grada Vinkovaca Telegramu je rečeno kako zbog brojnih pomicanja rokova s Poduzećem za ceste nisu produžili ugovor pa im sada naplaćuje penale za neobavljene radove.